צ'אד הארלי: "לא ציפו ש-YouTube יגיע לאן שהוא הגיע"

מייסד YouTube לא חשב שהסטארט-אפ שבנה בגראז' ביתו יהפוך למעצמת אינטרנט ■ השבוע הוא הגיע לארץ, גם כדי לשכנע את המפרסמים הישראלים לפרסם ב-YouTube ולהשיק את הערוץ הנשיאותי של שמעון פרס

"אני רוצה להחזיר אותך רגע לתקופה בעבר, 5 שנים אחורה, לימים בהם YouTube לא היתה קיימת. ידעתם שהפלטפורמה הזו תהיה כזו מצליחה?", בשאלה זו פתח מנכ"ל גוגל ישראל, מאיר ברנד, את הדו-שיח עם צ'אד הארלי, מייסד ומנכ"ל YouTube, פלטפורמת שיתוף קבצי הווידיאו הגדולה ביותר בעולם, שהגיע לביקור בארץ והיה אורח הכבוד באירוע השנתי של גוגל ישראל שנערך השבוע.

"לפני 4 שנים היינו רק סטארט-אפ קטן שהוקם בגראז'", ענה הארלי, "ולא היתה לנו תוכנית מראש לאופן שבו זה יתפתח. השאיפה שלנו היתה פשוטה - לאפשר לאנשים לחלוק סרטוני וידיאו אחד עם השני, וליצור פלטפורמה שתאפשר להם לתקשר אחד עם השני. אף אחד לא ציפה ש-YouTube יגיע לאן שהוא יגיע".

הארלי הוא דוגמה ליזם שמזלו שפר עליו. את דרכו היזמית החל בחברת התשלומים המקוונת PayPal, שבה עבד כמעצב גרפי, והוא אחראי בין היתר לעיצוב הלוגו של החברה, שנרכשה ב-2002 על-ידי ענקית המסחר המקוון eBay. ב-PayPal הכיר הארלי 2 יזמים נוספים - סטיב צ'אן וג'אווד קארים, איתם הקים ב-2005 את YouTube.

חיפשו את הזמרת ג'נט ג'קסון מתערטלת

לסיפור שמאחורי הרעיון של YouTube יש מספר גירסאות. האחת היא ש-YouTube הוקם לאחר שהמייסדים התקשו לשתף אחרים בקטעי וידיאו שצילמו בארוחת ערב פרטית. גירסה אחרת היא ש-3 המייסדים לא הצליחו למצוא את קטע הווידיאו הפופולרי, שבו הזמרת ג'נט ג'קסון חשפה את שדיה באירוע הסופרבול ב-2004; אחרים מספרים כי YouTube בכלל כוון להיות סוג של אתר היכרויות, שפשוט לא הצליח להתרומם ולכן שינה פוקוס.

הארלי חזר על דברים שאמר כבר בעבר, וציין כי "פשוט הייתי במקום הנכון ובזמן הנכון, ואת עיקר העבודה עשו המשתמשים, באמצעות מצלמות הווידיאו שלהם והתכנים שהעלו. אנחנו פשוט סיפקנו להם את הפלטפורמה ששירתה אותם".

כיום, YouTube הוא אתר הווידיאו הפופולרי ביותר, עם 450 מיליון גולשים המגיעים מרחבי העולם. 20 שעות של סרטונים מועלים מדי דקה לאתר, וכמיליארד צפיות נרשמות בו מדי יום. "זה מדהים, אחד מכל 6 אנשים רואה סרטון ב-YouTube", ציין ברנד.

על-פי נתוני קומסקור לחודש אוקטובר, למעלה מ-33% מקטעי הווידיאו שנצפים בארה"ב הם באתר YouTube, בהשוואה ל-3.1% בלבד לאתר הווידיאו השני בגודלו - הולו. כך, מעל ל-10.5 מיליארד קטעי וידיאו נצפים ב-YouTube בארה"ב מדי חודש, על-ידי 126 מיליון גולשים בארה"ב. "ראינו בפלטפורמה של YouTube כמשהו שהיה דרוש כבר הרבה מאוד זמן", ציין הארלי.

העיתוי בהגעתו של הארלי לביקור בארץ אינו מקרי, וניתן לראות באירוע השבוע כמהלך שיווקי לקידום YouTube בקרב המפרסמים הישראליים, בעיקר בשל העובדה שברנד הכריז לפני כשבועיים על פתיחת האתר עבור המפרסמים בישראל. כך, יכולים מותגים ישראליים להציג פרסומות וידיאו על גבי עמוד הבית של YouTube, לשלב פרסומות בחלקו התחתון של סרט הווידיאו, ולהציג פרסומות וידיאו המותאמות לתוצאות החיפוש.

