איזו חברת סלולר מציעה את החבילה המשתלמת ביותר לבני-נוער?

אילו מסלולים ומכשירים הכי מתאימים לבני-הנוער - שבעיקר מדברים, מסמסים ומאזינים למוזיקה? ■ באורנג' כוללים במחיר החבילה את עלות המכשיר ללא תלות בכמות השיחות ■ בסלקום התמחור הוא הזול ביותר עבור משתמשים כבדים ■ ופלאפון יקרה יותר בכל המסלולים שנבדקו

מה באמת אוהבים בני נוער לעשות בטלפון הסלולרי שלהם? על השאלה הזו משיב סקר שערך בימים אלה מכון המחקר "שריד". כ-450 בני נוער התבקשו לציין את שימושיו המועדפים של המכשיר הנייד שלהם. מלבד אלה הבסיסיים של הטלפון, שעדיין מובילים במצעד - שיחות בסלולר (93% מהמשתתפים) ושליחת הודעות כתובות (71%) - משתמשים מרבית בני הנוער, 61% על פי נתוני הסקר, במכשיר הנייד כנגן מוזיקה. מצלמה היא פונקציה פופולרית בקרב 40% ממשתתפי הסקר, שנערך בקרב בני 12-18, ומאחור משתרכים המשחקים (20%), גלישה באינטרנט (15%) ובדיקת דואר אלקטרוני באמצעות הנייד - אפשרות שבה בחרו 1% בלבד.

על סמך ממצאים אלה בדק "גלובס", בשיתוף האתר "כמהזה?" להשוואת מחירי התקשורת בישראל (www.kamaze.co.il), אילו תוכניות מציעות חברת הסלולר ללקוח המרבה לשוחח ולסמס, ומתעניין פחות בחבילות התוכן והגלישה. בבדיקה, שנערכה עבור שני פרופילים שונים לשימוש המאפיין בני נוער, מתבלטת לטובה סלקום עם מחיר אטרקטיבי יותר - במיוחד עבור משתמשים "כבדים". הפערים בבדיקה הגיעו עד 50%, עבור אותו משתמש בחברות שונות.

מפתיע ככל שיהיה, אומרים ב"כמה זה", בחברות הסלולר אין מסלולים ייעודיים לבני נוער (פרט לסלקום, שם יש מסלול לצעירים עד גיל 30) - כך שכל המסלולים הם בעצם המסלולים הרגילים המוצעים ללקוח פרטי רגיל. בבדיקה התבקשו נציגי החברות להמליץ על תוכנית ועל מכשיר לצעיר המדבר הרבה, מסמס הרבה ומשתמש תדירות בנגן המוזיקה. זה המקום להזכיר כי פילוח מדויק יותר של נתוני צריכה עבור משתמש עשוי בהחלט לנווט את נציגי החברה להצעות כדאיות יותר, הנותנות תמורה טובה יותר לכסף עבור משתמש מסוים. עם זאת לא כל ההורים בקיאים, למרבה הצער, בפרטי החשבון של ילדיהם - וכך פנינו גם אנחנו עם מאפיינים כלליים הרלבנטיים לפלח הגיל המדובר.

אורנג'

באורנג' מציעים חבילות "ידוע מראש", הכוללות בתוכן בנק דקות, בנק SMS, חבילת גלישה ומכשיר לבחירה.

* לבני נוער המדברים הרבה הוצעה החבילה הבאה: 140 שקל לחודש הכוללים 200 דקות שיחה בחודש, 200 SMS בחודש, חבילת גלישה ובחירת מכשיר. באופן דומה מוצעות חבילות של 200 שקל ל-300 דקות ו-150 הודעות, או 300 שקל ל-500 דקות ו-250 הודעות - מסלול שבו נשלם עבור חריגה 49 אג' לדקה ו-57 אג' להודעה.

*לבני נוער המדברים מעט הוצעה לנו החבילה הבאה: 100 שקל לחודש עבור 80 דקות בחודש, 40 הודעות כתובות בחודש, חבילת גלישה ובחירת מכשיר.

