תנובה עוברת למערכות של אורקל: היקף הפרויקט - 75 מיליון שקל

ל"גלובס" נודע כי תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל הנמצאת בשליטת אייפקס, תחליף את כל מערכות התוכנה הקיימות באלה של אורקל, כולל את רכיב ניהול משאבי האנוש של SAP ■ היישום ייארך 3 שנים

בשנה האחרונה כמעט שנעלמו כליל פרויקטי התוכנה הגדולים מהנוף בשוק המחשוב הישראלי. נדיר לראות התקנות ענק של מערכות תוכנה ארגונית, בעיקר מערכות לניהול משאבי הארגון (ERP).

הסיבה אינה רק המצב, שגורם לחברות לחסוך, אלא גם שיעורי ההצלחה הנמוכים בפרויקטים אלו, שנוטים להסתבך.

אך יש כמה יוצאי דופן. חברת המזון תנובה החליטה לשנות את הסטטיסטיקה, והחלה לאחרונה בפרויקט הצטיידות ענק בתוכנת ERP של אורקל. יישום המערכות יתבצע במשך שלוש השנים הקרובות, ועל-פי הערכות, העלות הכוללת של הפרויקט תגיע לכ-75 מיליון שקל.

תנובה היא ארגון הקמעונות הגדול בישראל. היא הוקמה ב-1926, ונשלטת ע"י אייפקס (56%). היו"רית היא זהבית כהן מאייפקס והמנכ"ל הוא אריק שור. במהלך השנים התרחבה תנובה בתעשיית המזון, והיא מחזיקה בפעילות ייצור (מחלבות), שיווק, ניהול לוגיסטי ושרשרת הפצה מורכבת. מכירותיה ב-2008 היו 7.1 מיליארד שקל, והיא מעסיקה 6,600 עובדים.

תחום מערכות התוכנה הארגוניות הגדולות אינו זר לתנובה. במשך השנים, השתמשה החברה במערכות של ספקים שונים בכל חלק מהפעילות - פיננסים, ניהול משאבי אנוש, לוגיסטיקה וייצור.

לפני מספר חודשים החליטה הנהלת החברה לנטוש את גישת המערכות הנפרדות ולעבור לשימוש במערכת אחידה של ספק גדול, שגם מספקת פונקציות מתקדמות יותר.

הבחירה באורקל מפתיעה, דרמטית, ומהווה חיזוק משמעותי לפעילות אורקל בישראל. ברוב מגזרי התעשייה והקמעונות בישראל שולטות התוכנות הארגוניות של SAP, מתחרתה של אורקל. תנובה משתמשת בתוכנה ארגונית של SAP לניהול משאבי אנוש, וההערכות היו כי היא תעדיף להמשיך להשתמש בה. אלא של"גלובס" נודע כי בתנובה מייעדים להחליף גם את רכיב התוכנה שתומך במשאבי אנוש בתוכנה של אורקל ולהוציא את SAP.

מהלך מפתיע נוסף הוא החלטת תנובה להחליף את תוכנת ניהול פעילות הייצור - Movex. הפרויקט יצא לדרך עם יישום מרכזי לניהול התהליכים הפיננסיים בחברה, שבעקבותיו יוטמעו גם רכיבי תוכנה אחרים של אורקל לפונקציות נוספות.

דגש על שרשרת אספקה

החלטת תנובה נובעת מהרצון להתמקד יותר בתחומי שרשרת האספקה, שם יש לאורקל יותר אופציות, לאחר סבב הרכישות שביצעה חברת התוכנה.

בפרויקט הנוכחי, אורקל לא תהיה רק ספקית התוכנה, אלא גם המיישמת. זהו מהלך נדיר יחסית, והוא מעיד על חשיבות הפרויקט עבור החברה. לאורקל יש פעילות יישום בישראל, אך היא אינה משולבת ברוב פרויקטי ההתקנה שלה. תנובה העבירה לפני כעשור את כל פעילות המחשוב לידי EDS, היום HP, שמעסיקה בפעילות זו כ-100 עובדים.

תנובה לא מתכוונת לעצור רק במערכות הרלבנטיות למשאבים הארגוניים אלא גם לחזק את מערך המחשוב התומך ביכולות השיווקיות באמצעות תוכנות החברה. בחברה מותקנת כיום מערכת לניהול קשרי לקוחות (CRM) מסוג סיבל (Siebel), שנרכשה על-ידי אורקל לפני מספר שנים, והחברה עומדת לשדרג את הפתרון שברשותה. כמו-כן, תטמיע תנובה פתרון בינה עסקית (BI) מבית אורקל.

מתנובה נמסר בתגובה: "תנובה החליטה לחדש את המודול הפיננסי שלה באמצעות מערכת של אורקל. מעבר לזה לא אושרו שלבים נוספים, וכל ספקולציה אינה על דעתנו".

אורקל, המנוהלת על-ידי לארי אליסון, אמורה לבצע פרויקט גדול נוסף בחברת ויזה-כ.א.ל. כפי שנחשף ב"גלובס", הפרויקט הוקפא במשך מספר חודשים השנה, בגלל חילוקי דעות בין ויזה-כ.א.ל לאורקל לגבי העלויות, שהיו אמורות להיות 20-30 מיליון דולר. ביוני שעבר, במהלך ביקור בישראל של צפרה כץ, נשיאת אורקל, היא נפגשה גם עם אנשי ויזה ורשמה הצלחה חלקית.

לפני מספר שבועות עזבה מנהלת מערכות המידע של ויזה כ.א.ל, רונית רובין, ומונתה לסמנכ"לית מערכת המידע בחברת פרטנר. המחליף יצטרך להחליט כיצד להמשיך עם פרויקט הענק מבלי לכרוך אותו בעלויות כבדות.

44