מתכוננים לעידן הטלוויזיה באינטרנט

במהלך השיחה בין ברנד והארלי דיברו השניים על עתיד האינטרנט והטלוויזיה ועל השילוב של השניים. "בעתיד כל מכשירי הטלוויזיה יהיו בעלי יכולת להתחבר לרשת האינטרנט", אמר הארלי. "לא באמצעות מכשירים שיחברו בין השניים, אלא באמצעות רשת אינטרנט אלחוטית (WiFi). כך, האפשרות לרכוש טלוויזיה ללא יכולת קליטה של אינטרנט אלחוטי תהיה דומה לאפשרות היום של לרכוש מחשב אישי ללא יכולת קליטה של אינטרנט אלחוטי". הארלי הוסיף כי אנשים יוכלו לחפש אחר תכני אינטרנט בטלוויזיה ולצרוך את התכנים שהם ירצו מתי שהם ירצו, לא תלות בלוח המשדרים.

באוקטובר 2006, כשנה וחצי בלבד לאחר ש-YouTube הוקם, נרכש האתר על-ידי ענקית האינטרנט גוגל בסכום עתק של 1.65 מיליארד דולר. ברנד שאל את הארלי מה הוא זוכר מהתקופה הזו, והארלי ענה בהומור: "בגוגל ידעו בדיוק מה אנחנו רוצים - אוכל מצוין", והוסיף ברצינות כי "סרגיי ברין ולארי פייג' (מייסדי גוגל, נ"פ) דאגו בעיקר שלא נשנה את המסלול שבו הלכנו יותר מדי. הבנתי שהם מסתכלים על YouTube באסטרטגיה של טווח ארוך, כלומר מה יכול להיות מהפלטפורמה הזו בעוד 5-10 שנים, ולא רק מה היא עכשיו".

לדבריו, ברין ופייג' זיהו את יכולות הפרסום המפולחות שהיו טמונות ב-YouTube. "הם זיהו את היכולות שלנו לבנות קהילות שונות סביב תחומים שונים", מסביר הארלי את הקונספט שיכול לסייע בבניית פלטפורמה פרסומית מוצלחת.

ואכן, חלק מהפיצ'רים ש-YouTube מציע כוללים גם את האפשרות לקבל סטטיסטיקות על מספר האנשים שצופים בערוץ או בסרטון מסוים, והוא מאפשר למפרסמים מערכות שמנתחות את קהלי היעד שנחשפו לפרסומת או לסרטון ספציפי.

עם זאת, למרות האמור YouTube עדיין מתקשה לייצר הכנסות מפרסום, בעיקר בשל העובדה שהחלק הארי מהתכנים שמופיעים באתר מתבססים על תכנים שיצרו הגולשים, בחלקם תכנים ירודים או מטופשים. מציאות זו מפחידה את המפרסמים ומונעת מרבים מהם לצרף פרסומות לתכנים הללו. כך, YouTube הפך לדוגמה נוספת לאתר ווב 2.0 קלאסי, שלמרות הפופולריות הגבוהה שלו - עדיין הוא לא מצליח להיות רווחי או לייצר זרם הכנסות יציב.

מודל רווח בעייתי, ובינתיים - הפסדים

כצפוי, ובהתאם לאופי האירוע השיווקי השבוע, הארלי וברנד לא שוחחו על מצבו הפיננסי של YouTube, אולם אנליסטים העריכו השנה כי האתר עדיין לא רווחי. עד כמה הוא מפסיד? על כך חלוקות הדעות.

על-פי RampRate, חברת מחקר בתחום ה-IT, ההפסד התפעולי של YouTube יעמוד ב-2009 על 174 מיליון דולר; אולם על-פי קרדיט סוויס, מדובר בהפסד שנתי גבוה יותר, שצפוי להסתכם ב-470 מיליון דולר, בעיקר בשל עלויות אחסון מידע גבוהות, לצד עלויות שנגזרות מסוגיות של רוחב פס.

עבור גוגל, בכל אופן, YouTube הוא נכס משמעותי, בעידן שבו צריכת הווידיאו באינטרנט רק הולכת וגדלה, ואי-הוודאות לגבי מצבו הפיננסי של האתר רק מסייעת לה להשיג הסכמים עם יצרניות תוכן בתנאים יותר מועדפים. אולם, אסור לטעות - לגוגל חשוב להגדיל את זרם ההכנסות של YouTube, שעל-פי ההערכות יסתכם בכ-500 מיליון דולר ב-2009, והיא נוקטת בצעדים אגרסיביים יותר ליצירת מודלים נוספים, לבד מפרסומות.

