אווירת חג המולד: וול סטריט סגרה בעליות, ה-VIX צנח ב-4.5%

גלובס tv נתוני מכירות הבתים הקיימים בנובמבר הפתיעו לטובה כשטיפסו ב-7.4% ל-6.54 מיליון יחידות ■ מכה קשה למיקרוסופט: נדרשת להפסיק לשווק את תוכנת וורד ולשלם 290 מיליון דולר פיצויים ■ טבע עלתה ב-2.3%

וול סטריט ננעלה הערב (ג') בעליות שערים לאחר שהבורסות קיבלו באהדה את נתוני שוק הדיור המפתיעים, שהצביעו על עלייה של 7.4% במכירות הבתים הקיימים בארה"ב בנובמבר ל-6.54 מיליון יחידות. אנליסטים ציפו לעלייה של 2.5% "בלבד" במכירות ל-6.25 מיליון יחידות. באוקטובר עמדו המכירות על 6.1 מיליון יחידות. כזכור, שוק הדיור נמצא בליבת המשבר הכלכלי בארה"ב ולנתוני המכירות החודשיים בדרך כלל השפעה לא מועטה על השוק.

בהתאם לרגיעה בשווקים ולאווירת סוף השנה, מדד הפחד ("הויקס") צנח ב-4.5%.

מהסתכלות רחבה על הנתונים ניתן ללמוד כי קצב המכירות היה הגבוה ביותר מאז פברואר 2007, כאשר מאז אוגוסט השנה עלו מכירות הבתים בכ-28%. מחיר הבתים החציוני הממוצע עמד על 172.6 אלף דולר, ירידה של 4.3% לעומת החודש המקביל אשתקד ועלייה של 0.2% לעומת אוקטובר השנה.

אגרות החוב הממשלתיות המשיכו גם היום לעמוד במוקד לאחר שבימים האחרונים נרשמו ירידות במחירי האג"ח והתשואות עליהן עלו בהתאם. התחזקות הדולר, נתוני המאקרו והתגברות הסבירות להעלאת הריבית לקראת אמצע 2010 מכים באג"ח הממשלתיות ומקפיצים את התשואות, כאשר לשם ההמחשה נציין כי התשואה על האג"ח ל-10 שנים עומדת היום על כ-3.73% לעומת 3.2% בלבד בתחילת החודש. זוהי ירידה של יותר מ-4% במחירי האג"ח הממשלתיות מתחילת החודש, אפיק שאמור להיות סולידי.

"המניות הרבה יותר סולידיות החודש", אומר אמיר כהנוביץ, כלכלן מאקרו בכלל פיננסים, "מדד ה-S&P 500 עלתה מתחילת החודש ב-1.7%, וחושב שהוא אג"ח".

כאמור, אחת הסיבות לעלייה בתשואות היא התגברות הסבירות להעלאת ריבית ה'פד'. החוזים העתידיים על ריבית ה'פד' מראים על סבירות של 47% כי הריבית תעלה ב-0.25% בחודש יוני, עלייה ניכרת לעומת 31% בלבד בחודש שעבר.

"למרות התעקשותו של ה'פד' לפרסם בכל הזדמנות כי הריבית לא תועלה למשך זמן ממושך, המשקיעים עדיין מפקפקים בכך", הוסיף כהנוביץ. יצוין כי הסבירות להעלאת הריבית עלתה בעיקר בגלל ההודעה שצופרה להחלטת הריבית בשבוע שעבר, בה הביע ה'פד' אופטימיות ואמר כי הכלכלה מתאוששת וכי הוא לא יחדש את מרבית מכשירי ההלוואות אותם השיק במהלך המשבר כדי לספק נזילות לשווקים, מכשירים שיפוגו בתחילת פברואר.

הקריאה השלישית של התמ"ג לרבעון השלישי: 2.2%

לפני פתיחת המסחר פורסמה הקריאה השלישית והאחרונה של צמיחת התמ"ג ברבעון השלישי של השנה, אשר הצביעה על ירידה של 0.6% לעומת הקריאה השנייה לצמיחה רבעונית של 2.2%. נזכיר כי הקריאה הראשונה הצביעה על צמיחה גדולה יותר בשיעור של 3.5% כך שלמעשה תוך 3 קריאות תמ"ג ירדה הצמיחה ב-1.3%. הסיבות המרכזיות לתיקון קריאת התמ"ג נעוצות בהשקעות חלשות של עסקים וחברות, צריכה פרטית קטנה מהצפוי וצמצום מלאים עסקיים.

הכינו את המזומנים: המגזין פורצ'ן מציג - 10 המניות הטובות ביותר לשנת 2010

מדינת ישראל מול אומריקס

מיקרוסופט הפסידה בערעור שהגישה על הפרת פטנט, שהובילה לפסיקת פיצויים של 290 מיליון דולר לחברת התוכנה הקנדית i4i. סלע המחלוקת היה פטנט המאפשר לקודד מידע על מנת לתווך בין תוכנות שונות. למיקרוסופט ניתנה שהות עד ה-11 בינואר 2010 להסיר את הרכיב מפר הפטנט או להפסיק ולשווק את תוכנת מעבד התמלילים וורד.

חברת התרופות בריסטול מאיירס הכריזה היום על גידול בחלוקת הדיבידנד שלה ב-3.2% החל מהרבעון הראשון של 2010.

מניית יצרנית משחקי המחשב טייק 2 (סימול: TTWO), אשר ייצרה בעבר את המשחק הפופולארי GTA, נסחרה תחת לחץ לאחר שהחברה הזהירה מפני הפסד עמוק יותר מהצפוי ברבעון הראשון של 2010.

יצרניות הדשנים, וביניהן פוטאש , ריכזו עניין לאחר שיצרנית האשלג הגדולה באירופה, K+ S הגרמנית, ציינה כי היא לא מצפה שהביקושים לדשנים יתאוששו בקרוב.

מבין המניות הישראליות, טבע וטאואר המשיכו גם היום לרכז עניין בהמשך למסחר בהן אתמול (ב'). טבע הודיעה על פיתוח תרופה לסרטן עם חברה קנדית ותשקיע בפרויקט 60 מיליון דולר. חברת השבבים טאואר העלתה אתמול את תחזית ההכנסות שלה לרבעון הרביעי לכ-100 מיליון דולר ומניותיה קפצו במחזור גבוה מהממוצע.

אומריקס בלטה על רקע התביעה שהגישה נגדה מדינת ישראל בסכום של חצי מיליארד שקל. הסיבה לתביעה: גזילת זכויות המדינה בתכשיר בדבק הביולוגי, לכאורה. לטענת המדינה, מוצרי הדבק הביולוגי של אומריקס פותחו תוך שימוש במשאבי בית החולים, תוך שימוש בתשתיותיו המחקריות, בתקציבו ובסיוע מומחים נוספים המועסקים בבית החולים על ידי המדינה. על כן, נטען בתביעה כי הטכנולוגיה עליה מבוססים תכשירי הדבק הביולוגי הינה בגדר "אמצאת שירות" על פי חוק הפטנטים וכל הזכויות בה שייכות למדינת ישראל.