רשות ההגבלים בעד בזק: לבחון ההפרדה עם החברות הבנות

יועמ"ש הרשות, בועז גולן: מעדיפים לא לקשור לבזק את הידיים אם המשמעות תהיה תחרות בשוק

רשות ההגבלים העסקיים מציעה להקל על בזק במכירת סל שירותים בתמורה לביצוע מהלכים שיקלו על ספקיות האינטרנט: ברשות בודקים אפשרות לקביעת מדיניות של מכירת קווי אינטרנט בסיטונות לספקיות והנהגת מדיניות של פירוק למקטעים ברשת בזק, כך שמתחרותיה יוכלו לחכור ממנה קווים (unbundling). את הדברים אמר היועץ המשפטי של הרשות, בועז גולן, בשבוע שעבר בוועידת ישראל לעסקים.

גולן אמר כי רשות ההגבלים מעדיפה כמה שפחות לקשור ידיים לשחקנים ולאפשר להם להשתמש בכמה שיותר כלים. "אנחנו מאבדים הרבה מהיריבות בשוק מעצם זה שאנחנו קושרים ידיים. אם אפשר יהיה, למשל, לאפשר לפרטנר למכור תשתית אינטרנט של בזק וכך לדאוג שהיא תוכל להעמיד חבילות מתחרות, אז המצב עדיף מלקשור את היד לבזק כי אחרים לא מסוגלים להתחרות עם מה שהיא מציעה".

לגבי נושא פירוק רשת בזק למקטעים, כך שחברה תוכל לחכור את הקו מהמרכזייה לבית הלקוח, אמר גולן כי הוא מאפשר לשחרר חלק מהתלות בבזק בהיבטים של המקטע האחרון - הקו המחבר בין המרכזייה לבית הלקוח.

לגבי טענות שעלו כי לא ניתן לבצע פירוק למקטעים על גבי רשתות תקשורת מתקדמות כמו ה-NGN של בזק, אמר גולן כי זה לא נכון אבל זה יותר קשה. הוא ציין שצריך לבחון את הנושא שהוא לא יודע לומר כרגע מה תהיה התוצאה הסופית שלו.

"אני משוכנע שבזק מאמינה שלא צריך לעשות פירוק למקטעים ושזה לא מעשי. אבל בעולם כן מסתכלים על זה. הרשויות בעולם משקיעות בזה אנרגיה ומשאבים אף על פי שלאף אחד אין מודל שעובד", אמר גולן.

בהתייחסו להפרדה המבנית בבזק, בינה לבין החברות הבנות, הוסיף גולן כי הוא אינו מעוניין להתייחס לנושאים שמוקדם לדבר עליהם ושנמצאים בתחום אחריותו של משרד התקשורת. "ככלל, בהגבלים עסקיים לא נותנים משקל גדול להפרדה תאגידית. תפיסת המוצא של החוק ושל הפסיקה בתחום ההגבלים היא שגופים שמצויים בבעלות משותפת פועלים יחד להשאת רווחים. ניסיון להתחיל להתערב במבנים שבתוך החברה הוא לא מעשי ולא רציני וזה פיקוח שהוא חסר תכלית.

"שמשרד התקשורת יעשה חושבים כשהוא מתיר שיווק של חבילות. אז הם יצטרכו גם לבחון את השאלה הזו, שהיא מה הערך של הפרדה תאגידית כשאתה מאפשר לעשות שילוב שיווקי".

לגבי ההחלטה של רשות ההגבלים למנוע את מכירת 012 סמייל לפרטנר או ל-HOT כדי ליצור קבוצת תקשורת חמישית, אמר גולן כי קיים סימן שאלה אם באמת יש אופק למישהו שאין לו תשתית משלו. בניגוד למה שפורסם, רשות ההגבלים לא מנעה את המכירה אלא אמרה שזה מעורר שאלות של ממש. לדבריו, "לא הגענו לצומת שבו היינו צריכים להחליט כן או לא. זו בהחלט גלולה קשה, אבל 012 סמייל לא רצו להביא את זה לצומת של הכרעה כי הם היו מפסידים הרבה כסף אם זאת היתה מכירה כפויה ולכן הם מנעו מאיתנו את הדילמה".