פרופ' זוהר גושן: "5% מהפעילים בשוק ההון בישראל רמאים"

יו"ר רשות ני"ע בכנס סגור של בנק ישראל: "לא בכל המקרים הדח"צים מגלים אפקטיביות בכל הנוגע לאינטרס של הציבור מול בעלי השליטה שמינו אותם" ■ הדברים עוררו מהומה ואף גרמו להתפרצות של אחת הדח"ציות בקהל

יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' זוהר גושן, חשף היום (ה') את דעתו על חלק מהפעילים בשוק ההון, במהלך כנס פנימי של בנק ישראל שהיה סגור בפני התקשורת. "5% מהפעילים בשוק ההון בישראל הם רמאים", אמר גושן.

הוא הוסיף כי "בכך שנותנים לרשות לפעול בכלים פלילים - כלומר בכאלה המתאימים רק לאותם אחוזים - נוצר חוסר איזון, ולכן יש צורך בקיומה של אכיפה מנהלית שתתאים לטיפול ב-95% האחרים". הרשות פועלת כדי לקדם חקיקה בהקשר זה.

ואם לא די בכך, פרופ' גושן מתח ביקורת גם על הדירקטורים החיצונים, שאמורים להיות אובייקטיבים ובלתי נגועים. גושן אמר כי "לא בכל המקרים הדח"צים מגלים אפקטיביות בכל הנוגע לאינטרס של הציבור מול בעלי השליטה שמינו אותם, ובכוונת הרשות לפעול לשיפור המצב באמצעות הנהגת האכיפה המינהלית מחד והגברת האכיפה האזרחית, בין השאר באמצעות עידוד הגשת תובענות ייצוגיות ותביעות נגזרות מאידך. מערך אכיפה זה יעלה את סטנדרט ההתנהלות של הדח"צים".

הדברים עוררו מהומה בקרב המשתתפים ואף גרמו להתפרצות של אחת הדח"ציות שהיתה בקהל.

המפקח על הבנקים רוני חזקיהו, שנאם לאחר גושן, התייחס לדבריו ואמר כי "הוא מניח כי הכוונה של גושן היא לדירקטורים שלא עושים את עבודתם נאמנה, והוא לא התכוון לדירקטורים של הבנקים".

אכיפה מינהלית, נזכיר, היא פעולה מינהלית מהירה ויעילה נגד חברות ציבוריות שניירות הערך שלהן נסחרות בבורסה, כמו למשל קנסות גבוהים באופן מרתיע. גושן מציע להקים ועדה מינהלית בתוך רשות ניירות ערך שתקבע את הסנקציות שיוטלו.