הדולר היציג התחזק ל-3.814 שקלים: "שערו בתחתית; יעלה ל-4 שקלים"

כך מעריך שלמה מעוז מאקסלנס נשואה, ומציין כי הדבר יקרה "לכל היותר עד סוף הרבעון הראשון של 2010" ■ הדולר עלה ב-1.1%, אולם האירו היציג איבד 0.7% לרמה של 5.643 שקלים

הדולר התחזק היום (ב') מול השקל בעקבות השפעת נתוני התעסוקה שפורסמו ביום ו' בארה"ב. היום נסחר הדולר במגמה מעורבת בשוק המט"ח העולמי, אולם כאן בישראל המשקיעים הגיבו לראשונה לנתונים שפורסמו בארה"ב ביום ו' בצהריים, ואשר גרמו לחיזוק הדולר בעולם עקב התגברות הסבירות להעלאת הריבית בארה"ב מוקדם מהצפוי.

הדולר הוסיף 1.1% ושערו היציג נקבע ב-3.815 שקלים. מנגד, האירו היציג איבד 0.76% לרמה של 5.643 שקלים.

נתוני התעסוקה בארה"ב הראו כי בחודש נובמבר נגרעו 11 אלף משרות בלבד משוק העבודה, בעוד שהאנליסטים ציפו לגריעה של 125 אלף משרות. כמו כן, שיעור האבטלה ירד במפתיע ל-10% בנובמבר מ-10.2% באוקטובר.

אחת התגובות המיידיות לנתונים הייתה הימור מצד המשקיעים כי הפדרל ריזרב יקדים את העלאת הריבית, מה שעשוי להביא להתחזקות הדולר. החוזים העתידיים על הריבית מראים על סבירות של 52% כי ה'פד' יעלה את הריבית לרמה של 0.5% בחודש יוני, לעומת 0-0.25% כיום. יצוין כי לפני פרסום נתוני התעסוקה עמדה הסבירות למהלך זה על 43% בלבד. בעקבות כך, הדולר התחזק ב-1.7% מול סל המטבעות המטבעות המרכיב את 6 המטבעות המובילים בעולם.

מתחילת חודש מארס נחלש הדולר בעולם על רקע הראלי בשוקי המניות שהגביר את התיאבון לסיכון וגרם למשקיעים להסיט את הכספים מאפיקים בטוחים כגון הדולר לאפיקים מסוכנים יותר. כעת, מעריך שלמה מעוז, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות אקסלנס נשואה, כי הדולר הגיע כבר לתחתית, אולם מנגד לא צריך לצפות לעלייה חדה בערכו בתקופה הקרובה.

"הדולר יעלה ל-4 שקלים"

"אני לא רואה את הדולר עולה בחוזקה כרגע, אלא לקראת הרבעון השני של 2010", אומר מעוז ל"גלובס". לדבריו, העלאת הריבית בארה"ב עדיין רחוקה והיא תהיה ממשית רק ברבעון השלישי של 2010, כך שהדולר אמור להגיב לכך ולהתחזק ברבעון השני של השנה הבאה. עד אז, טוען מעוז, אין עוד מקום להיחלשות משמעותית של הדולר, כפי שאירע בחודשים האחרונים. "ללא ספק, הדולר הגיע לתחתית", הוא אומר.

וכיצד ישפיע הדבר על השקל? ובכן, מעוז מעריך כי 2 גורמים אמורים להחליש את השקל בחודשים הקרובים: הירידה בעודף בחשבון השוטף ולאחר מכן התחזקות הדולר בעולם.

"אנחנו במגמת ירידה חריפה בעודף בחשבון השוטף", טוען מעוז. "אנו מזהים עלייה חדה בהשקעות בנכסים קבועים והיא תתגבר ברבעון הראשון של 2010. ככל שההתאוששות הכלכלית תתפוס תאוצה, ההשקעות יגדלו והעודף בחשבון השוטף יירד. יציאת ההון מישראל תוביל לפיחות השקל".

בנק ישראל מעריך כי העודף בחשבון השוטף יסתכם השנה בכ-7 מיליארד דולר, אולם בשנה הבאה הוא צפוי לרדת לכ-4 מיליארד דולר. "אם נחבר את הנתון הזה למה שהולך לקרות בעולם, הרי שאנו הולכים למגמה של התחזקות הדולר, לפחות במחצית הראשונה של 2010. במילים אחרות: אנו בדרך לפיחות מתון והתדרגתי בשקל".

כשנשאל האם להערכתו הדולר יעלה לרמה של 4 שקלים, ענה מעוז: "כן. הדולר יגיע ל-4 שקלים לכל היותר בסוף הרבעון הראשון של 2010".

[לאתר המט"ח]