חזקיהו מחמיר את נוהלי מניעת הלבנת הון וזיהוי לקוחות בבנקים

המפקח על הבנקים במכתב למנכ"לי הבנקים שהגיע לידי "גלובס": "קיים פער בין הסטנדרטים הבינלאומיים לבין ההנחיות בנושא איסור הלבנת הון הקיימות בישראל"

הפיקוח על הבנקים מחמיר את נוהלי מניעת הלבנת הון וזיהוי לקוחות בבנקים, וקובע לראשונה כללים מחייבים לפעילות פיננסית מול בנקים ברשות הפלסטינית.

"קיים פער בין הסטנדרטים הבינלאומיים לבין ההנחיות בנושא איסור הלבנת הון הקיימות בישראל", כותב רוני חזקיהו במכתב למנכ"לי הבנקים, שהגיע לידי "גלובס", ומדגיש כי "למדיניות נאותה בנושא 'הכר את הלקוח' ולניטור שוטף אחרי פעילותו חשיבות ניכרת ליציבות ולאמינות של המערכת הבנקאית".

חזקיהו מדגיש את הצורך לחזק את מעמדו של האחראי בבנק על הטיפול בהלבנות הון, וקובע כי הוא יהיה מעתה חבר הנהלה. לחלופין הוא יהיה מנהל בכיר בבנק שכפוף ישירות לחבר הנהלה שאינו אחראי על פעילות עסקית.

עוד עולה מהטיוטה כי על כל בנק לקבוע נוהל מיוחד לטיפול בתושב חוץ שהוא איש ציבור, למשל שר, חבר פרלמנט, שופט או איש צבא. ההחלטה לפתוח לאדם, שזוהה כאיש ציבור זר, חשבון בנק, תתקבל רק על-ידי מנהל בכיר וחשבון כזה יוגדר כבעל סיכון גבוה.

בנוסף יחויבו הבנקים להתקין מערכות התרעה ממוחשבות שיתריעו על פעילות חריגה, חשד להלבנת הון ועסקות הקשורות למימון טרור. הבנקים יחויבו להשתמש ברשימות של ארגוני ופעילי טרור שהוכרזו רשמית, למשל על-ידי האו"ם או ממשלת ארצות-הברית.

עוד נקבע כי על הבנק לבצע ביקורות פנימיות תקופתיות בנושא הלבנת הון, להגדיר ולזהות לקוחות בסיכון גבוה ולערוך בחשבונות שלהם ביקורות מוגברות.

החמרת הכללים

לגבי בנקים ברשות הפלסטינית קובע בנק ישראל כי בנק ישראלי לא יקבל להפקדה צ'קים מבנקים פלסטיניים שלא מוטבע עליהם באותיות לטיניות פרטי הזיהוי של בעל החשבון, ולא יקבל להפקדה בכלל צ'קים מוסבים המשוכים על בנקים פלסטיניים או צ'קים מוסבים שהוצגו על-ידי בנקים פלסטיניים.

מעבר לכך לא תתבצע העברה כספית מעל 5,000 שקל מבנקים פלסטיניים, ללא קבלת פרטי החשבון וזיהוי הצד האחר לפעולה.

ביטול הקלות

שינוי משמעותי בכללים הוא ביטול ההקלות על שלוחות חו"ל של הבנקים בנושא הלבנת הון. בנק ישראל מחייב מעתה את שלוחות חו"ל לעמוד בדרישות המחמירות, אלה שנהוגות בארץ שבה נמצא הסניף או אלה שבישראל (החמור מביניהם).

עוד נקבע כי האחראי על איסור הלבנת הון בשלוחה בחו"ל יהיה כפוף מקצועית לאחראי בישראל ולא למנהל השלוחה בחו"ל.

רו"ח אבי קיסר, מוביל תחום הבנקאות בפירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר, מסביר את הסיבות להחמרה על שלוחות חו"ל. "הפיקוח חושש מאי-יישום הכללים להלבנת הון בשלוחות מחוץ לישראל, לאור ליקויים שנמצאו בהן בעבר בעיקר בארצות-הברית, וצופה כי גופי הפיקוח בארה"ב יתמקדו בביקורות על שלוחות הבנקים הישראליים".