שטייניץ: "בעלי תפרון נהנו מרווחים; עכשיו שישתתפו בהפסדים"

(עדכון) - שר האוצר התייחס גם לפרשת העובדת הזרה שהועסקה בביתו של שר הביטחון אהוד ברק, ואמר כי יוחמרו צעדי ענישה נגד מעסיקי עובדים זרים ללא אישור ■ "השגשוג הכלכלי של ישראל תלוי במלחמה בפשיעה"

"בעלי תפרון נהנו מרווחים בשנות השגשוג, אך כעת צריכים למצוא מתכונת להשתתפות בהפסדים למען רווחת העובדים והמשך קיומו של המפעל" - כך אמר שר האוצר, יובל שטייניץ, בכנס בנושא שחיתות המתקיים היום (ג') בבית-ברל.

בתום הרצאה שנתן בנושא שחיתות אמר שטייניץ בהתייחסו לפרשת תפרון, כי האוצר נמצא "עם יד על הדופק" בנושא.

בהתייחסו לפרשת העובדת הזרה שהועסקה ללא אישור בביתו של שר הביטחון, אהוד ברק, אמר שטייניץ כי יוחמרו צעדי ענישה נגד מעסיקי עובדים זרים ללא אישור.

כאמור, בתחילת דבריו התייחס שר האוצר למלחמה בפשיעה ובשחיתות. לדבריו, "השגשוג הכלכלי של מדינת ישראל תלוי במלחמה בפשיעה. זה לא פחות חשוב משאלת החינוך. המלחמה הזו והבטחת הביטחון האישי חזקים יותר מכל מענק שאני אתן. קחו מבאר-שבע את הפרוטקשן, והיא תשגשג".

לדברי שטייניץ, שאלת המלחמה בפשיעה החמורה לא פחות חשובה משאלת התמריצים להיי-טק בגליל ובנגב. "זו שאלת מפתח בתעשיה, בהתפתחות תיירות ועסקים קטנים. אם נצליח למגר את זה, מובטח לנו שגשוג כלכלי בעתיד. אם הבריונות והאלימות ימשיכו וישגשגו וימלאו את ערינו ויאיימו על העסקים והתיירים והמקומיים, אין לנו סיכוי לשיפור אמיתי בכלכלה".

"משפחות פשע, בריונות, אלימות - כל הדברים האלה הם אויבי החברה. התנאים הבסיסיים ביותר להתפתחות כלכלית הם סביבה בטוחה. אנו נותנים תמריצים להשקיע במלונות, בכבישים לנגב ולגליל, נותנים הנחות במס, אך את הדבר היסודי והבסיסי אנו שוכחים. קחו מבאר-שבע את כל ההטבות - עידוד השקעות הון ומענקי מעבר לתעשיות והנחות בסוגים שונים של מסים - ותקנו לערי ולתושביה תחושת ביטחון, ותראו איך באר-שבע משגשגת. לא צריך שום הטבות נוספות. סלקו את הפרוטקשן מבאר-שבע, ותראו איך היא משגשגת. זה גבוה יותר וחזק יותר מכל מענק שאני יכול להעניק".

לדברי שטייניץ, אם נפעל נגד הפשיעה המאורגנת, "יש לנו סיכוי לעבור את המשבר הנוכחי עם פגיעות בפח ובלי נזקים בשלדה - בלי לסחוב חובות אדירים ובלי להגדיל משמעותית את יחס חוב תוצר, שברוב העולם עולה ב-100%, ואצלנו רק ב-1% עד 3%".

שטייניץ התייחס להקמת היחידה המיוחדת למלחמה בפשע המאורגן במשרד האוצר, בתוך רשות המסים: "למרות שבתחום המלחמה בפשע המאורגן הצלחות לא מבוטלות למשטרה בשנה האחרונה, המצב הוא מדאיג. אני תמיד אומר שבמלחמה בפשע המאורגן אתה עלול להגיע לנקודת אל-חזור, שבה משפחות הפשע מצליחות להגיע למצב שבו הן מטילות את חיתתן על שלטון החוק ועל זרועות הענישה והאכיפה ועל המחוקקים, ברמה כזו שכבר אין ממנה חזרה. אתה עלול להגיע למצב שבו עברת את נקודת האל-חזור, וזה קרה בחלק מהמדינות בדרום אמריקה, אסיה ואפריקה. ברגע שיש חדירה למשטרה או לפרקליטות, או שהשופטים מאוימים והמערכת לא מתפקדת, קשה מאוד להחזיר הגלגל אחורה, כי אין לך עם מי להילחם.

"אנחנו לא שם, אך אנו עלולים להגיע לשם אם לא ניזהר. לכן, בה בשעה שצריך להגביר את המאמץ ולגלות מקוריות ולייצר כלים שונים כדי להיאבק בפשיעה ובאלימות היומיומיים שהאזרחים סובלים מהם באופן יומיומי, כך צריך לשדרג גם את המאבק שלנו בפשע המאורגן".

משטרה מקומית היא הפיתרון?

לדברי שטייניץ, הוא מופתע כיצד ישראל, שהפכה לשם דבר ביכולות המודיעיניות שלה בתחום הבטחוני-צבאי, אינה מצליחה להביא לביטוי יכולות אלה גם בתחום הפשיעה המאורגנת. "מאז סוף שנות ה-80 מדברים על כך שצריך ללמוד מהעולם הגדול. כל הרעיון כאן היה שאנו צריכים 'לשבת' למשפחות הפשע על העושר הצבור שלהם, לבדוק אותו ולחקור אותו, לדרוש תשלומי מס ולהכניס אותם למאסר ולשפוט אותם.

