קבוצות במחתרת

יש לא מעט קבוצות ב-NBA שמעבירות עונות משחקים שלמות מבלי שיזכו לשידור מחוף לחוף ■ מה תגידו למשל על שארלוט, קבוצה שמשודרת בערוץ מקומי זניח בפני 6,000 בתי-אב בממוצע למשחק? ■ וגם הקינגס של עמרי כספי, שחיים באפילה של סקרמנטו עם 19 אלף בתי-אב בלבד

בזמן שכאן בישראל רואים את עמרי כספי וסקרמנטו קינגס בשידורים מחוף לחוף (מנהריה עד אשקלון), הגיע הזמן לגלות שעבור הציבור האמריקני יש לא מעט קבוצות ב-NBA שמשחקות במחתרת. הקינגס היא אחת מהן. אלו קבוצות שמלבד אוכלוסיה מקומית מצומצמת מאוד שרואה אותן, הציבור בארה"ב בקושי מודע לקיומן.

מהסיבה הזאת אפשר להבין את ההתרגשות הגדולה בסקרמנטו בשבוע שעבר, כשהתברר שלראשונה מזה שנתיים הקינגס זכו לשידור ישיר מחוף לחוף (נגד וושינגטון). זה קרה בערוץ ESPN, ולמען האמת אפילו השידור הזה הגיע קצת בטעות, כי במקור תכננה הרשת האמריקנית שידור אחר.

על מה בעצם אנחנו מדברים כאן? משחק שמשודר בפריסה ארצית מקבל רייטינג של בסביבות 2% בארה"ב. המשמעות היא שאת המשחק רואים בארה"ב בסביבות 2.3 מיליון בתי אב. את המשחק של עמרי כספי מול וושינגטון בערוץ ESPN בשבוע שעבר ראו כ-2 מיליון בתי אב. במלים אחרות, את כספי ראו בערב אחד יותר אנשים ממה שרואים פה בישראל את מכבי ת"א במשך עונת יורוליג שלמה.

כמה מרשים הנתון הזה עבור הקינגס? בגלל שהיא נתפסת כקבוצה לא-אטרקטיבית, סקרמנטו משודרת רק בערוץ המקומי (ברשת CSN California) ונתוני הצפייה שלה בעונה שעברה עמדו על 19 אלף בתי אב בממוצע למשחק. כלומר, בכל העונה יחד (82 משחקים) יראו אותה בערוץ המקומי 1.5 מיליון צופים. והנה, במשחק אחד זניח מול הוויזרדס ראו את הקבוצה יותר אנשים מה שראו אותה כל העונה יחד. 19 אלף בתי אב במושגים של השוק האמריקני שווים פחות או יותר לאפס. קבוצה במחתרת.

nba

עכשיו תרגיל קצר בחשבון: אם לוקחים את המשחק סקרמנטו-אוקלהומה סיטי, כמה אנשים רואים בארה"ב משחק כזה? מאחר שהמשחק משודר רק בערוצים המקומיים של שתי הערים האלו, לפי נתוני העונה שעברה - 19 אלף בתי אב בממוצע בסקרמנטו, ועוד 8,000 בתי אב באוקלהומה סיטי. 27 אלף בתי אב. פחות אנשים ממה שראו בישראל את המשחק האטרקטיבי בשבת בליגת העל בכדורסל בין הפועל עפולה למכבי חיפה. משחק ממוצע מליגת העל הישראלית בכדורסל מביא העונה צפייה של בין 30 ל-60 אלף בתי אב.

יש דרג, ויש...

ההבדלים בין הקבוצות הגדולות לקטנות הם עצומים. הלייקרס, לא רק שמקבלים העונה 24 שידורים מחוף לחוף, אלא שאלו שמשודרים בערוץ המקומי בלוס אנג'לס נצפים על ידי 250 אלף איש בממוצע למשחק. את הניקס רואים בניו יורק בלבד 88 אלף בתי אב בממוצע למשחק בערוץ המקומי; אבל אורלנדו מג'יק שנתנה בשנה שעברה עונה מצוינת לא הצליחה למשוך יותר מ-30 אלף בתי אב בממוצע למשחק; בצד האפל במיוחד של הסיפור נמצאת שארלוט בובקאטס. קבוצה שלא תזכה העונה אפילו לשידור אחד בפריסה ארצית, וממוצע צופי הטלוויזיה שלה למשחק בערוץ המקומי עומד על 6,000 בתי אב. זו כנראה אחת הקבוצות היחידות בספורט המקצועני שכמות הצופים ביציע עולה על זו שמול מסך הטלוויזיה.

