ג'רמי בלנק: "אייפקס - הגוף המתאים ביותר לניהול פסגות"

נציג קרן יורק כתב היום לעובדי פסגות את דעתו על הרוכשת ■ מכירת פסגות הפכה לשיחת היום בוועידת ישראל לעסקים 2009 של "גלובס" ■ ביום שאחרי עסקת מכירת פסגות לאייפקס, בניהולה של זהבית כהן, הדעות בשוק ההון לגבי המהלך, חלוקות

ביום שישי לפנות בוקר, בתום מו"מ מרתוני, נחתם ההסכם למכירת בית ההשקעות פסגות לקרן אייפקס ישראל, לפי שווי של 3.09 מיליארד שקל. זהו המחיר הגבוה ביותר בו נמכר אי פעם בית השקעות בישראל, וגם שווי הגבוה משמעותית בהשוואה לשווי השוק של שאר בתי ההשקעות הציבוריים.

מכירת פסגות הפכה לשיחת היום בוועידת ישראל לעסקים 2009 של "גלובס". ביום שאחרי עסקת מכירת פסגות לאייפקס, בניהולה של זהבית כהן, הדעות בשוק ההון לגבי המהלך, חלוקות. חלק מהמתחרים מפרגנים לעסקה: "מדובר בעסקה שעושה טוב לשוק כולו", אומר בכיר בבית השקעות מתחרה. "היא מציפה ערך לבתי השקעות אחרים, ומכניסה שחקן חזק שמגדיל את התחרות בשוק".

בכיר אחר סבור כי העסקה תוציא שחקנים מהשוק. "זכות קיומם של בתי השקעות בינוניים עומדת כעת בסימן שאלה", הוא אומר. "העסקה תעלה את רף ניהול הנכסים בענף ותגדיל את הקונסולידציה בשוק". ואכן, ההערכות הן כי היקף ניהול הכספים המינימלי הנדרש לקיום בית השקעות רווחי העוסק בכל הפעילויות ועומד בכללי הרגולציה יעלה מעתה לסביבות 15 מיליארד שקל.

מנגד, יש מי שסבורים שמדובר בעסקה בסיכון גבוה ובמחיר מופרז, וכי קשה מאוד לראות את אייפקס מצליחה להשביח את פסגות באופן שיעניק לה תשואה דו ספרתית על ההשקעה. יחד עם זאת, גם מי שממהר לאמץ את התחזית הזאת, צריך לזכור כי שתי הרכישות הקודמות שביצעה אייפקס בישראל - בזק ותנובה - התגלו כעסקאות מצוינות.

נציג קרן יורק בישראל, ג'רמי בלנק, הוציא היום מכתב לעובדי פסגות ובו כתב כי "העסקה מבטאת את האמון בהנהלת פסגות, במסירות של 700 עובדי פסגות ללקוחותיה, בגידול בשוק ההון הישראלי וביציבות הכלכלה הישראלית. הצלחתם להפוך חברת קרנות בגודל בינוני לבית ההשקעות הישראלי המוביל בניהול החיסכון לטווח קצר וטווח ארוך. ברם, האחריות והעבודה הקשה שטומן בחובו ניהול כספם של אחרים לעולם אינן מסתיימות".

במכתב גם מתייחס בלנק לראשונה לרוכשת: "קרן אייפקס היא קרן השקעות בינלאומית עצמאית ונטולת ניגודי עניינים. אנו מאמינים שאייפקס היא הגוף המתאים ביותר למלא אחר האחריות שיש לפסגות כלפי יותר משני מיליון לקוחותיה, וכלפי קהילת יועצי ההשקעות. עם למעלה מ-30 שנות ניסיון, אייפקס מבינה היטב את ההזדמנות ואת האחריות הטמונה בניהול הנכסים. אייפקס מחויבת להמשיך ולקדם את הסטנדרטים הגבוהים שאותם הציבה פסגות, בתמיכתם המלאה של עובדי החברה".

תשואה של 42% לשנה

בעוד על השאלה האם אייפקס תרוויח מרכישת פסגות ניתן בהחלט להתווכח, מי שבטוח ירוויח מהעסקה הם שלושת הגופים המוכרים את מניותיהם בבית ההשקעות: קרן יורק, קרן פליינפילד וקרן סנקה שמציגים תשואה מרשימה על השקעתם תוך זמן קצר. הישג זה מתעצם לנוכח העובדה כי התשואה הושגה במהלך המשבר האחרון שהכה בעיקר בענף הפיננסים.

