שמור אותנו מהנפקות שכאלה

איזה מזל: איזיצ'יפ הצילה את כבוד המגזר הישראלי בהנפקות בנאסד"ק, אך אוי לנו מהנפקות שכאלה

1. הכבוד האבוד שלנו

לפני הכול, תרשו לנו לפרגן ולמחוא כפיים לחברת איזיצ'יפ שהצילה את הכבוד האבוד של החברות הישראליות שנסחרות בשוק ההון האמריקני. תודה לך, איזיצ'יפ, על שביצעת הנפקה משנית דקה לפני שסנטה קלאוס יורד בארובות הבתים ושנת 2009 הופכת להיסטוריה.

תודה לך, איזיצ'יפ, שמנעת מאיתנו להצהיר (בעוד שבועיים, כשנסכם את השנה שחלפה) שלא בוצעה השנה אף הנפקה של חברה ישראלית בנאסד"ק ולבכות על מר גורלנו. תודה לך, איזיצ'יפ, שנתת לנו תקווה. תודה.

2. את מי משרתת ההנפקה

אחרי האתנחתה הקומית, הגיע הזמן להיות רציניים. ההנפקה המשנית של איזיצ'יפ שבוצעה בשבוע שעבר לא ממש נכנסת להגדרת הנפקה, כי אם להגדרה של הצעת מכר ותו לא. שני בעלי המניות הגדולים בחברה, בנק ההשקעות גולדמן זאקס וגוף מוסדי שעונה לשם JK&B Capital, החליטו שדי להם, והגיע הזמן לממש את רוב אחזקותיהם בחברה לאחר מספר שנים (ולא בטוח שברווח ראוי לציון). לגיטימי.

כן, נרצה או לא, ההנפקה המשנית של איזיצ'יפ נועדה לשרת רק את שני בעלי המניות הגדולים בחברה - שאף אינם ישראליים - ואפילו לא את קופת החברה.

את יתר המניות שנמכרו בהנפקה - בשווי בקושי 8 מיליון דולר - הנפיקה איזיצ'יפ למטרה די מורכבת - הגדלת אחזקותיה בחברה הבת איזיצ'יפ טכנולוגיות דרך רכישת מניות עובדי החברה, במטרה לסייע להם לעמוד בחבות המס שתיווצר לכשימירו אופציות למניות החברה הבת.

3. לא בדיוק סחורה לוהטת

ואולי הסיבה שהנפקת איזיצ'יפ הפכה לבסוף למכירת בעלי עניין כבדה ולא יותר מזה, היא העובדה שמניית החברה אינה ממש סחורה לוהטת. כזכור, בטיוטת התשקיף הראשונה שהגישה, תכננה החברה לגייס לא פחות ממאה מיליון דולר (כולל לקופתה), אך די מהר הבינה כי קפצה גבוה מעל הפופיק של עצמה.

הנה המספרים שיכולים להסביר זאת - מניית איזיצ'יפ איבדה מתחילת השנה 28% (לעומת עלייה של 40% במקרה של מדד הנאסד"ק), ואילו בשנה האחרונה ערך החברה צומצם בשיעור של 9% (לעומת גידול של 41% במקרה של מדד הנאסד"ק).

ברוב המקרים הנפקה משנית היא תוצאה נלווית לנסיקה של מניה, ולא להיפך. מניית איזיצ'יפ, בניגוד למסורת הזו, רואה רק את הדרך מטה, וביום חמישי האחרון היא נפלה לשפל של שמונה חודשים. הנפקה מוצלחת לא הייתה כאן, ואם בנק השקעות בעל שם כמו גולדמן זאקס לא היה אחד מבעלי העניין המוכרים לא בטוח שהצעת המכר בכלל הייתה יוצאת לפועל.

4. קופת מזומנים בסכנה

והנה עוד כמה מספרים שיכולים להסביר את תוצאות ההנפקה, ולחבר בינה לבין משבר האשראי. איזיצ'יפ היא עדיין חברה עם הרבה חזון, אך ללא קבלות מרשימות בשורה התחתונה.

אשתקד רשמה החברה 4.6 מיליון דולר הפסד נקי, ורק השנה, לאחר יותר מעשר שנות הפסד רצופות, צפויה איזיצ'יפ להציג רווח נקי. אם תמשיך כך, היא אולי לא תביא לשחיקת את המזומנים ששוכבים בקופתה - סכום "שולי" של 61 מיליון דולר.

5. המנכ"ל מאמין

ועוד הערה אחת לסיום. אלי פרוכטר, מנכ"ל החברה, שמחזיק בשיעור של 2.6% מהונה, לא מכר מניות בהנפקה, ולא בטוח שצריך להצדיע לו על כך. פרוכטר לבטח מאמין כי איזיצ'יפ שווה הרבה יותר (תראו לנו מנכ"ל אחד שלא חושב כך), ושעוד יגיע הרגע בו גם שוק ההון יחשוב כמוהו.