עלה התאנה של הממשלה: אישרה את הפיכת משרדיה לירוקים

ההצעה, שהגיש ארדן, כוללת יעדים מדידים להפחתה בצריכת חשמל, מים ונייר במשרדי הממשלה, צמצום כמות הפסולת המיוצרת, והגברת השימוש במוצרים מחומרים ממוחזרים ■ הבעיה היא שאין תמיכה לתוכנית של ארדן להפחתת פליטות

הממשלה אישרה הבוקר (א') את הצעתו של השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, להפוך את משרדי הממשלה לירוקים. ההצעה כוללת יעדים כמותיים מדידים להפחתה בצריכת חשמל, מים ונייר במשרדי הממשלה, צמצום כמות הפסולת המיוצרת, והגברת השימוש במוצרים מחומרים ממוחזרים.

כמו כן, הממשלה מחויבת לעבור להשתמש בתחבורה חסכונית בדלק ומעוטת זיהום. מבקרי הפנים של משרדי הממשלה מחויבים להעביר דיווח על הביצועים למשרד להגנת הסביבה אשר ירכז את הנתונים וידווח לממשלה ולציבור מדי שנה.

"חובת הטמעת השיקולים הסביבתיים בפעילותם השוטפת של משרדי הממשלה ועובדיהם תביא לחסכון במשאבים ולמניעת בזבוז מיותר של כספי ציבור", אמר ארדן. "אני מאמין כי זהו פתח לשינוי התפישה הסביבתית של הממשלה שתהווה גם דוגמה לציבור הרחב ולמגזר העסקי", הוסיף.

ההחלטה שאישרה הממשלה היא תוצאה של עבודת מטה שבוצעה במשרד לצורך זה, באמצעות חב' הייעוץ "פארטו הנדסה". עבודת המטה כללה לימוד של מודלים קיימים בעולם לקביעת יעדי התייעלות פנים ממשלתיים, ניתוח המצב הקיים בישראל, ובניית תכנית מותאמת ליכולות המדידה והבקרה הקיימות כיום במשרדי הממשלה.

ראש הממשלה נתניהו גם נענה לפנייתו של ארדן והורה על הקמת ועדת שרים לנושא אנרגיות מתחדשות. כל זה טוב ויפה, אולם הדברים נעשים בשעה שבמשרדי ראש הממשלה והאוצר פועלים להקטין משמעותית את היעדים שהציב המשרד להגנת הסביבה, במסגרת תוכנית לאומית להפחתת פליטות גזי חממה שגיבש בהתבסס על עבודה של חברת הייעוץ מקינזי.

לעג לרש

נזכיר, כי במסגרת היעדים של המשרד, מתוך גידול צפוי של 100% בפליטות גזי החממה עד 2030, צפוי קיצוץ של 67%. לשם כך נדרשות השקעות גדולות במתקני הפחתת פליטות ובתשתיות, והאוצר ככל הידוע נרתע מכך.

האבסורד הוא שארגוני הירוקים ואדם טבע ודין בראשם, העבירו ביקורת חריפה כנגד התוכנית של ארדן להפחתת הפליטות, וזה מצידו ענה שבמצב הפוליטי הנתון זה הטוב ביותר שניתן להשיג. כעת הירוקים שותקים כי הם יודעים שהתוכנית מקוצצת משמעותית על שולחנותיהם של מנכ"לי האוצר ורה"מ.

"התוכנית נתפשה בעינינו כלא מספקת, אבל עכשיו? היעדים שהוא הכריז עליהם הם בעינינו יעילים ומעולים לעומת יעדי ההפחתה שמגובשים ברגעים אלה במשרדי האוצר והממשלה. נתגעגע ליעדים של ארדן. יטרפדו לו את התוכנית", אמר גורם בכיר בארגוני הירוקים.

באשר להצעה שאושרה הבוקר בממשלה, אמר הגורם, כי "מדובר בלהחליף נורות ולהדפיס על שני צידי הדף. זה פיגור של עשור לעומת אירופה. זה מעט מדי ומאוחר מדי ואפילו לעג לרש. ארדן לפחות מנסה לעשות משהו, אבל הממשלה לא בעניין".

הפחתת הפליטות של ישראל

במהלך ישיבת הממשלה הבוקר, ביקש ארדן כי עם שובו מוועידת האקלים בקופנהגן, תקיים הממשלה דיון בנושא הפחתת פליטות גזי החממה. לדבריו, הדיון הכרחי לאור הסבירות הגבוהה שישראל תחויב במסגרת ההסכם המתגבש (שעתיד להיחתם מספר חודשים לאחר ועידת קופנהגן) להפחתת פליטות גזי חממה. ארדן ציין, כי אומנם הוטל עליו לגבש תוכנית לאומית להפחתת פליטות, אך סמכויות הביצוע מצויות בידי משרדי ממשלה אחרים. ניסוח עדין לעובדה שהאוצר ומשרד רה"מ כאמור מקצצים את התוכנית שהכין.

לדבריו, "היום אין שיתוף פעולה בין משרדי הממשלה הנוגעים בדבר כדי לעודד ולאפשר יישום של אנרגיות מתחדשות. לצערי, ישראל ממוקמת במקום האחרון במדינות המערב בתחום זה ומייצרת רק כ-0.1% אנרגיה מתחדשת מסך האנרגיה במשק. הממשלה חייבת לגבש מחויבות ברורה לקידום הנושא שהינו בעל חשיבות ראשונה במעלה להפחתת זיהום האוויר ופליטת גזי החממה".