דו"ח אמריקני: "לסכל באופן פעיל" התקפה ישראלית על איראן

"מזכר לתכנון לשעת חירום" של המועצה ליחסי חוץ קורא לממשל אובמה לאסור טיסת מטוסים ישראליים במרחב האווירי של עיראק ■ המסמך כולל באופציות שפתוחות לממשל גם התעמתות של חיל האוויר האמריקני עם מטוסים ישראליים בדרך לאיראן

דו"ח של המועצה ליחסי חוץ, אחד ממוסדות המחקר וההגות החשובים בארה"ב, ממליץ לממשל אובמה "לסכל באופן פעיל" התקפה ישראלית אפשרית על מתקנים גרעיניים באיראן.

הדו"ח מצביע על התגברות החששות בוושינגטון מפני פעולה ישראלית חד-צדדית נגד איראן ועל חדירה לזרם המרכזי של קו מחשבה שבעבר יוחס לגורמי שוליים סהרוריים בלבד: נכונות לשקול עימות צבאי עם ישראל כדי למנוע פעולה כזו. זביגנייב בז'ז'ינסקי, שהיה היועץ לביטחון לאומי בממשל קרטר ושמשמש יועץ בלתי פורמלי לממשל אובמה, אמר בשבוע שעבר, כי וושינגטון חייבת לאסור על ישראל לטוס במרחב האווירי של עיראק ולהפעיל את חייל האוויר האמריקני כדי למנוע התקפה ישראלית.

מחבר הדו"ח הוא סטיוון סיימון, חבר ב"מרכז לפעולות מנע" (CPA), חטיבה במועצה ליחסי חוץ, שמטרתה למנוע ולנטרל משברים קטלניים ברחבי תבל ולהגיש לממשל המלצות לניהול משברים כאלה.

סיימון מציין, כי ישראל אינה נלהבת ליזום מלחמה נגד איראן והיא אף אינה רוצה לפגוע ביחסיה המיוחדים עם ארה"ב, תוצאה ודאית של הפצצה באיראן. אך ישראל תפעל אם תחוש שנשקפת לה סכנה קיומית. לכן, בעוד שישראל עשויה להיות קשובה לטיעונים האמריקניים לנקוט איפוק, ארה"ב חייבת ללוות טיעונים אלה בצעדים קונקרטיים לבלימת האיום האיראני ולהגבלתו, וכן לאישוש היחסים המיוחדים בין ארה"ב לישראל. אבל, בה בעת, וושינגטון חייבת גם להזהיר את ישראל מפני הידרדרות ביחסים בין שתי המדינות, אם ישראל תנקוט פעולה חד-צדדית נגד איראן.

האופציות האמריקניות למניעת פעולה ישראלית צריכות להתמקד בשלילת גורמים, שעלולים לדחוף את ישראל למסקנה שהתועלות של התקפה על איראן גדולות מנזקיה, גורס המסמך.

בין הגורמים שעלולים לדרבן את ישראל להתקפה ושארה"ב צריכה לעקור אותם משורש: ההערכות שהבית הלבן נתן לישראל לפחות אור צהוב להתקפה; שארה"ב רואה עצמה מנותקת מהבעיה האיראנית מפני שמיצתה את כל האופציות הדיפלומטיות שעמדו לרשותה או בגלל סיבות אחרות; ושארה"ב לא הציעה לישראל ערובות ביטחוניות מספקות להגנה מפני איראן גרעינית.

לפי המחקר, מאסטרטגיה זו עולות דרכי הפעולה הבאות: מסר ישיר וברור מהבית הלבן לראש ממשלת ישראל שארה"ב מתנגדת להתקפה ישראלית על איראן; המשך המעורבות האמריקנית במשבר האיראני באופן שישקף את מודעותה של וושינגטון לכך שהסכנות שנשקפות לישראל מהאיום האיראני גדולות מהסכנות שנשקפות לארה"ב; ונכונות להידוק משמעותי של היחסים האסטרטגיים בין ישראל לארה"ב.

