הנדל"ן בארה"ב הוא בועה

וול סטריט צהלה עם פרסום מכירות בתים ואיש לא זכר את הנתונים שפורסמו יום קודם

אמנם השוק בוול סטריט המריא אמש בתגובה לשיפור במכירות הבתים, אבל שיעור חדלות פרעון המשכנתאות, ממשיך לעלות.

השווקים ברחבי העולם זינקו בעקבות נתוני מכירות הבתים בארה"ב, וערוצי התקשורת הפיננסיים ברחבי העולם מתחרים ביניהם מי יכתיר את "הנתון" בכותרת מפוצצת יותר: "הנתון הגבוה ביותר מאז תחילת המשבר העמוק ביותר ב-70 שנה האחרונות", כתב האחד, "המכירות עלו ביותר מפי שתיים מהצפי" הוסיף השני.

עדר המשקיעים לא אחר לבוא וכמעט על מדדי העולם ננעלו בירוק, בתוספת נצנצים לקישוט, ברוח חג מולד. בוודאי לא תתפלאו לשמוע ש"מדד הפחד" בוול-סטרייט נמוך אפילו מימי טרום המשבר העליזים. להתבונן, ולא להאמין: כמה קצר זכרונו של העדר.

התעלמות מופגנת מנתוני הרשויות?

רק יום קודם (ב'), פרסמו הרשויות האמונות על מצב שוק המשכתנאות דו"חות בנושא, והן היו הרבה פחות אופטימיות, בלשון המעטה.
OCC ו OTS שהן - Office of the Comptroller of the Currency Office of Thrift Supervision עשו 680 אלף התאמות משכנתא ברבעון, במטרה להקטין את חדלות הפרעון.

רוב ההתאמות הקטינו את התשלום החודשי ואת הריבית המשולמת. למרות זאת אפילו רשויות אלה מנבאות שיותר ממחצית (הם לא חושפות את הנתון המדוייק) מהמשכנאות שהיו על סף חדלות פרעון ועברו "התאמה מחדש" יגיעו לחדלות פרעון מחודשת בתוך שישה חודשים.

שנה וחצי רצופות עלייה בחדלות פרעון

למרות המאמצים העצומים הללו, שכנראה רק דוחים את הקץ, זהו הרבעון השישי ברציפות של עלייה בשיעור החדלון של משכנתאות. כשאחוז המשכנתאות התקינות עומד על רק 87% מסך המשכנתאות (והנתון הזה כולל הרבה משכנתאות ש"תואמו").

מתוך כלל המשכנתאות מדאיג במיוחד נתון חדלות הפרעון של משכנתאות מקבוצת "פריים". שהן המשכתנאות שנחשבות בטוחות ושנלקחו על ידי לווים איכותיים. שיעור חדלות הפרעון בקבוצת הפריים עומד על 3.6%, עלייה של 20% מרבעון שעבר ויותר מכפול משנה שעברה.

לווים אלה הם המפוטרים שהחזיקו על לפני המשבר במשרות טובות ומכניסות. יש הרבה כאלה, ולא נראה שהם יחזרו לעבוד בקרוב, ההפך הוא הנכון. אין ספק שהסנטימנט החיובי בשוק ההון והנזילות האדירה שהוזרמה לשווקים שלחה משקיעים לקנות דירות. קל לראות את המצב בישראל כדי להבין זאת.

אבל על תטעו, משבר הסאב-פריים עדיין כאן, ובניגוד למגמה בשווקים, הוא מחמיר והולך . חלחול המשבר לקבוצת הפריים חייב להעצר כדי שנראה שינוי, כיוון שזו הקבוצה שמהווה את ליבת ההון של הבנקים האמריקנים, ופגיעה בקבוצה זו תיקח איתה גם את הבנקים.

לכן, עד שלא נראה ירידה אמיתית ומהירה בשיעור האבטלה בארה"ב, שלמרות השיפור האחרון, עדיין נמצאת מעל 10% והרבה מעל מדינות אחרות, מצק שוק האשראי ימשיך להתדרדר, והסיכון לחזרה לליבת המשבר קיים בהחלט.