לשתי החבילות אפשר להוסיף חבילה של 100 sms ב-19.90 שקל ו-100 דקות שיחה במשפחה במחיר 19.90 שקל. עבור דקת חריגה נשלם 69 אגורות, ועבור כל הודעה נוספת - 57 אג'.

*תוכן והורדת שירים: הורדת שיר לסלולרי עולה 5.90 שקל, כשניתן לצמצם עלויות באמצעות חבילות במחירים שונים - מ-19.20 שקל לחבילה של 40 שקל (שישה שירים) ועד 60 שקל להורדה בשווי של 120 שקל (20 שירים).

סלקום

בסלקום הציעו לנו כמה חבילות.

* חבילת "פשוט אישי": תשלום חודשי קבוע בסך 21 שקל לחודש, כל דקה בעלות של 60 אגורות. על חבילת הבסיס מוסיפים חבילות דקות ו-SMS בתשלום בהתאם לדפוסי השימוש. לדוגמה: 100 דקות ב-40 שקל לחודש או 200 דקות ב-91 שקל. 200 SMS ב-17 שקל לחודש לעד 5 יעדים בסלקום או תשלום של עשרה שקלים בחודש וכל SMS בעלות של 30 אג' נוספות בתוך סלקום, או תשלום של 21 שקל וכל SMS ב-20 אגורות.

* תוכנית "משתלם להיות צעיר" ללקוחות עד גיל 30: תוכנית זו כוללת תשלום קבוע של 12.90 שקל לחודש, וככל שמדברים יותר יורדת העלות לדקה - החל ב-61 אג' לעד 150 דקות שיחה, ועד 42 אג' מעל ל-1,000 דקות שיחה. עלות בסיסית של SMS - 52.5 אגורות. כך למשל ניתן לבנות חבילה הכוללת 90 דקות שיחה בחודש, 50 SMS, חבילת גלישה ומכשיר בעלות כוללת של 128 שקל לחודש.

*תוכן והורדת שירים: הוצעו חבילות המוזיקה הבאות - שני שירים בעלות של שיר אחד, 4.90 שקל (2.45 שקלים לשיר); שישה שירים ב-12 שקל (2 שקלים לשיר) ועשרה שירים ב-15 שקל (1.5 שקל לשיר).

פלאפון

בפלאפון הוצעו לנו שתי חבילות בסיסיות לצד שתי עסקות "למיטיבי לכת":

* חבילת 150 שקל הכוללת 150 דקות שיחה בחודש, 125 הודעות SMS, שירות תיקונים, חבילת גלישה ומכשיר לבחירה.

* חבילת 100 שקל בחודש הכוללת 60 דקות שיחה, 60 הודעות כתובות, שירות תיקונים, חבילת גלישה ומכשיר לבחירה.

*עבור משתמשים "כבדים" במיוחד הוצעו לנו חבילות של 350 דקות ו-300 הודעות ב-250 שקל, או 750 דקות ו-600 הודעות ב-499 שקל. מחיר חריגה בכל התוכניות, הוסבר לנו, הוא - 69 אג' לדקה ו-48 אג' להודעה.

*תוכן והורדת שירים: האזנה למגוון שירים מוצעת בפורטל muzix בעלות 19.90 שקל לחודש, חודש ראשון חינם וללא התחייבות. הורדת שיר עולה 5.96 שקל והאזנה לשיר - 3.94 שקל.

אז מה משתלם יותר?

לצורך הבדיקה, בחנו פרופיל של שני משתמשים שונים. בהתאם לאפיון המתבקש לבני נוער, זה הסולידי מבין השניים יצרוך 200 דקות שיחה בחודש וישלח 150 הודעות SMS. המשתמש ה"כבד" יותר, ויעידו הורים רבים עד כמה עונים ילדיהם להגדרה, ישלם עבור 500 דקות שיחה ו-500 הודעות כתובות בחודש. האזנה למוזיקה היא אמנם שימוש מרכזי, כאמור, אך חבילות המוזיקה לא נלקחו בחשבון לצורך הבדיקה; לרוב מדובר במרכיב משני בבחירת חבילה, הן בשל הפיראטיות שמאפשרת הורדת שירים לסלולר באינטרנט והן מפני שרכישתן נעשית פעמים רבות בנפרד ממילא.

