וול סטריט ננעלה במגמה מעורבת לאחר החלטת ה'פד'

גלובס tv ה'פדרל ריזרב' הותיר את הריבית על כנה בשפל היסטורי של 0-0.25% ■ מדד המחירים לצרכן לנובמבר עלה ב-0.4% ■ גוגל בלטה על רקע המלצות אוהדות ■ מטאלינק זינקה ב-52%

המדדים המובילים בוול סטריט ננעלו הערב (ד') במגמה מעורבת כשהדאו ג'ונס מסיים בירידות שערים קלות, לאחר שה'פד' הודיע, כצפוי, כי הוא מותיר את הריבית על כנה בשפל היסטורי של 0-0.25%. לאורך יום המסחר כולו, טרם החלטת ה'פד', נסחרו המדדים בעליות שערים, בנחלשו עד לנעילה מעורבת לאחר ההחלטה.

"הכלכלה האמריקנית עדיין שרוייה במשבר חמור וההתאוששות, למרות תחושת השיפור, תארך עוד זמן. ה'פד' ימשיך לנקוט במדיניות תומכת צמיחה, קרי ריבית אפסית, עוד חודשים רבים, גם על חשבון אינפלציה גבוהה", אמר ל"גלובס" אורי גלאי, מנכ"ל סיגמא בית השקעות. "אולם כלקח מראשית שנות האלפיים, אז התמהמה אלן גריסנפן בהעלאת הריבית הנמוכה מה שהביא לניפוח בועות נדל"ן ופיננסים שהתפוצצו במשבר הנוכחי, ה'פד' ייצטרך להתחיל בהעלאה הדרגתית של הריבית כבר במחצית השניה של שנת 2010. אחרת לא מן הנמנע שנראה התפתחות בועות חדשות ופעילות אגרסיבית יותר של ה'פד', שזה מהלך לא בריא ולא רצוי לשווקים", הוסיף גלאי.

כלכלנים: ברננקי יעלה את הריבית רק ב-2011

סביבת האינפלציה בארה"ב הולכת ומתחממת, אך נראה כי ריבית השפל של ה'פד' לא תעלה בטווח הנראה לעין. כלכלנים אומנם חושבים שה'פד' עשוי להעלות את הריבית בשנה הקרובה, אך מעטים יופתעו אם הוא יותיר אותה על כנה עד סוף 2010 ואף מעבר לכך. סקר של האיגוד הלאומי של כלכלנים מהמגזר העסקי מצביע על כך שברננקי ייעלה את הריבית רק ב-2011.

כלכלנים מעריכים כעת כי ברננקי וחברי ה'פד' מעדיפים להמתין כמה שיותר זמן ולא לקחת את הסיכון של מעבר למדיניות מוניטרית מהדקת מוקדמת מדי. "אני חושב שהם יחכו כמה שיותר זמן, עד אשר הם יהיו בטוחים לחלוטין כי הכלכלה חזרה למסלול של צמיחה", אומר אנת'וני מיכאל, ראש מחלקת האג"ח בבית ההשקעות אברדין.

החוזים העתידיים על ריבית ה'פד' בבורסת שיקגו מראים כי המשקיעים לא צופים העלאת ריבית בשנה הקרובה. נכון לעכשיו, נראה כי ה'פד' ייעלה את הריבית רק ב-2011.

עם זאת, השארת הריבית על הרמה הנוכחית מסוכנת ממספר סיבות; ריביות נמוכות מאד מחזקות את הלחצים האינפלציוניים - מה שעלול לפגוע בכוח הקנייה של הצרכנים האמריקנים. כמו כן, רבים הריבית הנמוכה אחראית לנפילת ערך הדולר - משקיעים פשוט בורחים מהמטבע האמריקני לעבר אפיקי השקעה מבטיחים יותר. אם נוסיף לזה את החששות מפני היווצרות בועת נדל"ן חדשה, נראה כי לברננקי אתגרים לא פשוטים בהמשך הדרך.

ברננקי בשלו: מותיר את הריבית על כנה

ועדת השוק הפתוח של ה'פד' פרסמה ב-21:15 שעון ישראל את החלטת הריבית וכצפוי הותירה אותה על כנה בשפל היסטורי של 0-0.25%. ה'פד' חזר על הצהרתו הקודמת להותיר את הריבית על כנה "לתקופה ממושכת". כמו כן, ציינו הנגידים כי הפעילות הכלכלית הוסיפה לגדול וכי ההתדרדרות בשוק העבודה מתחילה להאט למרות שעסקים עדיין מקצצים בהשקעות חדשות ואינם ששים לגייס כח אדם חדש. שוק הדיור מראה סימני התאוששות גם הוא.

