הסדרי האג"ח: קשיים בדירקט קפיטל; התקדמות בפרופיט

ההסדר להעברת השליטה בדירקט קפיטל ליורופורט של מוטי קירשנבאום, נתקל בהתנגדות מצד בעלי מניות המיעוט ■ מחזיקי שתי סדרות האג"ח העיקריות של פרופיט הודיעו על הסכמתם העקרונית למתווה ההסדר שהציעה החברה

למרות ההתאוששות בשוק ההון, לא מעט חברות נדל"ן קטנות ממשיכות להתקשות בשל התחייבויות בגין אג"ח שהונפקו על ידן. וכך, בעוד חלק מהחברות מצליחות להתקדם לעבר הסדר עם המחזיקים, חילוקי הדעות בקרב אחרות נמשכים.

בין החברות המתקשות נמצאת חברת דירקט קפיטל , שהסדר להעברת השליטה בה ליורופורט של מוטי קירשנבאום, נתקל בהתנגדות מצד בעלי מניות המיעוט. במסגרת ההסדר התחייבה יורופורט להזרים 20 מיליון שקל לדירקט קפיטל ולהעניק לה שירותי ניהול תמורת הקצאה של כ-37% ממניותיה, כשבעלי האג"ח יקבלו את מרבית יתרת המניות תמורת מחיקת החוב. למרות שבדוחות הרבעון מציינת דירקט קפיטל כי קיבלה את אישור בית המשפט להסדר, החלפת השליטה בפועל טרם בוצעה וכעת היא עדיין בידי אריה פרשקובסקי.

המתנגדים להסכם ניצלו את האפשרות להתנגד להחלטה עד 10 ימים מקבלתה, ופנו בסוף השבוע האחרון לבית המשפט בבקשה לדחות את הסדר החוב, או להורות לחברה להכניס בו שינויים. לפי הודעתה של דירקט קפיטל, אותם בעלי מניות טוענים כי ההסדר אינו הוגן, משום שהוא מיטיב עם בעל השליטה ומקפח אותם.

לטענת המתנגדים, ההסדר לא קיבל את הרוב הנדרש לאישורו משום שתמכו בו בעלי מניות בעלי עניין אישי. עוד הם טוענים כי "ההסדר הוצג בנפרד בפני אסיפות בעלי האג"ח ובעלי מניות החברה תוך יצירת מצג כלפי כל אחד מהגופים הנ"ל כי האחר אישר את ההסדר".

לדירקט קפיטל הערת "עסק חי" בדוחות הכספיים, ולטענת רואי החשבון שלה יכולתה להמשיך בפעילותה השוטפת "מותנית בהשלמת ההסדר עם מחזיקי האג"ח של החברה וכן בגיוס מקורות נוספים למימון פעילותה". הסדר החוב גובש לאחר שבשנים האחרונות גייסה דירקט קפיטל לא פחות מ-255 מיליון שקל לפעילותה במספר הנפקות אג"ח.

הפסדי החברה בינואר-ספטמבר עמדו על 48 מיליון שקל, לאחר הפסד של 128 מיליון שקל ב-2008 כולה, והיא מציגה גירעון של 131 מיליון שקל בהון העצמי. יתרת שווי המזומנים של דירקט קפיטל לסוף הרבעון השלישי הסתכמו ב-1.9 מיליון שקל והתחייבויותיה השוטפות זינקו ל-498.3 מיליון שקל, בעיקר בגין הלוואה לרכישת נכסים מניבים בגרמניה. בשל אי יכולתה להחזיר חובות, רשמה החברה התחייבויות שוטפות של 357 מיליון שקל על הלוואות אלה שניתנו לזמן ארוך.

חברה נוספת שנמצאת בצרות דומות לאלה של דירקט קפיטל היא אורן השקעות , שממשיכה לממש נכסים כחלק מניסיונותיה להתמודד עם החזרי האג"ח הגדולים שלה. היום הודיעה החברה שבשליטת אילנית אוסטרוביצקי כי חתמה על הסכם למכירת קרקע במתחם ח-300 שבחולון תמורת 1.75 מיליון שקל שיועברו לנאמן האג"ח - חברת הרמטיק. אורן השקעות לא צפויה לרשום רווח או הפסד מהעסקה.

בסוף אוקטובר מכרה אורן קרקע בירושלים תמורת 12.8 מיליון שקל שגם הם יועדו למחזיקי האג"ח ובעזרתם שילמה בסוף נובמבר ריבית של 14.3 מיליון שקל למחזיקים. אורן גייסה 35 מיליון שקל בשתי סדרות אג"ח, אחת מהן להמרה.

מדוחותיה הכספיים עולה כי התחייבויותיה השוטפות ברבעון השלישי הגיעו ל-51.9 מיליון שקל, מתוכן 20.3 מיליון שקל התחייבויות אג"ח, כשלצד אלה היא רשמה גירעון של 7.2 מיליון שקל בהון העצמי. בדוח תזרים המזומנים הצפוי שצרפה לדוחות היא מעריכה כי עד ספטמבר 2010 היא תשלם 21.5 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, כך שייוותר בידיה עודף של 31.6 מיליון שקל, שבעיקרו יגיע ממימושים ומפיקדונות שהיא מחזיקה.

בעלי האג"ח יקבלו מניות בפרופיט

חברת פרופיט שסיכמה גם היא את הרבעון השלישי עם הערת "עסק חי", עשתה בסוף השבוע האחרון צעד משמעותי לעבר הסדר חוב, כשמחזיקי שתי סדרות האג"ח העיקריות שלה הודיעו על הסכמתם העקרונית למתווה ההסדר שהציעה להם החברה.

סך התחייבויות האג"ח של פרופיט מגיעות לכ-215 מיליון שקל, ומחזיקי שתי הסדרות שאישרו את ההסדר כוללות יחד כ-160 מיליון שקל. במסגרת ההסדר, יוכלו מחזיקי האג"ח לקבל עד 30% ממניות החברה שבשליטת צבי וגיא יצחקי: 10% מהמניות תמורת דחיית התשלום הקרובה, כשלפרופיט אפשרות לבקש שתי דחיות תשלום נוספות בשנתיים הקרובות, וכל דחייה שכזו תזכה את המחזיקים ב-10% נוספים ממניותיה.

בנוסף, תמורת דחיית התשלומים יקבלו המחזיקים ריבית משופרת במועד התשלום. בסיכום הרבעון השלישי ציינו רואי החשבון של פרופיט כי "יכולת החברה לפרוע את התחייבויותיה והמשך פעילותה מותנים במימוש תכניותיה ו/או בהסדר עם מחזיקי האג"ח". עוד ציינו רואי החשבון את הגרעון של 62.2 מיליון שקל בהונה החוזר. יתרת ושווי המזומנים שלה עמדו על 20.5 מיליון שקל.

התחייבויותיה השוטפות של פרופיט ממשיכה להציג הפסדים משמעותיים, למרות שהצליחה לצמצם אותם ברבעון ב-18.5% ל-26.7 מיליון שקל.