משה גפני: המדינה תצטרך לפצות את נפגעי הקפאת הבנייה

יו"ר ועדת הכספים: "אנשים חסכו את כל כספם וכל חייהם לבניית דירה ולפתע נאלצים לעצור הכול ולאבד את מה שחסכו" ■ כרמל שאמה קרא לממשלה להעניק פיצויים ומענקים בסכום כולל של 100 מיליון שקל

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, סבור שעל המדינה לפצות את מי שנפגע מהקפאת הבנייה בהתנחלויות. "אנשים חסכו את כל כספם וכל חייהם לבניית דירה ולפתע נאלצים לעצור הכול ולאבד את מה שחסכו, לטמיון. למדינה אסור להתעלם מכך ולהתנער מהתושבים, אלא לתת מענה דחוף לנושא", אמר היום גפני בדיום שקיימה הוועדה על ההשלכות הכלכליות הנגרמות במישרין לתושבי יהודה ושומרון בעקבות הקפאת הבנייה לעשרה חודשים.

גפני הודיע כי צוות של ועדת הכספים ייפגש עם נציגי משרדי הממשלה השונים במטרה לבדוק את נושא הפיצויים לנפגעי ההקפאה. "אזרחים רבים נפגעים כלכלית באופן חמור כתוצאה ישירה מן ההקפאה והמדינה אינה יכולה להתעלם ולהפקיר את אזרחיה".

יוזם הדיון, ח"כ כרמל שאמה, אמר כי הממשלה אחראית על החלטתה להקפאת הבנייה ובשל כך גם לכל השלכותיה, בין היתר הכלכליות, "לא יתכן שיקבלו החלטה המשליכה כלכלית בצורה ישירה על אזרחים רבים ואין לכך כל מענה מבחינת הממשלה". שאמה קרא לממשלה להעניק פיצויים ומענקים בסכום כולל של 100 מיליון שקל.

לדברים הצטרף גם יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין ואמר כי אין כל מנגנון פיצוי לאדם שבונה עצמאית, חתם חוזה עם קבלן וכעת צריך להפר את החוזה, לבטל את הקבלן ולשלם לו פיצויים, "מי ישלם לו על כל ההוצאות?".

ח"כ מירי רגב אמרה כי היא התנגדה להקפאה, אך הנושא הכלכלי מהווה פגיעה בזכויות אדם. "מפקירים את האנשים לגורלם הכלכלי, ללא כל התייחסות להיבט הזה מהממשלה".

ראשי הרשויות שהגיעו לדיון מחו גם הם על התנערות המדינה מההיבט הכלכלי שבהקפאת הבניה. שאול גולדשטיין, ראש מועצת גוש עציון, אמר כי כל תשתיות החשמל, ותשתיות הביוב שהחלו, נתקעו. "רק הובלת הכלים החוצה מהשטח עולה עשרות אלפי שקלים, כל הנטל הכלכלי כתוצאה ישירה מהחלטת הממשלה, נופל עלינו ועל האזרחים עצמם, האחריות של הממשלה היא על ההחלטה על כל מרכיביה, גם הכלכליות, כיצד היא מתנערת מהם כעת?", אמר.