"מאוד קשה למשפחות הפשע להסביר מניין בא הונן. המשפחות האלה מאורגנות היטב, אז קשה לעתים להפליל אותן בתחום הזה, אך מצד שני הן מתקשות להסביר מנין בא הרכוש - מכוניות פאר, ג'יפים. לכן כבר עשרות שנים מדברים על הצורך להילחם בפשע המאורגן, גם באמצעות חקירה ובדיקה וישיבה על צינור החמצן שמזין את הפשע המאורגן בישראל".

לדבריו, הוא מאמין כי הקמת היחידה תביא להצלחה במאבק. "נשב על צינור החמצן של משפחות הפשע וניצור הרתעה ונשלול משאבים היכן שהדבר אפשרי, ומאוד ייתכן שנצליח גם להביא לדין חלק גודל מהעבריינים על-ידי ראיות לכאורה לעבירות מסים".

"אם נגיע להכרה שהפשיעה המאורגנת והבינלאומית עלולה יום אחד לאיים על החוסן הלאומי והדמוקרטי שלנו, וזה עלול להגיע יום אחד - ברגע שאנו רואים ניצנים ראשונים שעלול להיווצר מצב של איום שאין ממנו חזרה - נצטרך לדעת איך לתרגם היכולות שלנו בתחום המודיעיני בטחוני לתחום הזה, כי מדובר בארגונים חזקים מאוד. לעתים היכולות של ארגוני הפשיעה - הקודים הפנימיים שלהם מזכירים ארוגני טרור. יש להם יכולות, ולכן היכולות המשטרתיות הקלאסיות לא יכולות להתמודד עם הדבר הזה. הם לא יכולים להתמודד עם מערך שלם של הסתרה, ולכן אם חפצי חיים אנחנו ורוצים לשמור על הדמוקרטיה החיונית שלנו, שעם כל צרותיה יש להתגאות בה - נצטרך למצוא את הדרך החוקתית להגיע לרמת יכולות שונה לחלוטין שתאפשר לנו להילחם בפשיעה המאורגנת ולהרתיע אותה, כך שהפשיעה הבינלאומית תירתע מלשלוח זרועות".

שטייניץ פרס שוב את תוכניתו לשיטור עירוני, שיטפל בפשיעה המקומית, בפשיעת הרחוב, באלימות השכונתית, וזאת לצד משטרה ארצית שתטפל בחקירות. שטייניץ מציע להריץ מהלך כזה כפיילוט למשך שנתיים. לדבריו, הניסיון בכך בעולם הראה הצלחות.

לדבריו, "ראינו כבר אז שחינוך וביטחון אישי הם הכרחיים בהתפתחות הכלכלית של המדינה. הנחנו את העקרונות לרפורמה בתחום הביטחון האישי. הצענו ללכת על המודל של משטרות עירוניות חזקות. ברוב מדינות המערב יש חלוקה בין משטרה ארצית, המטפלת בפשיעה חמורה והיא החוקרת, לבין שיטור עירוני. יש מדינות שבהן יש אפילו שיטור שכונתי, שמטפל במאבק, בבריונות, באלימות, בוונדליזם, שמטרתו העיקרית היא לא לחקור ולפענח רצח או שוד, אלא להבטיח לאזרחים, לנשים וילדים, את היכולת להסתובב ברחובות הערים ובפארקים ללא אלימות, ללא בריונות, ללא נסיעה על המדרכות".

שר האוצר הוסיף כי "הרעיון המרכזי הוא פיתוח של כוחות שיטור עירוני שלא יהיה להם אלמנט של חקירות פרקליטות ומעצר. יהיה כוח פעולה והתערבות מיידי שיבטיח את הביטחון האישי ברחובות ובפארקים ובמרכזי הקניות, שיידאג שלא ידקרו אותנו בגלל מקום חניה, שנוכל לשבת בפארקים בלי חשש שיכו אותנו, שנוכל לשבת בחוף ים בלי שיידרסו אותנו בטרקטורון". לדבריו, הרעיון הוא להוביל פיילוט של שנתיים, והנושא "מצוי בשלבי הפקה".

שטייניץ התייחס גם לנושא השחיתות בפוליטיקה, ואמר כי "ניגוד עניינים שלכאורה נתפס כשחיתות הוא דבר אימננטי לפוליטיקה. כולנו פועלים כל הזמן תוך ניגוד עניינים. ודאי שהיינו רוצים שכולם יפעלו כל הזמן משיקולים של טובת המדינה. יחד עם זאת, יש הרבה פקטורים בכל אחד מאיתנו, ועניין אחד מנוגד לעניין אחר, כך שכולנו פועלים כל הזמן בניגוד עניינים. זה חלק בלתי נפרד מהמערכת הפוליטית. לא כל החלטה בלתי סבירה היא ניגוד עניינים ושחיתות. טוב שפוליטיקאי מסוים יתפטר, ואחר במצב דומה לא יתפטר. אי-אפשר לקבוע כאן מסמרות, ואי-אפשר לקבוע מסמרות שבאות במקום דיון ציבורי. צריך לבודד את השחיתות הפלילית מהתחום האפור והבהיר יותר, כי אפרוריות מסוימת היא אינהרנטית לפוליטיקה, וכולנו חיים על הסקאלה הזו".