HSBC: "קונצנזוס התחזיות להכנסות ולרווחי כי"ל גבוה מדי"

האנליסט יונה וייס מ-HSBC מוריד את המלצתו ליצרנית הדשנים ל"תשואת חסר" ■ "מחיר האשלג בשנים הקרובות יישאר ברמה של 400 דולר לטון, אלא אם נראה עלייה חדה במחירי הסחורות"

אחרי השנה הקשה שעברה על שוק הדשנים, גוברת התחושה שהרע מכל מאחורינו, ושסימני ההתאוששות שנראו ברבעון החולף יתגברו בשנה הבאה. אולם לא כולם בטוחים בכך. "יש התאוששות בענף הדשנים, אבל לא נראה התאוששות חזקה במיוחד", מעריך האנליסט יונה וייס מ-HSBC. וייס הוריד את ההמלצה ליצרנית הדשנים כי"ל , מ"תשואת שוק" ל"תשואת חסר", וקבע למניה מחיר יעד של 53 שקל, בדומה למחירה הנוכחי. כי"ל מנוהלת על ידי עקיבא מוזס.

"קונצנזוס האנליסטים להכנסות ולרווח הצפויים בכי"ל גבוה מדי לטעמי", אומר וייס. "אמנם יש התאוששות בכמויות המכירה, במיוחד בברזיל, אבל אנחנו רואים שם ירידת מחירים באשלג. יש גם ציפיות מופרזות לכמויות המכירה של האשלג ב-2010, ולכן התחזיות מוטות כלפי מעלה", הוא מוסיף.

במודל שבנה וייס להערכת שווייה של כי"ל, הוא יוצא מנקודת הנחה שמחיר האשלג יעמוד על 400 דולר לטון. "להערכתי זה יהיה מחיר האשלג בשנים הקרובות, אלא אם נראה פתאום עלייה חדה במחירי הסחורות", הוא אומר.

מנגד, וייס מקטין במודל שלו את שיעור ההיוון של כי"ל מ-11% ל-9.1%. "שיעור ההיוון היה גבוה ב-2009 בגלל הסיכונים בשוק שלמעשה לא תפקד. עכשיו השוק משתחרר, ולכן אפשר להוריד את רמת ההיוון", מסביר וייס.

הסיכונים בשוק האשלג

כאמור, וייס מצנן את האופטימיות לגבי הצפוי בשוק האשלג, ומציין את הסיכונים לשנה הקרובה. הראשון הוא ירידת מחירי הספוט - המחירים השוטפים של האשלג, שמגיעים לרמה של 400 דולר לעומת קרוב ל-1,000 דולר לפני כשנה וחצי.

גורם נוסף שעלול להשפיע לטענתו לרעה הוא החוזים בהודו ובסין בשנה הבאה. "בהחלט ייתכן שהחוזים בסין ובהודו יביאו לעדכון נוסף של המחירים כלפי מטה. כמו כן, ישנם לא מעט פרויקטים להרחבת כושר הייצור של האשלג שיסתיימו בשנתיים הקרובות, ועשויים להגדיל את ההיצע בענף", אומר וייס.

נקודת חוזק: ברזיל

מנגד, הוא מציין לחיוב את הצמיחה האדירה בברזיל, שצפויה להשפיע טובה על שוק הדשנים, וכן את הסימנים החיוביים ליציאה מהבצורת בהודו.

נקודה חיובית נוספת, היא שבשנה האחרונה נרשם מעבר בדשנים מאשלג לחנקן וזרחן. זאת, מכיוון שבשעה שמחירי האשלג לא השתנו, מחירם של הדשנים האחרים דווקא ירד. "כעת נראה כי רמות המחירים כבר ברמה דומה, ולכן אנו עשויים לראות מעבר חזרה מחנקן וזרחן לאשלג", אומר וייס.