בנוגע לצרכן, אולי אחת הנקודות החשובות ביותר להתאוששות הכלכלית, מציין ה'פד' כי אומנם נרשמת צמיחה מתונה בצריכה אך היא נותרה נמוכה בשל תנאי שוק העבודה ותנאי אשראי הדוקים. ה'פד' ציין כי האינפלציה תישאר כבושה לתקופה מה. היום לפני פתיחת המסחר פורסם כי מדד המחירים לצרכן (CPI) לחודש נובמבר עלה ב-0.4%, בהתאם לצפי וכי קצב עליית האינפלציה השנתית עומד על 1.8%.

מדד המחירים לצרכן (CPI), אשר פורסם ב-15:30 שעון ישראל, הצביע על עליית מחירים בשיעור של 0.4% בנובמבר, בהתאם לצפי ולאחר עלייה של 0.3% באוקטובר. במונחים שנתיים, האינפלציה עלתה ב-1.8%, בהתאם לציפיות. מדד הליבה, בניכוי מחירי מזון ואנרגיה, נותר מאוזן, בהתאם לצפי.

נתון התחלות הבנייה, שפורסם אף הוא באותה שעה, הצביע על על 574 אלף התחלות בנייה, בהתאם לצפי לעומת 527 אלף בחודש הקודם (נתון מתוקן - עמד לפני על 529 אלף התחלות בנייה). מספר אישורי הבנייה עומד על 584 אלף אישורים לעומת צפי ל-570 אלף אישורים. בחודש הקודם עמד מספר האישורים על 552 אלף.

באותה שעה גם כן, מאזן החשבון השוטף הצביע על גירעון של 108 מיליארד דולר לעומת צפי לגירעון של 106.5 מיליארד דולר. החשבון השוטף ברבעון השני עמד על 98.8- מיליארד דולר. מאזן החשבון השוטף מסכם את זרם הסחורות, השירותים, ההכנסות והעברת התשלומים אל תוך ארצות הברית ואל מחוצה לה.

דו"ח המלאים השבועי של הנפט ומוצריו הצביע על ירידה של 3.69 מיליון חביות לעומת צפי לירידה של 2 מיליון חביות בלבד. בתגובה, ננעל הנפט בזינוק של 2.8% למחיר חבית של 72.7 דולר.

ג'ים קריימר: גוגל תגיע ל-750 דולר למניה

אנליסט בכיר מבית ההשקעות ג'פריס העלה את מחיר היעד למניית גוגל ל-695 דולר, מחיר המשקף פרמיה של 17%. במקביל, ג'ים קריימר, הפרשן הכלכלי ברשת CNBC, העלה את מחיר היעד של גוגל ל-750 דולר, מחיר המשקף פרמיה של 26.44% בהתבסס על התחזית של אחד האנליסטים המועדפים עליו המתמחה בחברות טכנולוגיות.

בנק סיטיגרופ טוען כי קרן ההשקעות הריבונית של אבו דאבי שואפת לבטל הסכם לרכישת מניות הבנק במחיר הגבוה פי 8 מהמחיר הנוכחי של המניה, או לקבל פיצוי בהיקף 4 מיליארד דולר במידה והיא תאלץ לעמוד בתנאי העסקה. קרן ההשקעות של אבו דאבי השקיעה בסיטיגרופ 7.5 מיליארד דולר באג"ח להמרה בשנת 2007. על פי ההסכם המקורי האג"ח יומרו למניות רגילות במחיר של בין 31.83 דולר ל-37.24 דולר למניה בין מארס 2010 לספטמבר 2011.

בתוך כך, סיטי ריכזה עניין על רקע הגיוס המתוכנן של 20 מיליארד דולר להחזר החוב לממשל. כמו גם מניית וולס פארגו שמכר מניות בהיקף 10.4 מיליארד דולר.

מטאלינק זינקה לאחר שמועות בשוק על מכירתה. אין לכך בשעה זו אישור רשמי מהחברה או מכל גורם אחר.

פוטאש הודיעה לרשות ני"ע האמריקנית (SEC) כי היא קיבלה מסגרת אשראי חדשה של 2.5 מיליארד דולר עד לשנת 2012, במקום המסגרת שהיתה אמורה לפקוע במאי 2010. המסגרת החדשה תשמש את פוטאש לפעילות השוטפת ולא למחזור חובות.

ואנקדוטה קטנה לסיום: הנהלת קומטאץ' הישראלית, שנרשמה השבוע גם למסחר בבורסה בת"א, פתחה היום את המסחר באחד-העם.