כיצד יפעל סטנלי פישר בהחלטת הריבית ב-28 בדצמבר?

הזרים מנסים להעריך מה יהיה הצעד הבא של פישר בעקבות מדד נובמבר ■ מריל לינץ' הוא מבין הגופים הבודדים שצופה העלאת ריבית - כמו בחודש שעבר

האם נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, יעלה שוב את הריבית ב-28 בדצמבר? שאלה זו מטרידה היום (ד') גופים רבים בשוק ההון, יום לאחר פרסום מדד המחירים לצרכן שעלה ב-0.3% בנובמבר והעמיד את האינפלציה מתחילת השנה על 3.9% - מעל היעד הממשלתי. מעיון בתגובות השונות של הגופים הפיננסיים עולות תחזיות שונות ותמונה אחת ברורה: פישר הצליח לנטוע בלבול בקרב הגופים.

"אנו ממשיכים לצפות העלאות ריבית בטווח הקרוב בגלל גישת המנע של בנק ישראל", אומרים כלכלני מריל לינץ', אשר חזו את העלאת הריבית המפתיעה בחודש שעבר. מריל לינץ' צופה העלאה נוספת של 0.25% בריבית בשבוע הבא, כך שהריבית לחודש ינואר תעמוד על 1.25%. גם היום, כמו בחודש שעבר, מריל לינץ' בעמדת מיעוט. יתרה מזאת - האנליסטים מעריכים כי הריבית תמשיך לעלות ותגיע ל-3% עד סוף 2010.

גם בגולדמן זאקס מעריכים כי הריבית בישראל תגיע ל-3% בשנה הבאה, וליתר דיוק ברבעון השלישי של 2010. אך בניגוד למריל לינץ', בגולדמן זאקס מעריכים שהדרך לשם תהיה מתונה יותר. האנליסטים בגולדמן מעריכים שפישר לא יעלה החודש את הריבית אלא ימתין לחודש הבא.

"איננו חושבים שפישר יהיה מודאג במיוחד ממדד נובמבר, אך הוא יעקוב מקרוב אחר ההשלכות על ציפיות האינפלציה", אומרים בגולדמן. נזכיר כי העלייה בציפיות האינפלציה הייתה הגורם שהניע את פישר להעלות את הריבית בחודש שעבר.

גולדמן זאקס מעריך שהאינפלציה תמשיך לעלות ותגיע לשיא של 4.5% בינואר או בפברואר, אולם באמצע 2010 האינפלציה תתכנס לתוך תחום היעד, קרי 1-3%. גם בסיטי מעריכים שהאינפלציה תמשיך לעלות בחודשים הקרובים ותחצה את ה-4% ברבעון הראשון של 2010.

"אינפלציה שנתית של 3.8% בנובמבר הייתה צפויה בשוק, אך השוק ייאלץ להתרגל למספרים גרועים יותר בחודשים הבאים", אומרים בסיטי. "לא סביר שבנק ישראל ייכנס לפאניקה ויעלה שוב את הריבית החודש".