הסנאט האמריקני אישר תקציב פדרלי של 1.1 טריליון דולר

650 מיליארד דולר מיועדים לתוכניות ביטוח רפואי ■ הסנאטור הדמוקרטי ג'וזף ליברמן: "זה יוסיף עלויות למשלמי המסים. זה יגדיל את הגירעון. זה מיותר" ■ כלכלני הבית הלבן צופים גידול בתעסוקה עד האביב

הסנאטור הדמוקרטי, ג'וזף ליברמן, איים אתמול (א') להצטרף לצד הרפובליקנים המתנגדים לחקיקת הבריאות שמאפשרת למבוטחים צעירים עד גיל 55 לרכוש Medicare לכיסוי רפואי.

"זה יוסיף עלויות למשלמי המסים. זה יגדיל את הגירעון. זה מיותר", אמר.

מוקדם יותר אתמול (א') אישר הסנאט תקציב בהיקף 1.1 טריליון דולר לתמיכה בסוכנויות הפדרלית, אשר לטענת הרפובליקנים יותר מדי גבוה ביחס לגירעון התקציבי שסובלת ממנו ארה"ב.

בהצבעה של 57 בעד, 35 נגד, אישרו הסנטורים התקציב שכולל 447 מיליארד לטובת מגוון רחב של סוכנויות פדרליות וכ-650 מיליארד דולר לטובת תשלומים עבור תוכניות לביטוח רפואי כמו Medicare ו-Medicaid. התקציב שאושר לסוכנויות הוא לשנת הכספים המסתיימת ב-30 בספטמבר 2010, ואינו כולל הוצאות הביטחון.

השלב הבא, הוא אישור התקציב על ידי נשיא ארה"ב, ברק אובמה.

הרפובליקנים תקפו את הצעת החוק שלטענתם מעלה בכמעט 10% את ההוצאות השנתיות הממוצעות ל-10 סוכנויות פדראליות.

יצוין כי אישור התקציב בא בזמן שהמחוקקים מנהלים משא ומתן כדי לעלות את תקרת החוב בארה"ב שעומדת עכשיו על 12.1 טריליון דולר. יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, מתכננת לדחוף חקיקה להגדלת תקרת החוב בשבוע הבא.

הגירעון בתקציב ממשלת ארה"ב לשנת הכספים 2009, שהסתיימה ב-30 בספטמבר, הסתכם ב-1.4 טריליון דולר - שיא של 64 שנה. סך הגירעון היה בשיעור של 9.9% מהתמ"ג של ארה"ב, פי שלושה משיעורו בשנת הכספים 2008.

כלכלני הבית הלבן צופים צמיחה בתעסוקה עד האביב

כלכלנים בכירים בבית הלבן אמרו אתמול (א') שהם צופים כי כלכלת ארה"ב תתחיל ליצור מקומות עבודה עד האביב ואמרו כי הגדלת התעסוקה תהיה בראש סדר העדיפויות של הנשיא בשנה הבאה.

עוזריו של אובמה וכלכלנים רבים התעודדו מנתוני התעסוקה האחרון לחודש נובמבר אשר הראה כי שיעור האבטלה ירד ל-10% בהשוואה ל-10.2% באוקטובר.

הגירעון התקציבי ההולך ותופח יוצר דילמה עבור אובמה. הנשיא עומד בפני לחץ מצד הדמוקרטים בקונגרס לעבודה אגרסיבית ליצירת משרות, הגדלת ההשקעה בתשתיות וסיוע כספי למדינות וערים, כשמצד שני הוא מנסה לצמצם את ההוצאות הפדראליות.