אבל, במקביל, וושינגטון חייבת להזהיר את ישראל מפני קרע ביחסים אם ישראל תחליט לתקוף את איראן למרות ההתנגדות המפורשת של ארה"ב.

האופציות של הבית הלבן

כדי להבטיח שישראל תוסיף לשבת על הגדר, פתוחות לפני הבית הלבן האופציות הבאות, לפי המסמך:

• לפעול להשגת הסכם שקוף ובר-אימות עם איראן, שיקשה מאוד על איראן להפיק אוראניום מועשר ו/או פלוטוניום, ולייצר נשק להשמד המונית.
• לשחזר את משלחת איגלברגר. ב-1991 עמד לורנס איגלברגר, שהיה אז סגן שר החוץ, בראש משלחת קטנה לישראל בעיצומה של התקפת הסקאדים העיראקיים במלחמת המפרץ הראשונה. מטרת המשלחת היתה לשכנע את ישראל לא לתקוף מטרות בעיראק. השליחות עלתה יפה מפני שאיגלברגר הדגיש את התנגדות ארה"ב להתקפה הישראלית, אך בה בעת עבד עם ישראל על דרכים שבהן תוכל ארה"ב להשמדי את טילי הסקאד. ארה"ב צריכה לפתוח ערוץ תקשורת כזה עם ישראל (ואולי כבר עשתה זאת) כדי להדגיש באזני הישראלים שהתקפה על איראן תעמיד במבחן את היחסים עם וושינגטון בלי לצמצם את האיום האיראני בטווח הארוך. משלחת כזו גם תבהיר לישראל ששימוש במרחב האוירי של עיראק לא יותר.
• להמשיך להכריז, שפיתוח נשק גרעיני ע"י איראן "אינו קביל" וש"כל האופציות מונחות על השולחן". זאת, כדי להרגיע את ישראל שארה"ב לא תנסה להגיע לפשרה דיפלומטית על חשבון ביטחונה של ישראל.
• שיגור אישים אמריקניים רמי-דרג לישראל לבקורים בעלי פרופיל גבוה. ביקור של נשיא ארה"ב, למשל, יביע סולידאריות עם ישראל וידגיש שהאמצעים שנוקטת ארה"ב יעשו את פעולתם.
• להציע לישראל אופציה של ברית הגנה עם ארה"ב. אמנה כזו תכלול ערובות ביטחוניות מפורשות, שלפיהן ארה"ב תסוכך על ישראל ב"מטריה גרעינית" כדי למנוע התקפה גרעינית איראנית.

אבל ארה"ב צריכה לבחון גם את האופציה שהעלה בז'ז'ינסקי: "סיכול פעיל" של התקפה ישראלית אם היא אכן תוצא אל הפועל, אומר המסמך. המחבר מודה, עם זאת, כי קשה להאמין שוושינגטון תסתכן בגרימת הנזק החמור מאוד, ואולי אפילו הקבוע, שצעד כזה ימיט על היחסים האסטרטגיים עם ישראל.

בראיון שפורסם באחרונה באתר האינטרנט "דיילי ביסט", אמר בז'ז'יינסקי: "אנחנו צריכים להיות רציניים (לגבי הצורך) למנוע (מהישראלים) את הזכות לטוס מעל עיראק... אם הם יחליטו לטוס (במרחב האווירי של עיראק), אתה עולה לאוויר ומתעמת אתם. הם יוכלו לשוב על עקבותיהם או לא".

"אף אחד לא רוצה שזה יקרה", אמר בז'ז'ינסקי, "אבל יכול להית שתתרחש פרשה 'ליברטי' מהופכת". בכך התכוון בז'ז'ינסקי לתקרית ערב מלחמת ששת הימים, שבה תקפו מטוסי חיל האוויר הישראלי את ספינת הביון האמריקנית "ליברטי" וגרמו למות עשרות אנשי צבא ואזרחים שהיו על הספינה. ישראל טענה תמיד שההפצצה נבעה מטעות בזיהוי ושילמה מיליוני דולרים למשפחות החללים.

מהבית הלבן לא יצאה שום תגובה על דברי בז'ז'ינסקי.