הערכות: נתניהו מוכן לשחרר רוצחים - אך לא לגדה

(עדכון) השרים ליברמן, בגין ויעלון צפויים להתנגד, ברק מרידור וישי יתמכו ■ ההורים: "בננו גלעד לא צריך להיות הקורבן ולשלם במחיר חייו" ■ עיתון "אל מנאר" הפלסטיני: "אם ישראל תשיב בחיוב - עסקת שליט תצא לפועל תוך 10 ימים"

הערב (א') מתכנסת השביעייה לישיבה מכרעת כדי לדון בסוגיית עסקה לשחרור גלעד שליט. בפורום בו חברים שישה שרים בנוסף לראש הממשלה נתניהו, הדעות חלוקות.

חלוקת הכוחות בתוך השביעייה היא כזו: השרים משה יעלון, בני בגין ושר החוץ אביגדור ליברמן צפויים להתנגד לעסקה, בעוד ששר הביטחון אהוד ברק, דן מרידור והשר אלי ישי, צפויים לתמוך.

יש להדגיש כי פורום השביעייה הוא פורום שנועד להתייעצות בלבד, והוא אינו מוסמך לקבל כל החלטה. ההערכה היא כי אם ההכרעה תובא לשולחן הממשלה, היא תזכה לתמיכה גדולה.

נתניהו מוכן לשחרר רוצחים - אך לא לגדה

לדברי מקורות המקורבים לעסקה, ראש הממשלה מוכן לשחרר רוצחים אך לא לשחררם לגדה. נתניהו לא מוכן שעסקה לשחרור שליט תוביל לרצח של ישראלים נוספים. יש הסכמה לשחררם לעזה או לחו"ל, אך לא ליהודה ושומרון שם ישנה קרבה לריכוזי אוכלוסיה ישראלית. נושא הגירוש הוא נושא רגיש אצל חמאס.

מוקדם יותר, תחת מגבלות קשות של הצנזורה, דווח כי בשעות הקרובות צפויה להתקבל ההכרעה בסוגיית פרשת שליט.

מכתב משפחת שליט לרה"מ

במכתב ששלחו הוריו של גלעד לרה"מ בנימין נתניהו הם מבקשים ממנו שבנם לא יהפוך לעוד פרשת רון ארד. "אנחנו מקווים לשמוע חדשות טובות", אמרו לקראת פגישתם מחר עם נתניהו.

בזמן שמדינה שלמה מחכה להכרעה בנושא עסקת שליט, כתבו היום הוריו של החייל החטוף, נועם ואביבה, מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו. במכתב הנרגש הם הביעו את רצונם שרה"מ בנימין נתניהו יסכים לתנאי העסקה על מנת שגלעד ישוב הביתה. נועם ואביבה אף מדגישים את הסכנה במידה והסיבוב הזה של השיחות יסתיים בכישלון. "אנו חשים כי הימים הקרובים, הם הרי גורל לבננו האהוב גלעד", לשון המכתב, אנו עוקבים בדאגה עמוקה ובתקווה גדולה אחרי מהלכיה של ממשלת ישראל ושלך אדוני בנימין נתניהו העומד בראשה, במאמציכם הכנים להחזיר את גלעד הביתה".

נועם ואביבה ממשיכים ואומרים "אנא אל תפילו על כתפיו הצרות של בנינו את כל הבעיות במזרח התיכון, אנא ראו את בננו גלעד כחייל שנשבה על ידי ארגון טרור. במהלך השנים הללו נעשו טעויות ומשגים, שלא ניתן לתקנם או לשנותם. על כל הללו, בננו גלעד לא צריך להיות הקורבן ולשלם במחיר חייו".

הוריו של גלעד מסכמים את המכתב כשהם מביעים תמיכה בראש הממשלה נתניהו, ובחגי הדס, הממונה מטעם הממשלה על המשא ומתן להחזרתו של גלעד הביתה. "אנחנו מפצירים בך לא לחזור על הטרגדיה של רון ארד. ליבנו אומר כי הפרק הזה של המו"מ מגיע לנק' אל-חזור. אנחנו נמצאים כרגע בצומת חשובה, צומת המהווה בחירה בין חיים למוות".

