קוזניצקי ל"גלובס": "ביטול מתקן ההתפלה - טירוף מוחלט"

יו"ר קבוצת מנרב התייחס בראיון ל"גלובס" לאפשרות שמשרד האוצר יבטל את הפרויקט באשדוד: "אנחנו כבר באוויר ועכשיו מנסים לעצור אותנו? איפה האחריות של משרד האוצר? הם מבינים במה הם משחקים?"

אברהם קוזניצקי יו"ר קבוצת מנרב שנבחרה להקים את מתקן ההתפלה באשדוד מגיב בתדהמה על הידיעות לפיהן משרד האוצר שוקל לבטל את הפרויקט, אם היזם, חברת מקורות ייזום לא תתחייב למחיר המים הנמוך שקבע. "זה טירוף מוחלט" אמר.

בראיון ל"גלובס" הזהיר קוזניצקי מפני פגיעה קשה באמינותה של המדינה אם יוחלט על ביטול הפרויקט בשלב כל-כך מתקדם. "אנחנו כבר באוויר ועכשיו מנסים לעצור אותנו? איפה האחריות של משרד האוצר? הם מבינים במה הם משחקים?".

רק לפני חודש החליט בג"ץ לבטל פרויקט גדול אחר שבו זכתה מנרב - הקמת בית הכלא הפרטי. קוזניצקי, שהודיע כי יתבע מהמדינה פיצויים בהיקף 350 מיליון שקל על ביטול הפרויקט, אמר כי מוקדם לדבר על תביעה משפטית במקרה של מתקן ההתפלה. "אתמול בג"ץ מבטל מכרז, היום האוצר, מחר הירוקים. עזוב את הצד המשפטי, אני מדבר על האחריות הלאומית. אנחנו מדברים על מצוקת מים. הממשלה צריכה להתערב מיידית ולהפסיק את ההתכתשויות האלה בין האוצר למקורות. אפילו אם אלה רק איומים - הנזק כבר נעשה".

מנרב והחברה הספרדית סאדיט (Sadyt) זכו לפני חודש במכרז שפרסמה מקורות ייזום להקמת מתקן ההתפלה בהצעה של 1.640 מיליארד שקל. לדברי קוזניצקי בהכנת המכרז לבדו השקיעה מנרב 12 מיליון שקל. "אנחנו כבר חודשיים בעבודה מטורפת מסביב לשעון בגלל שדורשים מאיתנו לעמוד בלוח-זמנים שהוא כמעט בלתי אפשרי. קיבלנו 24 חודשים להשלמת הפרויקט מרגע העלייה על הקרקע, שזה אומר קצב עבודה של 100 מיליון שקל בחודש - אני לא מכיר עוד פרויקט שנבנה בקצב כזה. כמעט סיימנו את התכנון, אנחנו באמצע התקשרויות עם ספקים. זה לא איזה מכרז להקמת גן ילדים. אנחנו צריכים להשיט מנורבגיה צינורות מיוחדים. להביא משאבות שעולות 20 מיליון דולר כל אחת. איך המדינה תיראה אם יבטלו עכשיו את המכרז הזה? אפילו אם זה רק ניסיון להוציא ממקורות עוד כמה אגורות לקוב - איך זה נראה? אני מתבייש לספר לשותפים הספרדים שלי שככה מתנהלים אצלנו העניינים".

אמש הודיע האוצר כי המדינה תרכוש ממתקן ההתפלה העתידי של מקורות ייזום באשדוד מים מותפלים במחיר ריאלי של 2.36 שקלים לקוב. מדובר במחיר נמוך מתחזיות קודמות, שנעו סביב 2.70 שקלים לקוב ולפי הערכות מקורות ייזום תתקשה לעמוד בו. הסיבה המיידית להפחתת המחיר היא תוצאות המכרז להקמת מתקן התפלה בשורק שבו זכתה קבוצת SDL בבעלות IDE וקרן האצ'יסון לאחר שהציעה מחיר ריאלי של 2.01 שקלים למ"ק בלבד. באוצר אמרו היום כי הם משוכנעים שמקורות ייזום תוכל לעמוד במחיר שנקבע, אך גורמים באוצר אמרו ל"גלובס" כי יש סיכוי של ממש שהפרויקט כולו יבוטל. המתקן באשדוד אמור להיות אחד ממתקני ההתפלה הגדולים בארץ עם הספק מתוכנן של 100 מליון קוב לשנה.

ממקורות נמסר בתגובה כי החברה "לומדת את הצעת מחיר מי הים המותפלים שהתקבלה אתמול בשעת לילה מאוחרת ותתייחס אליה בהתאם. מקורות משוכנעת כי לאור חשיבות המתקן, לוחות הזמנים, והמחיר שנקבע על ידי השוק הפרטי במכרז בינלאומי מוצלח מאוד - לא יוערמו קשיים מיותרים והמתקן יוקם ע"פ לוחות הזמנים המתוכננים, ובתיאום עם גורמי הממשלה".

באוצר הפגינו בעבר מורת רוח גלויה מההסדר שבמסגרתו קיבלה מקורות ייזום הממשלתית אישור עקרוני להקים את המתקן באשדוד בהליך של פטור ממכרז כאשר כל מתקני ההתפלה הגדולים האחרים מוקמים במתווה שיתוף של פעולה הציבורי-פרטי (P.P.P).

האישור החריג ניתן כמעין פיצוי למקורות, במסגרת החלטת ממשלה מ-2007 על שינויים מבניים בחברה. עם זאת החלטת הממשלה התנתה את מתן הפטור ממכרז בכפוף לעמידתה של מקורות ייזום בשורה של תנאים ובהם לוחות הזמנים ומחיר תחרותי. באוצר הדגישו היום כי וועדת המכרזים הבינמשרדית להתפלת מי ים בראשות סגן החשב הכללי באוצר גיל שבתאי, החליטה על מחיר גבוה יותר מזה שנקבע בשורק לאחר ששקללה את כל ההבדלים הרלבנטיים בין המתקן העתידי באשדוד לזה המתוכנן בשורק, שאמור להיות גדול יותר ולכלול גם תחנת כוח.