לוס אנג'לס קליפרס היא הקבוצה שהכי פחות מעניינת את הציבור המקומי. מתוך שוק טלוויזיה של 5.6 מיליון בתי אב בלוס אנג'לס וסביבותיה, רק 29 אלף בתי אב בממוצע ראו בעונה האחרונה משחק של הקליפרס - 0.51% רייטינג.

אם שמים לרגע בצד את המשחקים שמשודרים מחוף לחוף, משחק ממוצע ב-NBA שמשודר בתחנות המקומיות נצפה בעונה שעברה על ידי 100 אלף בתי אב בכל ארה"ב. כהשוואה, משחק בייסבול ב-MLB שמשודר בתחנות המקומיות (לא מחוף לחוף) נצפה בארה"ב על-ידי 155 אלף בתי אב בממוצע.

אם הרייטינג כל כך עלוב, כמה כבר שווים לקבוצות ה-NBA ההסכמים עם התחנות המקומיות? נתחיל מזה שלהבדיל מהחוזים הארציים שמחולקים בין כל הקבוצות בליגה, כל חוזה מקומי שנחתם עם קבוצה הולך כולו לכיס שלה. רשת Prime Ticket, עבור אותו נתון צפייה מגוחך של 0.51% רייטינג בלוס אנג'לס, חתמה בקיץ האחרון על חוזה עם הקליפרס לשבע שנים, המוערך לפי ה"לוס אנג'לס טיימס" בכ-15 מיליון דולר בעונה. באוהיו הסכימה התחנה המקומית FSN Ohio לשלם לקאבלירס 25 מיליון דולר לעונה. הלייקרס מחזיקים בשני חוזים עם תחנות מקומיות - FS West שמשדרת את משחקי הבית של הקבוצה ו- KCAL שמשדרת את משחקי החוץ.

לברון מחוף לחוף

חשיפת לוח השידורים בתחילת עונת NBA היא אולי האמירה הכי טובה מה חושבת הליגה על הקבוצות שלה. עם כל הכבוד לרצון לחשוף קבוצות קטנות ליותר קהלים, ב-NBA לא יכולים להסתכן בנתוני רייטינג נמוכים, ורשתות הטלוויזיה עצמן לא משלמות 930 מיליון דולר בעונה כדי שיכתיבו להן לשדר סקרמנטו-גולדן סטייט.

לחשיפת לוח השידורים יש משמעות עצומה לקבוצות: אלו שלא מקבלות שידורים מחוף לחוף יכולות להמשיך ולחלום על ספונסרים גדולים. אלו לא יבואו בשביל שידור בערוץ מקומי עם חשיפה של 30 אלף בתי אב.

העיוות הגדול מתרחש בתחילת אוגוסט, אז מפרסמות רשתות TNT, NBC ו-ESPN את שידורי המשחקים שלהן לעונה הסדירה (NBA TV שמשדר בפריסה ארצית לא נלקח לצורך העניין בשל מיעוט צופים יחסית). העונה התברר לחמש קבוצות בליגה - יוסטון, סקרמנטו, שארלוט, מילווקי וניו ג'רזי - שהן לא שובצו אפילו פעם אחת מתוך 282 השידורים מחוף לחוף. לברון ג'יימס, הבייבי של הליגה, סידר לקליבלנד 25 שידורים בפריסה ארצית; הסלטיקס, אורלנדו והלייקרס קיבלו כל אחת 24 משחקים. הניקס, אחרי עונה חמישית ללא פלייאוף ולמרות שעוד לפני תחילת העונה היה ברור שהם לא הולכים לשום מקום, קיבלו 5 שידורים רק בגלל העובדה שהם מגיעים משוק הטלוויזיה הגדול בארה"ב.

אחת הבעיות של הקבוצות היא העובדה שלוח השידורים נקבע לפני שחלק גדול מקבוצות השלימו את הסגלים שלהן. קבוצות שעד 4 באוגוסט (פרסום הלוח) עדיין היו רחוקות ממלאכת ההרכבה ועדיין חיכו לטרייד גדול, "נענשו" בכך שזכו לכמות שידורים מועטה כי נתפסו על-ידי הליגה כלא-אטרקטיביות. בחלק מהמקרים מנסים תוך כדי תנועה לתקן את ההנחה המוקדמת, אבל מדובר בתיקונים בודדים. כך למשל אחרי רבע עונה, כשהתברר ב-NBA שמילווקי וברנדון ג'נינגס נהפכים לסיפור מעניין, זרקה להם הליגה עצם בדמות שידור ארצי.