היי-טקיסטים מגלים שצריך תואר כדי להתקדם: איך עושים זאת?

"אנו מזהים לאחרונה אנשי היי-טק מוכשרים שנכנסו מיד אחרי הצבא למעגל העבודה, וקידומם נעצר, רק בשל העובדה שהם אינם בעלי השכלה אקדמית"

קריירה בהיי-טק גובה שעות רבות, אנרגיה והקרבה. מלבד המכשולים האלו, היי-טקיסטים מגלים שכדי להתקדם לדרגות גבוהות במקומות העבודה, הם צריכים תואר אקדמי.

אין זו הפתעה גדולה למי שמסתכל מהצד, אבל כאשר עובד נמצא במרוץ היומיומי בקריירה שלו, ומגלה פתאום שהוא צריך לחזור לספסל הלימודים - הוא חוטף הלם לא קל.

"אנו מזהים לאחרונה תופעה של אנשי היי-טק מוכשרים שנכנסו מיד אחרי הצבא למעגל העבודה, וקידומם נעצר אחרי כמה שנים, רק בשל העובדה שהם אינם בעלי השכלה אקדמית", אומרת פרופ' חגית מסר-ירון, נשיאת האוניברסיטה הפתוחה.

עמיחי ברקט (36) עובד באמדוקס כמנהל תחום אבטחת לקוחות. הוא התחיל את התואר הראשון שלו במדעי החברה וניהול ב-2005.

"התחלתי את הלימודים שלי באוניברסיטה הפתוחה כשהייתי בתפקיד אחר ולא היו לי ילדים", אומר ברקט. "בתקופה ההיא הייתי גמיש יותר. היום השילוב של התפקיד שלי, ביחד עם הלימודים, מביאים אותי למצב מאתגר, מכיוון שזוהי מסגרת קשה ותובענית להיי-טקיסטים".

משמעת עצמית גבוהה

גם שרון ששון (35), מנהלת בחברת SAP, מנסה לשלב את התואר עם העבודה. ששון התחילה את התואר הראשון שלה בניהול ולוגיסטיקה באוניברסיטה הפתוחה ב-2000, כאשר עבדה בחברת פלאפון.

"נשארו לי עוד שני קורסים וסמינריון לסיום התואר, ככה שאני ממש דקה וחצי לפני קו הסיום", אומרת ששון. "היו לי כמה הפסקות במהלך הלימודים שלי, בגלל סיבות אישיות, וזו הסיבה שהתואר שלי נמשך תקופה כל-כך ארוכה".

ששון אומרת שאחת הסיבות שאפשרו לה למתוח את התואר היא ההתקדמות שלה בעבודה והיכולת לעשות תפקידים נחשקים: "הבנתי שהתואר שלי הוא שולי".

לדבריה, במהלך הלימודים עבדה משש וחצי בבוקר ועד שמונה בערב בתור מנהלת בינוי ונכסים בפלאפון. ב-SAP היא מנהלת תשתיות - תפקיד שדורש ממנה יותר שעות עבודה.

"אני לומדת בערב, ומשתדלת לצאת ללימודים מהעבודה ולהגיע לשיעורים. אבל בסופו של דבר, אני לומדת בעיקר בסוף השבוע, שזה גם הקושי האמיתי. צריך משמעת עצמית גבוהה ויכולת למצוא את הזמן לכל דבר. זה דבר קשה".

בעיה נוספת בשילוב בין לימודים לקריירה היא מידת התמיכה של מקום העבודה בכך.

"בפלאפון וב-SAP לא מנעו ממני ללמוד", אומרת ששון. "אני נוהגת לקחת חופשה של 3 עד 4 ימים בשביל ללמוד למבחנים. כמו-כן, יש ימים שאני לומדת בשעה חמש, אבל מכיוון שאני מגיעה לעבודה מוקדם, לא הייתה לי בעיה של הספק".

כדי לנהל קריירה וגם ללמוד, צריך לבצע הרבה הקרבות, אך עם חלוקת זמן נכונה, כנראה, אפשר להצליח בכך.