אבו דאבי מצילה את דובאי: תעביר לה 10 מיליארד דולר

מתוך סכום זה, 4.1 מיליארד דולר יועברו לשם תשלום אג"ח איסלאמי (שוקוק) של נשקל, שמגיע לפדיון היום ■ יתרת הסכום תשמש לתשלומי ריבית וכהון חוזר עד ה-30 במאי 2010 ■ ממשלת דובאי חייבת 7.5 מיליארד דולר לבנקים יפנים

נסיכות דובאי הודיעה היום (ב') כי קיבלה מימון בהיקף 10 מיליארד דולר משכנתה, אבו דאבי, שתשלם חלק מהחוב של חברת האחזקות דובאי וורלד וחטיבת הנדל"ן שלה, נשקל PJSC.

מתוך סכום זה, 4.1 מיליארד דולר יועברו לשם תשלום אג"ח איסלאמי (שוקוק) של נשקל, שמגיע לפדיון היום. ממשלת דובאי הודיעה כי יתרת הסכום תשמש לתשלומי ריבית וכהון חוזר עד ה-30 במאי 2010, בתנאי שדובאי וורלד, חברת האחזקות עתירת החובות שבבעלות ממשלת דובאי, תצליח לגבש הסכם הקפאה על פדיונן של האג"ח הנותרות, ששוויין מסתכם ב-26 מיליארד דולר.

הבורסות של דובאי ואבו דאבי מגיבות בעליות חדות: מדד DFM של דובאי מזנק ב-10.4% ל-1,871 נקודות ומדד ADX של אבו דאבי מטפס ב-7.9% ל-2,820 נקודות.

"אנחנו כאן כדי לשכנע את המשקיעים, בעלי החוב, העובדים והאזרחים כי אנו מחוייבים לפעול בכל עת, ובהתאם לעקרונות השוק, כדי לשמור על יציבות כלכלית", אמר שיך אחמד בן סעד אל מקטום.

ממשלת דובאי ציינה שהכסף ישמש גם לפירעון חובות לנושים מסחריים ולקבלנים. לדברי מקורות, נאחיל חייבת 11 מיליארד דירהם (3 מיליארד דולר) לקבלנים, מכיוון שתזרים המזומנים התייבש, לאחר שמחירי הנדל"ן במדינות הסהר האדום צללו ב-50%.

בהודעה נאמר גם שהבנק המרכזי של איחוד האמירויות הערביות ישתתף בתמיכה שתוענק לבנקים מקומיים, שרבים מהם חשופים מאוד להר האג"ח הבעייתיות של דובאי וורלד, וכן לאג"ח של שתי היחידות הרווחיות יותר: DP וורלד וג'בל עלי פרי זון.

ממשלת איחוד האמירויות הערביות חשפה גם "חוק ארגון מחדש" שיופעל ב"מידה ודובאי וורלד וחברות הבת שלה לא יצליחו לעמוד בהתחייבויותיהן העתידיות". המהלך יכונן מסגרת יעילה יותר לפירוק דובאי וורלד, כדי להימנע מהפעלת חוקים שעדיין לא הוצאו אל הפועל ושנחשבים לבלתי מתאימים במקרה של פשיטת רגל של חברה גדולה כמו דובאי וורלד.

נסיכות דובאי / צלם: בלומברג

נזכיר כי ב-1 בדצמבר, דובאי וורלד הודיעה כי היא שואפת לפרוס מחדש חוב בהיקף 26 מיליארד דולר, פחות ממחצית מסך כל החוב שלה המגיע ל-59 מיליארד דולר.

נשקל, חטיבת הנדל"ן של דובאי וורלד, שהקימה את איי הדקל המלאכותיים, דיווחה על הפסד של 3.65 מיליארד דולר במחצית הראשונה של 2009 לאור ירידת ערך מחירי הנדל"ן בנסיכות. הכלכלה של דובאי מסתמכת בעיקר על נדל"ן ופיננסים, כשרק 6% מהתמ"ג שלה מגיע מתחום הנפט.

היום נחשף כי ממשלת דובאי והחברות הריבוניות לה חייבות לבנקים היפנים סכום כולל של 7.5 מיליארד דולר. כך לפי בדיקה של ממשלת יפן שנערכה ב-31 באוקטובר. שוקי אסיה מגיבים בעליות.