משרד הבריאות ישקול לאפשר הקפאת ביציות ללא סיבה רפואית

כך עפ"י המלצות המועצה הלאומית לביו-אתיקה ■ אם אכן תתקבלנה ההמלצות, הרי שמדובר במהפכה של ממש: כיום נשים יכולות להקפיא ביציות רק אם הן עוברות טיפולי פוריות ובכפוף להמלצת רופא

האם נשים צעירות, ובעיקר קרייריסטיות, תוכלנה בקרוב להקפיא ביציות כדי להביא לעולם ילדים בגיל מאוחר יותר? מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר איתן חי עם, קיבל אתמול (ג') לידיו את המלצות המועצה הלאומית לביו-אתיקה, לפיהן כל אישה בגיל 30-40 תוכל להקפיא ביציות, כדי שתוכל ללדת בעתיד גם לאחר גיל הפריון. ככל הנראה, ההפריה העתידית תוכל להתבצע עד גיל 51, בהתאם לחוק הביציות הקיים.

אם אכן תתקבלנה ההמלצות, הרי שמדובר במהפכה של ממש. כיום נשים יכולות להקפיא ביציות רק אם הן עוברות טיפולי פוריות ובכפוף להמלצת רופא, או אם הן נאלצות לעבור טיפולים כימותרפיים. כעת, המועצה ממליצה לאפשר את הליך ההקפאה לא רק מטעמים רפואיים, אלא גם מטעמים "חברתיים" - דהיינו גידול ילדים בשלב מאוחר יותר בחיים.

ההפריה תתבצע בשיטת "ויטריפיקציה", באמצעותה ניתן להפרות את הביצית המוקפאת על ידי הזרע של בן הזוג העתידי. על פי הערכות מומחים, סיכויי ההישרדות של ביצית לאחר הפשרתה מההקפאה, עומדים על 80%, כשאחרי שלושה מחזורי טיפול בממוצע ניתן להגיע להריון.

בראש המועצה הלאומית לביו-אתיקה עומדים פרופ' מישל רבל ממכון ויצמן והמומחה לאתיקה, פרופ' אסא כשר. מי שצפויה לדחוף ליישום ההמלצות היא היועצת המשפטית של משרד הבריאות, עו"ד מירה היבנר-הראל, אך הדרך לכך עוד ארוכה.

המהלך מחייב דיון במועצה הלאומית למיילדות וגניקולוגיה, ניסוח משפטי ודקדקני של התקנות השונות וכן מעבר "מכשול" פוטנציאלי נוסף - סגן השר יעקב ליצמן, שיבקש לוודא כי השיקולים האתיים והחברתיים לא מתנגשים עם השיקולים הדתיים.