נועם שליט ציין לפני מתן המכתב לאחד מיועציו של נתניהו, כי הם מקווים לשמוע בשורות טובות בפגישתם מחר עם ראש הממשלה. אחד מבכירי החמאס בעזה, עיזאת א-רישק, ציין כי החמאס מחכה לקבל בכל רגע את תשובת ישראל להצעה שהועברה על ידם למתווך הגרמני.

על רקע הדיווחים היום על ישיבת שרי השביעיה הדחופה, ובתגובה להכחשות המצריות והישראליות כאחד בדבר מהות ביקורו הצפוי של שר המודיעין המצרי עומר סולימאן בישראל, טוענים היום מקורות פלסטיניים: במידה וסולימאן יקבל תשובה חיובית מישראל על טיוטת ההסכם עם החמאס כפי שהוא כעת העסקה תצא לפועל עד סוף החודש, כלומר בתוך 10 ימים.

העיתון "אל-מנאר", היוצא לאור במזרח ירושלים, תלה היום את הוצאתה לפועל של העסקה עוד ב-10 הימים הנותרים של שנת 2009 בהצלחת ביקורו של סולימאן בישראל. "אם סולימאן לא יקבל תשובה מישראל במהלך הביקור תידחה העסקה לשנה הבאה", אמרו מקורות פלסטיניים לעיתון. "אם תינתן תשובה חיובית, ניתן יהיה להשלים את העסקה עד סוף החודש".

נועם ואביבה שליט, הוריו של גלעד, יגיעו לקראת השעה 16:00 ללשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו ויגישו לו מכתב אישי. ההערכה היא שהמכתב נועד לזרז את ביצוע העסקה, נוכח הפרסומים האחרונים על לבטים במימוש העסקה. במקביל, דיווח העיתון כי לחצים מאסיביים מושקעים בימים האחרונים על ישראל החמאס מצידן של מצרים וגרמניה, במטרה להשלים את העסקה מהר ככל שניתן. מקורות המקורבים למשא ומתן דיווחו כי לא רק בישראל קיימים חילוקי דעות בדבר מתווה העסקה, אלא שגם המחלוקות בין הנהגות החמאס ברצועת עזה ובסוריה הן שמעכבות את ביצועה.

חמאס הגמיש עמדותיו?

המקורות הוסיפו כי "המחלוקת בחמאס עיקרה במהות ה'הישג' שיוצג לעם הפלסטיני", והסבירו כי קיימים בכירים בהנהגת הארגון המסרבים לוותר על שמותיהם של מספר אסירים בכירים בזרוע הצבאית של החמאס ודורשים לשלבם בעסקה. "גורמים אחרים סבורים כי הסחבת בביצוע העסקה עלולה לפגוע בהישגים המדיניים שהציג לעצמו החמאס", אמרו המקורות. "אלו סבורים כי לא ייתכן עוד להמשיך ולדבוק בצורה שכזו בעקרונות הארגון".

אם אכן נכון הדיווח, הרי שמדובר למעשה בהודאה חריגה של גורמים פלסטיניים, בכך שהחמאס אכן התגמש ברשימת האסירים הראשונה שהוצגה לישראל אשר עליה טען הארגון לכל אורך המשא ומתן כי "לא השתנתה". עם זאת, כלפי חוץ ממשיך הארגון להפגין עורף נוקשה ומדגיש: התנאים שלנו לא השתנו. גורמים פלסטינים אף סבורים כי ניצוחו של רמטכ"ל החמאס, אחמד אל-ג'עברי, על התנהלות המשא ומתן, לא איפשר כל שינוי ברשימת האסירים המקורית.

פורום השביעיה התכנס במפתיע שר הביטחון עם עומר סלימאן, היום בירושלים. בעוד הדיווחים על התקדמות בדרך לעסקת שליט נמשכים בכלי התקשורת הזרים, בירושלים התכנסו הבוקר שרי "פורום השביעיה" של נתניהו לדיון בטחוני שתוכנו לא נמסר לפרסום. השרים זומנו לישיבה בשעת לילה מאוחרת, אולם תוכן הישיבה לא פורסם בכלי התקשורת. בתגובה לפניית חדשות 2 באינטרנט נמסר מלשכת ראש הממשלה כי "איננו מוסרים מידע על תוכנן או על עצם קיומן של ישיבות ביטחוניות".