מבין האפשרויות המוצעות עבור המשתמש הראשון, אורנג' היא האטרקטיבית עם הצעה של 139 שקל לחבילת 200 דקות שיחה ו-200 הודעות (כולל חבילת גלישה ומכשיר).

גם החבילה בסלקום כדאית למי ששולח הודעות בתוך הרשת - 129 שקל בחודש, המורכבים מתשלום קבוע של 21 שקל, חבילת 200 דקות ב-91 שקל, וחבילת 200 הודעות ב-17 שקל. התעריף מתייקר להודעות מחוץ לסלקום.

בפלאפון נסק המכשיר בחבילה שהציעו לנו ל-197 שקל, זאת בגלל השלמות החורגות מעבר למוצע בחבילה (150 דקות ו-125 הודעות ב-150 שקל היקרים מלכתחילה יותר מהמתחרות). הפער הכולל בין ההצעה הזולה לנמוכה, יש לציין, עומד על כ-50%.

כשמדובר במשתמש השני, היה הפער בין המקום הראשון לשני גדול יותר - גם כאן לטובת סלקום: עבור 500 דקות ו-500 הודעות יוכל לקוח הרשת לשלם 382 שקל, המורכבים בתוכנית "סלקום אישי" מתשלום קבוע של 21 שקל, מחבילת 500 דקות ב-240 שקל ומחבילת SMS המורכבת אף היא מתשלום קבוע של 21 שקל עבור תעריף של 20 אג' להודעה.

באורנג' היה המיטב שהגענו אליו, מבין ההצעות, 441.5 שקל - חבילת 299 שקל ל-500 דקות ו-250 הודעות, והשלמת 250 הודעות כתובות בתעריף של 57 אגורות. בפלאפון הגענו לשורה תחתונה דומה - 449.5 שקל - המורכבת מחבילת 250 שקל ל-359 דקות ו-300 הודעות, כ-17% יקר יותר מן ההצעה הזולה ביותר.

הנגן מעל לכל

בעוד ששיעור חובבי השיחות, האינטרנט והמוסיקה אינו שונה משמעותית בקרב בני המינים השונים, הבדלים ניכרים יותר נרשמו בשני סעיפים: בנות, מתברר, אוהבות יותר "לפטפט" באמצעות הודעות כתובות - 75% לעומת 63% מהבנים - ואילו אלה האחרונים אוהבים לשחק במכשיר הנייד, ו-26% ציינו אפשרות זו כאחת המועדפות עליהן לעומת 17% מהבנות. גם מצלמת הנייד עובדת קשה יותר אצל הבנות - 42% ממשתתפות הסקר, לעומת 36% מהבנים, משתמשות בה תדירות.

ההעדפות משתנות גם בהתאם לגיל: ככל שזה עולה, קטנה הנטייה להעדיף את אפשרויות המשחק הגלומות בנייד ואת השימוש במצלמה וגדלה הנטייה לשוחח ולסמס בטלפון. השימוש בפלאפון כנגן מוזיקה בולט במיוחד בקרב בני 14-15 (71%).

מבדיקת תדירות השימוש בפונקציות השונות עולה כי התדירות הגבוהה ביותר של שימוש היא דווקא במוזיקה, ורק לאחריה במסרונים - ואילו המסרונים כאמצעי לתקשורת בין בני הנוער מועדפים על פני שיחה.