כך, הארלי סיפר בביקורו בארץ כי בכוונתם לאפשר לרכוש או לשכור סרטים באורך מלא שיופיעו באתר YouTube, לצד סדרות טלוויזיוניות, וכי הם מתמקדים כעת ביצירת הסכמים עם יצרניות תוכן מובילות ועם אולפני הסרטים הגדולים. זאת, לצד שילוב פרסומות במודל האדסנס של גוגל, שיופיעו לצד תוצאות חיפוש במנוע הפנימי של YouTube, ואפשרות לרכישת מוצרים נלווים כגון דיסקים ושירים.

הארלי אמר כבר בעבר כי "אנחנו בונים מערכות יחסים עם אולפני סטודיו, רשתות תוכן ולייבלים, שכן הם מחפשים אחר דרכים נוספות להגיע לקהלי יעד חדשים, ולנו יש פלטפורמה מצוינת ובמה נהדרת שמאפשרת לעשות בדיוק את זה".

לקראת סוף הערב, ברנד והארלי עברו לדבר על התוכניות של YouTube בעולם הסלולר. הארלי אמר כי "אני בטוח כי YouTube יהיה גם דומיננטי מאוד במדיום הסלולרי", ואילו ברנד סיפר לו כי ישראל היא מעצמת על סלולרית, ויש מספיק אנשים שיש להם יותר ממכשיר סלולרי אחד, "למרות שאני לא ממש מבין למה".

ברנד סיפר להארלי על מהפכת ה-iPhone שעתידה להגיע השבוע לישראל, ומייסד YouTube הודה כי הוא דווקא מחזיק ב-iPhone, ולא במכשיר הסלולר של גוגל - האנדרואיד. אולם, במהירה הביע הארלי את נאמנותו לגוגל: "אני מחכה לדגמים החדשים של המכשיר", הוא אמר.

YouTube במספרים

- 450 מיליון גולשים

- 20 שעות של סרטונים מועלים מדי דקה לאתר

- 1 מיליארד צפיות מדי יום

- 33% מקטעי הווידיאו שנצפים בארה"ב הם באתר YouTube

- 10.5 מיליארד קטעי וידיאו נצפים ב-YouTube בארה"ב מדי חודש

- 500 מיליון דולר הכנסות האתר ב-2009 (הערכות)

- 174-470 מיליון דולר - הפסדים ב-2009 (הערכות)

פרס השיק יחד עם הארלי את הפינה הפרטית של מוסד הנשיאות ב-YouTube

"יש במקום הזה Wi-Fi?" תהה צ'אד הארלי בסיום מסיבת העיתונאים המשותפת שלו עם נשיא המדינה, שמעון פרס, במשכן הנשיא בירושלים. בתום האירוע שסיכם את ביקורו בישראל, נראה מייסד YouTube נינוח, אפילו קצת זחוח, מתשומת-הלב העצומה שהורעפה עליו מצד עשרות העיתונאים שהגיעו לסקר את האירוע.

"מי היה מאמין לפני 5 שנים שניצור משהו שיתרום לקידום השלום העולמי" שב ואמר, ספק לעצמו, ספק למאזינים. התשובה לשאלה של הארלי, לתשומת-ליבו של חובב הטכנולוגיה פרס, היא שלילית.

ואכן, לאורך כל האירוע, ותחת השגחתם התקיפה של נציגי גוגל, הקפיד הארלי לומר את כל הדברים הנכונים. הוא דיבר על חזון הדמוקרטיזציה של חוויית הווידיאו ועל הצורך לאפשר לאנשים משני צידי המתרס "לראות את שכניהם ולגלות שהם חולקים אותם חלומות ואותם פחדים. אנחנו רוצים לספק לכולם את האמצעי לעשות את זה".

לגבי עסקת הרכישה של NBC יוניברסל על-ידי קומקסט, מפעילת הכבלים הגדולה בארה"ב, אמר הארלי כי מדובר התפתחות חיובית שתאפשר ל-YouTube להרחיב את חדירתה לקהלים חדשים.

ביומיים שקדמו לאירוע שקדו בבית הנשיא על העלאת מקבץ סרטונים מהקריירה של הנשיא: קבלת פרס הנובל לשלום, תואר אצולה שקיבל פרס ממלכת בריטניה, ביקורו של הנשיא אובאמה בבית הנשיא לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב וקטע סאטירי מתוך "ארץ נהדרת" שבו מחקה אלי פיניש את יכולותיו המוגבלות של פרס בשירה.

"אדם שלוקח את עצמו יותר מדי ברצינות הוא בעיני אדם לא רציני", הסביר פרס את הבחירה ב"ארץ נהדרת". "אני רוצה את הזכות לצחוק על אחרים וגם על עצמי, ורוצה שלאחרים תהיה הזכות לצחוק עליי - ולא חסר להם על מה לצחוק".