שנתיים מאסר לרב וייץ מברוקלין בגין העלמת מס והלבנת הון

התביעה טענה כי על אף ששיתוף-הפעולה של הרב נפתלי צבי וייץ היה "מסייע ובלתי רגיל", יש להטיל עליו מאסר של 3 שנים כדי שגזר הדין ירתיע אחרים

הרב של חסידות ספינקא בברוקלין נידון אתמול (ב') למאסר של שנתיים בפרשת העלמת מס והלבנת הון בהיקף מיליוני דולרים שנמשכה 10 שנים והקיפה שתי יבשות - כך מסרו הרשויות בארה"ב.

הרב נפתלי צבי וייץ מברוקלין, בן 61, הודה באוגוסט בקשירת קשר ביחד עם אנשים נוספים להעברת תרומות פטורות ממס למוסדות צדקה, שבעבורן התקבלו לאחר מכן החזרים בגובה 95% מהתרומות.

לפי הרשויות, רוב הכספים שנתרמו כביכול לצדקה חזרו אל התורמים באמצעות העברות בינלאומיות, חשבונות בחו"ל ומערכת בנקאית מחתרתית מסובכת שהגיעה עד לרובע התכשיטים של לוס אנג'לס.

מלבד הרב וייץ הורשעו עוד אישי דת ואנשי עסקים בהשתתפות בתוכנית העלמת המס, ונידונו לעונשי מאסר של 4 חודשים עד שנתיים. הרשת הלא חוקית נחשפה על-ידי מודיע, ציתותים ומצלמות מוסתרות, מסרה התביעה.

ביקשו הקלה

לפני הפסיקה שניתנה אתמול הוגשו לבית המשפט כ-270 מכתבים על-ידי משפחת וייץ, חסידי ספינקא ואחרים, שכתבו כי הרב הקדיש את חייו לשירות בני קהילתו, ומגיעה לו הקלה בעונש - כך מסר פרקליטו של הרב וייץ, בריאן הניגן.

הניגן, מחברת עורכי הדין איריל אנד מנלה, ביקש כי מרשו ירצה את עונשו במאסר-בית, באומרו שהרב קיבל עליו את האחריות המלאה למעשיו וקרא לקהילות אחרות לשתף פעולה עם הרשויות אחרי מעצרו ב-2007.

התביעה טענה כי על אף ששיתוף-הפעולה של הרב ווייץ היה "מסייע ובלתי רגיל", יש להטיל עליו מאסר של 3 שנים, המקסימום שנקבע בעסקת הטיעון שלו, כדי שגזר הדין ישמש כהרתעה לאחרים. לפי הקלטות שיחות טלפון שהוגשו לבית המשפט, וייץ היה מעורה בפרטי הפרטים של הפעילות הבלתי חוקית.

"הרב אולי התכוון להיטיב עם בני קהילתו, אך הוא עשה זאת על חשבון אחרים", כתבו התובעים. "מה שהתרחש הוא שמשלם המסים האמריקני מכל קהילה שהיא ומכל האמונות סיבסד למעשה את הפעילות של מוסדות חסידות ספינקא".

החקירה נמשכת

השופט המחוזי ג'ון וולטר ציין בגזר דינו את פעילותו של הרב וייץ למען קהילתו ואת העובדה שהוא לא ביצע את העבירות לטובתו הפרטית.

3 אנשים שתרמו כביכול וקיבלו החזרי מס על תרומותיהם הודו גם הם באשמה וקיבלו גזרי דין של 3 עד 6 חודשי מאסר. הרשויות מסרו כי הן חוקרות עדיין כ-100 בני אדם בחשד שקיבלו הטבות מזיוף התרומות.

עוזרו של וייץ, הרבה משה זיגלמן, הודה באשמה ונדון לשנתיים מאסר.

אחד ממוסדות ספינקא שהשתתף בהונאה, ישיבת אמרי יוסף, ייקנס כנראה בינואר ב-1-2 מיליון דולר.