על אף העובדה ששיחה ושליחת הודעות הם שימושים עיקריים נפוצים יותר בקרב בני הנוער, מתברר כי התכונה החשובה ביותר עבורם בבחירת מכשיר הטלפון היא איכות הנגן (40% מהנשאלים) - אפילו יותר מנוחות השימוש במכשיר (25%). מצלמה טובה ועיצוב המכשיר הן התכונות הבאות בחשיבותן (17% ו-16%, בהתאמה) ויכולת הגלישה חשובה רק ל-2% מהנשאלים.

בנות ציינו יותר מאשר בנים שחשוב להן העיצוב האופנתי ומצלמה טובה, אך פחות מהן ציינו נגן. בהתפלגות לפי גיל, לבני נוער בוגרים (16-18) יותר חשוב העיצוב מאשר לבני נוער בגילאי 14-15.

מי מדבר יותר? משך השיחה הטיפוסי בקרב כל בני הנוער, כפי שהם מעידים, הוא עד עשר דקות. בנות מדברות שיחות ארוכות יותר מאשר בנים: מ-11 דקות ומעלה. ככל שעולים בגיל, יורד אחוז המדברים בקצרה.

תגובות

*אורנג': "כמותג הנחשק ביותר בקרב בני הנוער, מקפידה החברה להציע מגוון תוכניות אטרקטיביות, העונות באופן מלא לדפוסי שימושם השונים, וכוללות מכשיר מתקדם, דקות שיחה, sms וחבילת גלישה. כמו גם מאפשרת הוספת חבילת מוסיקה, חבילת ICQ ומסנג'ר, המחזקים את מובילותה בקרב בני הנוער, צעירים וסטודנטים. יודגש כי כחברה הקשובה לצרכי לקוחותיה, מקפידה אורנג' לעדכן מעת לעת את הצעותיה, ובימים אלה מוצעות חבילות נוספות אטרקטיביות במיוחד".

*סלקום: "החברה ממשיכה להוביל ולהציע לקהל לקוחותיה הצעירים מגוון של תוכניות אטרקטיביות ביותר, עם תעריפי זמן אוויר ושליחת הודעות SMS מוזלים, תוך התייחסות לצרכים ולשימושים השונים שלהם. בכך מאפשרת החברה התאמה מרבית של התוכניות לבני הנוער".

*פלאפון: לא נמסרה תגובה.

5 טיפים להורים ולמתבגרים לגבי שימוש בסלולרי

נציגי "כמה זה?" מציגים טיפים להורים לבחירה נכונה:

1. החלטתם לתת לילדכם מכשיר? בידקו האם אתם נמצאים בחבילה עסקית דרך עבודתכם או האם ניתן להוסיף קו נוסף מהעבודה על שמכם ולתת לילדכם, כיוון שהמסלולים דרך העבודה הינם מוזלים יותר מהמסלולים ללקוחות פרטיים.

2. הסבירו לילדכם את התוכנית שבחרתם עבורו והגבילו אותו. ידעו אותו בגובה הסכום החודשי המוקצב לו למימוש חודשי והסבירו לו את עלויות החריגה הגבוהות.

3. אם אתם מעוניינים להקציב לילדכם מראש את זמן הדיבור/SMS/הורדת שירים, חישבו על אופציית הכרטיס בתשלום מראש. אמנם הדקות במסלולים אלו גבוהות מהדקות במסלולים הרגילים, אך ב-SMS העלויות דומות.

4. הילד שלכם מתקרב לגיל 16.5 וקיבל צו ראשון? ניתן לעבור כבר למסלולי החיילים שהם משתלמים וזולים בהרבה מרוב המסלולים הקיימים.

5. בחרתם תוכנית? אחרי שלושה חודשים בדקו את דפוסי השימוש של ילדכם וראו האם הוא מנצל את התוכנית במלואה, אם לא, בדקו שוב את המסלולים המוצעים ואת האפשרות לעבור למסלול אופטימאלי עבור ילדכם. זיכרו, אתם אלה שבפועל משלמים על הנייד של ילדכם, ולכן חשוב מאוד להתאים את התוכנית ולבדוק את האופציות להוזיל את העלויות ככל שניתן.

22
רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988