לפני כארבע שנים, בנובמבר 2005, קיים בנק לאומי מכרז למכירת בית ההשקעות פסגות, שעיקר פעילותו אז הייתה ניהול קרנות נאמנות. במכרז התמודדו לא מעט מועמדים, ביניהם חברת הביטוח מגדל, אפריקה ישראל, קרן יורק ואפילו קרן אייפקס. בסופו של דבר זכתה יורק, שקיבלה לידיה את בית ההשקעות בספטמבר 2006 תמורת 1.28 מיליארד שקל.

באותה עת, היו בשוק ההון מי שהרימו גבה על המחיר שהציעה יורק וטענו שהוא גבוה מדי. ארבע שנים אחרי, קרן יורק יוצאת מההשקעה בפסגות עם תשואה מרשימה של כ-185%. כלומר, תשואה שנתית של 42% על שלוש שנים בבית ההשקעות.

כדי לבצע את הרכישה, השקיעה יורק מההון העצמי שלה כ-618 מיליון שקל ואת היתר מימנה באמצעות הלוואה מהבנקים. את ההלוואה נטלה החברה הנרכשת, כלומר פסגות עצמה, והיא נשארת בפסגות גם לאחר הרכישה.

במהלך השנים שחלפו מאז, הכניסה יורק כשותפות בפסגות גם את קרן פליינפילד וקרן מרקסטון, וירדה לאחזקה של 57% מהמניות, כך שבעבור חלקה במכירת המניות כעת היא תקבל 1.76 מיליארד שקל, המשקפים, כאמור, תשואה של 185% על ההון שהושקע בעסקה.

כאשר נכנסה יורק להשקעה בפסגות היא צרפה כשותפה את קרן ההשקעות סנקה, שהעמידה בעת העסקה כ-32 מיליון שקל וקיבלה 5% מהמניות (יתרת ה-95% הוחזקה בידי יורק). כעת אחזקותיה של סנקה מסתכמות ב-3%, והיא תקבל מהמכירה כ-93 מיליון שקל. התשלום הזה יניב לסנקה תשואה דומה לזו שהשיגה קרן יורק על ההשקעה.

גם קרן פליינפילד, שנכנסה להשקעה בפסגות לפני פחות משנתיים, צפויה לרשום, תוך זמן קצר, תשואה נאה על השקעתה. הקרן הקנדית-אמריקנית תכננה לפני כשנתיים לרכוש את קופת הגמל גדיש מבנק הפועלים. אולם קשיים במימון העסקה גרמו לכך שפסגות רכשה את הקופות במקומה. פליינפילד הזרימה במסגרת העסקה 350 מיליון שקל לפסגות, ופסגות שילמה במקומה על רכישת גדיש. כיום מחזיקה פליינפילד ב-16% ממניות פסגות, ותמורת מכירתן היא תקבל כ-495 מיליון שקל, המשקפים תשואה של 42% על ההשקעה.

קרן מרקסטון, בניהולם של רון לובש ואמיר קס, שנכנסה בשנה החולפת לפסגות, בחרה כרגע שלא למכור את מניותיה, מתוך הנחה שתוכל לרשום בעתיד תשואה גבוהה יותר על השקעתה. חשוב לציין כי הרווח שרושמים כעת בעלי המניות בפסגות הוא הרווח היחיד שלהם מההשקעה, שכן מבית ההשקעות לא נמשכו דיבידנדים מאז רכשה אותו יורק.

מרוויחים נוספים מהעסקה הם בכירי פסגות שצפויים לקבל כ-100 מיליון שקל מהמכירה, בשל אופציות שחולקו להם בשנים האחרונות ושימומשו במסגרת העסקה. את הסכום הגבוה ביותר יקבלו מנכ"ל פסגות, רועי ורמוס (27 מיליון שקל), ויו"ר החברה, אריק שטיינברג (13 מיליון שקל). כמו כן יקבלו כ-20 עובדים סכום של 2-4 מיליון שקל כל אחד, וכ-20 עובדים נוספים יקבלו סכום של 500 אלף עד מיליון שקל.