יוון נאבקת בחוב הלאומי

תקצץ 10% בתקציב הממשלה אך לא בשכר במגזר הציבורי ■ ראש הממשלה פפנדריאו התחייב להילחם בהעלמות מס ובביורוקרטיה

ראש ממשלת יוון, יורגוס פפנדריאו, הודיע על קיצוצים בתקציב ועל מס של 90% על הבונוסים של הבנקאים הפרטיים. כל זאת במאמץ לרסן את הגירעון בתקציב המדינה. כלכלת יוון נתונה בלחצים גוברים בשל הזינוק בהיקף החוב הלאומי, החורגים בהרבה מהתקנות של האיחוד האירופי.

"יש תקופות בתולדות האומה הקובעות את דמותה למשך דורות", אמר פפנדריאו בנאום בן שעה שנשא בפני חברי האיגודים המקצועיים והמעסיקים הגדולים במשק שלשום (ב'). "התקופה הנוכחית היא תקופה כזו". עם זאת, נמנע פפנדריאו מצעדים קשים יותר, כמו קיצוץ משכורות במגזר הציבורי.

לקראת שביתה כללית

מפלגות השמאל ביוון מארגנות שביתה כללית שתחל ביום ה', במחאה על צעדי הקיצוץ של הממשלה. פפנדריאו התחייב לקצץ 10% בהוצאות הממשלה, ולהוביל רפורמה במערת המס, שתכלול מיסוי פרוגרסיבי ותשפר את המאבק במעלימי מס. הוא גם הבטיח לפעול לצמצום הביורוקרטיה, כדי למשוך ליוון משקיעים זרים.

בצעד שנראה כניסיון לרצות את הזעם הציבורי, פפנדריאו הודיע שיבטל את הבונוסים בבנקים שבבעלות המדינה, ושיגבה 90% מס על הבונוסים של הבנקאים הפרטיים. הוא אף נדר להילחם בשחיתות ובהעלמות מס, ואף טען שמדובר בשתי הבעיות הבוערות במדינה.

במקום להודיע על קיצוצי שכר במגזר הציבורי - כפי שעשו לפניו ממשלות אחרות באירופה הסובלות מנטל חובות בעייתי - פפנדריאו אמר שפקידים המרוויחים פחות מ-2,000 אירו בחודש ייהנו מתוספת שכר לקיזוז השפעתה של האינפלציה.

החלטות קשות

לדברי פפנדריאו, בשלושת החודשים הקרובים תידרש יוון לקבל החלטות קשות שהממשלה במדינה נמנעה מלעסוק בהן מזה כמה עשורים. הוא חזר ואמר שבכוונתו להביא את הגירעון לרמה של פחות מ-3% מהתל"ג בארבע השנים הבאות, וכי החוב יתחיל להצטמצם משנת 2012.

בשבוע שעבר הורידה פיץ' את דירוג האג"ח של ממשלת יוון לרמה של BBB , זו הפעם הראשונה מזה עשור. הדבר הפך את יוון למדינה היחידה בגוש האירו שהאג"ח שלה אינה בדירוג A, מה שהעיק מאוד על השווקים במדינה.

אובדן אמון המשקיעים ביוון עשוי להוביל למצב בו לא תוכל המדינה להמשיך וללוות בתעריפים נוחים. האיחוד האירופי הפעיל לחץ נרחב על פפנדריאו לנקוט בצעדים פיסקליים תקיפים כמו אלה שננקטו באירלנד.