אינוקון בונה אקזיט; בשלב ראשון מגייסת 2 מיליון ד' לשיווק

החברה, שנולדה בהמשך לאירונאוטיקס, מצפה להגיע בתוך שלוש שנים למכירות של 30 מיליון דולר ואז להירכש או להנפיק לפי 50 מיליון דולר

מפתחת המל"טים הישראלית אינוקון בונה עצמה לקראת אקזיט, במהלך דו-שלבי שמתוכנן לארוך שנתיים-שלוש. המטרה היא שבתוך שלוש שנים אינוקון תצא להנפקה בבורסה או תימכר לחברה ביטחונית גדולה.

בשלב ראשון החברה רוצה לגייס 2 מיליון דולר תמורת עד 20% ממנה, כדי לחזק את הפעילות השיווקית שלה. כך היא תוכל להגיע ממכירות של 2 מיליון דולר כיום למכירות של 30 מיליון דולר בתוך שלוש שנים. להערכת מנכ"ל החברה, מיכאל (מיקי) ערמון, מדובר ביעד ריאלי.

הכוונה היא לגייס כעת את הסכום ממשקיע אסטרטגי או קרן סולידית, שירצו לגדול עם החברה. הציפייה היא לבצע את האקזיט לפי שווי של 50 מיליון דולר לפני הכסף (במקרה של רכישת החברה).

ערמון אומר כי אינו מעוניין בקרנות הון סיכון כמשקיעות, אלא "במשקיעים פרטיים שלא ינסו לנהל אותנו". לדבריו, "יש לנו ביד בקשות להצעת מחיר והזמנות לפרויקטים עתידיים. הבעיה היא שלכל פרויקט כזה נדרשת מערכת הדגמה בעלות של 500-750 אלף דולר". הגיוס הקרוב נועד לממן שלוש-ארבע מערכות כאלה וכן השתתפות בתערוכות ופעילות שיווקית נוספת. "הכסף הזה לא יגיע לבעלי המניות, אלא יושקע כולו בחברה", מבהיר ערמון.

מאירונאוטיקס לאינוקון

את אינוקון הקימו ב-2001 זיו נווה ואביו, צביקה, ממייסדי חברת אירונאוטיקס, שבבעלות האחים אבי ואהרון שקד, משה כספי, ואבי לאומי.

הטכנולוגיה של החברה מאפשרת את כל תפעול המל"ט והחיישנים שלו מתוך מערכת אחת (מחשב קרקעי), בעוד שמקובל שצריך להפעיל מל"ט בהתבסס על מספר מערכות. הליבה הטכנולוגית שפותחה משתלבת בקשת רחבה של מטוסים, החל ממזל"ט במשקל של 6 ק"ג בלבד ועד למטוס במשקל טון. לדברי המייסדים, לטכנולוגיה אין כיום תחרות בעולם.

לטענת ערמון, המחשב הקרקעי מאפשר שליטה מלאה וניהול מהקרקע של כל שלבי הטיסה כולל המראה ונחיתה, המעניקים למל"טים יכולות טובות מהמקובל.

כדי לפשט את הדברים נציין כי במטוסים ישנים יותר בישראל ובפרט בארה"ב, מפעילים את המטוס גם טייס קרקעי וגם מפעיל של המצלמה שעל המל"ט.

הטכנולוגיה של אינוקון מייתרת את הטייס, ונדרש רק מפעיל אחד למערכות המטוס והמצלמה. לדברי ערמון, המל"טים של החברה גם יכולים להמריא לטוס ולנחות בתנאי טיסה קשים, ללא צורך במסלול ותוך יכולת הישרדות גבוהה.

החיסכון מושג גם באמצעות שימוש במפעיל אחד בלבד וגם ביכולת המחשב של המטוס לחשב את נתיב הטיסה לפי פרמטרים שונים, כמו טמפרטורה, מהירות ועוצמת הרוח, לשימוש הכי יעיל בדלק.

המערכת מאפשרת ללקוחות אינוקון להפעיל מזל"ט קטן וחסכוני למשימות המיועדות למל"טים גדולים וכבדים, שימוש במל"ט במשקל נמוך במיוחד למשימות הדורשות גובה טיסה וזמן שהייה באוויר המאפיינים מל"טים גדולים וכבדים ממנו בהרבה, המראה ונחיתה של מל"טים כבדים בתנאי שטח קשים וללא צורך במסלול, ויחס משופר בין משקל נמוך של מל"ט לבין משקל המט"עדים (מטענים ייעודיים) שהוא נושא.

לא ראש בראש

עם לקוחות החברה נמנים, בין היתר, אלביט מערכות ו-BAE Systems. מל"טים שפיתחה וייצרה אינוקון נמצאים בשימוש בארה"ב, בישראל ובמדינות באסיה ובאפריקה. החברה עובדת מול מדינות העולם המערבי במסגרת הסכמי OEM ובאפריקה ומזרח אסיה החברה מוכרת מערכות שלמות עם המותג שלה.

"הסידור הזה נעשה כדי לא להתחרות ראש בראש עם לקוחות ישראלים, כמו אלביט ותע"א, כי יש להם יותר כוח. אנחנו מעדיפים לשתף איתם פעולה ולהרוויח אותם כלקוחות", מסביר ערמון.

באשר לשוק האמריקני, אומר ערמון כי "מאחר שאין לנו אפשרות להתחרות בארה"ב, אנחנו במו"מ לחבור לחברות אמריקניות גדולות. יחד איתן נוכל להגיע ל-50% משוק המל"טים במדינה. אני מדבר על חברות כמו בואינג ולוקהיד מרטין".

* מה הסיכויים שלכם לחבור לחברות גדולות?

"טובים. תכנון כלי טיס בעל משקל נמוך שיכול לשאת מטען בעל משקל גבוה, זה בפירוש בין היכולות המוכחות שלנו ופוגש צרכים של חברות המל"טים המובילות".

* מה הסיכוי שחברת מל"טים גדולה מארה"ב תרכוש אתכם?

"הבעיה היא שהחברות הגדולות כבר קנו חברות ורוב הסיכויים שאם יקנו אותנו שם, זה יהיה כדי לנטרל את היכולות שלנו. במקום זה אנחנו במו"מ עם מספר גופים גדולים בארה"ב כדי לתת זיכיון למוצרים שלנו שם".

עד כה הושקעו בחברה כ-2 מיליון דולר מכספי המייסדים, אבל לדברי ערמון, מתחילת פעילותה נהנתה החברה ממכירות, שבעזרתן המשיכה את הפיתוח.

מאחורי הטכנולוגיה עומדים זיו נווה, מהנדס אלקטרוניקה בהשכלתו; רז תדהר, שהוא מהנדס תוכנת האפליקציה ופטר וייס, שהוא מהנדס אווירונאוטיקה. לשלושה מסייעים 15 טכנאים ואנשי תחזוקה.

לערמון ניסיון בהבאת חברה לשלב התפתחותי גבוה לצורך אקזיט. את חברת בנטל, שמפתחת הינעים חשמליים, הביא בתוך חמש שנים ממכירות של 5 מיליון דולר למכירות של 35 מיליון דולר והיא נמכרה בעקבות זאת לת.א.ת שנמכרה בעצמה לקמן.