הדולר התחזק בשיעור מתון: היציג עלה ב-0.6% ל-3.8 ש'

מ-25 בנובמבר התחזק ב-5% מול האירו, אך ביחס לשקל עלה ב-1% בלבד ■ סוחר בשוק ל"גלובס": "הזרים מכרו יותר ממיליארד ד' בימים האחרונים ולכן הוא לא מתחזק יותר; הוא אמור להיות ב-3.9 ש'"

הדולר התחזק היום (ה') וחצה את ה-3.8 שקלים על רקע התחזקותו בעולם בעקבות החלטת הריבית של הפדרל ריזרב מאמש. החלטת הריבית הייתה צפויה וה'פד' הותיר את הריבית ברמה של 0-0.25% והבהיר שוב כי בכוונתו להותיר את הריבית ברמה אפסית למשך "תקופה ממושכת", אולם ה'פד' מסר כי ההתאוששות הכלכלית מתחזקת, מה שמחזק גם את הדולר.

המטבע האמריקני עלה ב-0.53% ושערו היציג נקבע על 3.803 שקלים, אולם האירו היציג נחלש ב-0.9% ל-5.46 שקלים. בשוק המט"ח העולמי, הדולר מתחזק ב-1.2% מול האירו לשיא של 3 חודשים ונסחר סביב 1.435 ד' לאירו. הדולר מתחזק מול 15 מתוך 16 המטבעות המובילים בעולם.

בהודעת הריבית מאמש מסר ה'פד' כי נתוני התעסוקה והצריכה הפרטית מראים שההתאוששות הכלכלית מתחזקת. עוד ציין הבנק המרכזי, כי מרבית מכשירי ההלוואות המיוחדים שלו, אותם השיק לצורך הגברת הנזילות בשווקים, יגיעו לסיומם ב-1 בפברואר, מה שמגביר את ההערכות בשוק כי ה'פד' יעלה מוקדם יותר את ריבית הניכיון, כלומר ריבית ההלוואות בין הבנקים.

כאמור, בתקופה האחרונה התחזק הדולר בעולם וגם בישראל, אם כי בשוק המקומי ניכר כי התחזקותו מתונה הרבה יותר. מאז ה-25 בנובמבר התחזק הדולר בכ-5% מול האירו, בעוד שבישראל הוא עלה בכ-1% בלבד באותה תקופה. סוחר בשוק המט"ח אומר לנו היום כי בימים האחרונים מכרו מודלים (מערכות מסחר אוטומטיות בהן משתמשות חלק מהקרנות הפעילות בשוק) סכומים גדולים של דולרים. נזכיר עוד, כי בנק ישראל התערב ביום שני בשוק המט"ח ורכש, לפי ההערכות, כ-100 מיליון דולר.

"האירו ירד מ-1.51 דולרים ל-1.44 ד' ב-3 השבועות האחרונים, כך שבישראל הדולר צריך להיות 3.9 שקלים", אמר לנו הסוחר. "הזרים שפכו כמויות עצומות של דולרים בימים האחרונים. להערכתי, הם מכרו יותר ממיליארד דולר ב-10 הימים האחרונים. כשמדברים על הזרים צריך לעשות הבחנה בין קרנות המאקרו, שכמעט כולן נמצאות בפוזיציית שורט על הדולר מול השקל בגלל הנתונים הכלכליים של ישראל, לבין המודלים. אותם מודלים פועלים בעיקר על פי איתותים טכניים. עד לפני כחודש הרבה מודלים היו דווקא בלונג על הדולר, אך הם התחילו למכור דולרים ובימים האחרונים המכירות הללו התגברו. לא ידוע מדוע הם מוכרים דולרים. יכול להיות שזה בגלל סוף השנה והקרנות סוגרות פוזיציות".

[לאתר המט"ח]