"קשה להוציא שקל מהאוצר, ומוכנים להוציא על ויסקונסין?"

יו"ר ועדת העבודה חיים כץ שואל: "למה? כי החברות הפרטיות מרוויחות?" ■ רגע לפני ההחלטה על ויסקונסין: ועדת העבודה תוקפת את התוכנית ■ תקציב ויסקונסין גבוה פי-14 מתקציב שירות התעסוקה

"אני רואה כמה קשה לי להוציא שקל אחד מהאוצר, ופתאום הם מוכנים להוציא מיליארדים על תוכנית ויסקונסין. למה? בגלל שהחברות הפרטיות מרוויחות מזה? מאיפה הלארג'יות של האוצר נולדה?" כך אמר היום (ד') יו"ר ועדת העבודה בכנסת, חיים כץ, בדיון מיוחד שעוסק באפשרות להרחיב את תוכנית ויסקונסין, עד סוף השנה. אחרי שעה וחצי של דיון עמוס לוביסטים, יחצני"ם והערות ביניים, כץ נעל את הישיבה ללא כל הכרעה בשאלת הרחבת התוכנית.

הדברים של כץ נאמרו לאחר שעו"ד אושרת מימון, מהאגודה לזכויות האזרח, הציגה נתונים לפיהם תקציב ויסקונסין גבוה פי-14 מתקציב שירות התעסוקה ביחס למספר המובטלים המטופלים בשתי המסגרות. לדבריה, עלות ההשמה למובטל אחד המשתתף בוויסקונסין נאמדת בכ-20 אלף שקל לפחות, לעומת 700 שקל בלבד בשירות התעסוקה. "למרות כל הכסף הזה, ויסקונסין השיגה רק פי-2 יותר השמות. אם הכסף הזה היה מופנה לשירות התעסוקה, הוא היה משיג הצלחות הרבה יותר גדולות", טענה מימון.

ח"כ כץ הודיע כי למרות שהמדינה הציבה "דד-ליין" עד סוף השנה, כלומר שבוע בלבד, הוא לא ממהר לשום מקום: "יש לנו עשרה ימים מלאים לקבל החלטות דרמטיות, נלמד הכל לאט, יש לי זמן". כמעט כל חברי הוועדה תקפו חזיתית את התוכנית, ובראשם שלי יחימוביץ', אורלי לוי, מרינה סולודקין ואילן גילאון. לוי זעמה על הפגיעה לדבריה באמהות חד הוריות, ואף גרמה למנהל מכון ברוקדייל, פרופ' ג'ק חביב, להודות כי ייתכן שהמחקר שהמכון ערך בעניין ויסקונסין טעה בחלק מהנתונים ביחס לאמהות חד הוריות. רק אריה אלדד ורחל אדטו הפצירו בחבריהם: "למה הפחד הזה לשמוע דעות אחרות?".

מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, אמר כי כששר התמ"ת, בנימין בן אליעזר נכנס לתפקיד, דעתו הייתה שיש "לחסל" את התוכנית. "לזכותו של השר יאמר שהוא החליט ללמוד את התוכנית, ולהקדיש לכך עשרות שעות של דיונים. התוכנית עברה שינוי של 180 מעלות ביחס לתוכנית שקמה לפני 4 שנים, כשאז קיבלו תמריצים רק על שלילת קצבה. היום התמריץ הוא על השמה איכותית", הסביר קדמי. לדבריו, אכן התוכנית יקרה, אבל השמה של 20-40 אלף מקבלי הבטחת הכנסה והעברתם מקצבאות לקבלת שכר, יש לזה השלכות גדולות על שוק העבודה". לדבריו, מטרת התוכנית לסייע לאותה אוכלוסייה "שהוציאה את עצמה ממעגל העבודה".

הביטוי הזה קומם את חברי הכנסת ואת פעילי האגודה לזכויות האזרח, שכן הוא מבטא לכאורה תפיסה שלפיה אנשים מיוזמתם לא מעוניינים לעבוד. קדמי הסביר את דבריו: אני לא מתכוון שלא כל מקבלי ההכנסה לא רוצים לעבוד, אבל אכן יש עשרות אלפי אנשים שבאמת לא רוצים לעבוד ובגללם המדינה נאלצת להביא עובדים זרים". על כך אמרה ח"כ יחימוביץ': "נו באמת, אל תזלזל באינטליגנציה שלנו". גם כץ אמר: "אין למשפט שלך שום אחיזה במציאות".