"אנשים עסוקים בלקנות אג"ח ופחות מעניין אותם מה הם קונים"

מנהל ההשקעות הראשי באקסלנס בביקורת חריפה על שוק האג"ח: "הרבה מהחוב הסחיר נתפס בעיני חלק מהגופים כ'רק' עוד ני"ע של נוחי דנקנר ולא כאשראי שניתן לו" ■ "הריכוזיות גבוהה; IDB היא המנפיקה של 40% מהחוב" ■ "מניחים תשואה של 10-15% במניות ב-2010"

"אחת הבעיות המבניות היא ששוק האג"ח הוא שוק של ביקוש. אנשים עסוקים בלקנות ופחות מעניין אותם מה הם קונים. הרבה פתרו את הבעיה באמצעות כניסה לשוק תעודות הסל, וחלק מהשוק לא מבין מה הוא רוכש. בעיה נוספת היא הריכוזיות הגבוהה בשוק האג"ח, כשקבוצת אי.די.בי היא המנפיקה של 40% מהחוב, וחמש הקבוצות הגדולות מהוות 80% משוק האג"ח הקונצרניות".

את הביקורת הזו על ההתנהלות בשוק האג"ח הקונצרניות מותח גילי כהן, מנהל ההשקעות הראשי של אקסלנס, במסיבת עיתונאים שערך אתמול (ב') בית ההשקעות, ובו פרסם את תחזיותיו ותוכנית העבודה שלו לשנת 2010.

"גישת שוק ההון לאשראי סחיר חייבת להשתנות", הוסיף כהן בביקורתו. "השוק לא יודע להבדיל בין דרגות שונות של חוב, וכולם מסתכלים עדיין על השם של המנפיק והקרדיט שהוא קיבל. הרבה מאוד מהחוב בעיני חלק מהגופים הוא 'רק' עוד ני"ע של נוחי דנקנר ולא אשראי שניתן לו. ככל שהגופים יגדלו הם יצטרכו ללמוד להתייחס לאשראי כאל אשראי. השקעה באג"ח כני"ע צריכה להיות המשחק של הגופים הקטנים ולא הגדולים.

"הבעיה של שוק ההון היא לא תמחור, אלא ההבנה של השכבות השונות של החוב. התמחור הוא תלוי מצב ולא מעבר לכך. אנחנו לקראת שינוי ביחסים בין שוק ההון לבין הבנקים. הבנקים מבינים שהם צריכים עוד שחקן אשראי פה. במהלך השנים הקרובות נראה יותר הידברות בין הצדדים ונראה חזרה למצב הטבעי - הבנקים מתרכזים בחובות קצרים ושוק ההון בחובות ארוכים".

"הולכים לקראת שנה טובה במשק"

כהן התייחס בדבריו גם להסדרי החוב, שהיו מנת חלקם של הגופים המוסדיים בשנה החולפת: "2009 הייתה שנה מכוננת ברמה של טיפול בהסדרי החוב. שוק האשראי עדיין רחוק מהסדרה. יש בו עדיין בעיות מבניות, והוא נמצא בשלב מוקדם על עקום הלמידה".

כזכור, שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס, חשף את התחזית האופטימית שלו לשנה הקרובה. "אנחנו הולכים לקראת שנה מאוד טובה במשק הישראלי, עם צמיחה מאוד חזקה לצד שיפור בכלכלה העולמית", אמר. "מחיר הנפט צפוי להיות יציב בשנה הבאה, וברגע שהדולר יעלה מחיר הנפט יכול אף לרדת לכיוון ה-50 דולר לחבית. הריבית תעלה במחצית השנייה של השנה בעיקר בארה"ב ואולי גם באירופה, כשביפן אין סיכוי לראות עליית ריבית. בעקבות עליית הריבית בארה"ב, הדולר יתחזק בכל העולם".

מעוז המשיך בתחזית לשווקים הפיננסיים, עליה נשענות הנחות העבודה של אקסלנס בהשקעות. "הבורסה תמשיך לעלות השנה, למרות מספר תיקונים לאורכה. אנחנו רואים עלייה חדה בפריון העבודה, שתביא לעלייה ברווחיות החברות", אמר.

"הריבית הריאלית עדיין אפסית, וכשהריבית כזו מקורות המימון זמינים ויכולת גלגול החוב של הסקטור העסקי טובה מאוד. זו תהיה אחת השנים הטובות לסקטור העסקי, לפחות עד אמצע 2010. אני מסייג זאת למקרה שבו סין תעשה שינוי דרסטי בכלכלה הגלובלית או שינוי בארה"ב, ואז נראה האטה בקצב הצמיחה של הכלכלה הגלובלית במחצית השנייה של 2010".

"תשואה של 10%-15% למניות"

בסיועה של תחזית זו הרכיב גילי כהן את האסטרטגיה של הבית לשנה הקרובה. "הסקטור העסקי התאושש והוא כיום שוב על הרגליים. מצד שני, האח הגדול מעט נחלש לאחר שזרק הרבה כסף לתעשייה הפיננסית. יהיו לכך השלכות בשנים הבאות. להקרבת העתיד לטובת ההווה יהיו השלכות, ושאף אחד לא ישלה את עצמו", אמר כהן בתחילת דברים.

כהן צופה ב-2010 שוק מניות חיובי, ושמרווחי האשראי שימשיכו לרדת. "זאת תהיה שנה חיובית למניות, ואנחנו מניחים תשואה של 10%-15%. כל עקומי התשואה יטפסו במחצית השנייה של 2010. ככל שהריביות יקדימו ויעלו, כך נמנע את המשבר הבא. כסף זול וריבית נמוכה יוצרים אנומליה בשווקים. ככל שישכילו לפרק את הפצצה המוניטרית הזו, כך נוכל להמשיך את המגמה החיובית בבורסה. אם השוק יקדים את הנגידים נהיה בבעיה", הזהיר כהן.

מנכ"ל אקסלנס, דוד ברוך, הוסיף כי "מטרתן של תחזיות היא לא לשחק בהימורים, אלא בעיקר לוודא שבכל נקודת זמן תעשה את הניתוח הטוב ביותר, ולאור זאת תסיק את המסקנות הרלבנטיות".