הבכיר שיצא מן הארון

תגובת ביבי נשמעת כהסכמה עם ארד ולא פחות פוגעת מהדברים שאמר ארד על אשכנזי

כאשר כתבתי כאן אתמול (ג) בערב את המאמר על ההשתלחות ברמטכ"ל, גבי אשכנזי, המקור היה עדיין בחזקת "בכיר בלשכת ראש הממשלה", ולכן הבעתי את הדעה שעל ראש הממשלה לקיים בדיקה מיידית לזהות הבכיר, אחרת "אנחנו עלולים לחשוד שמדובר, חס ושלום, בראש הממשלה עצמו".

בשעות הלילה יצא הבכיר מהארון, הלא הוא ד"ר עוזי ארד, ראש המועצה לבטחון לאומי. ההסבר ההגיוני למעבר מאנונימיות להתגלות הוא שמתי שהוא, בין ערב ללילה, ביבי נתניהו קיים שיחה עם ארד, שבעקבותיה באה ההודאה וההליכה של ארד לקנוסה, כלומר אל אשכנזי.

מה בדיוק נאמר שם בפגישה בין השניים תלוי איזה אמצעי תקשורת קוראים. יש המדווחים ש"ארד התנצל" (הארץ, למשל) ויש הגורסים שהוא "כלל לא התנצל" (ידיעות אחרונות, למשל), אלא הסתפק בהבעת הערכה לפועלו של אשכנזי.

כך או אחרת, זה ממש לא משנה, כי גם לו ארד התנצל, איזה ערך יש לכך? האם זה אומר שהוא חוזר בו מהדברים שאמר על אשכנזי? לא סביר, כשאדם מסתתר בארון האנונימיות, הוא אומר בדרך כלל מה שהוא חושב , וכל "התנצלות" אינה יותר ממס שפתיים מיותר ולא מכובד.

אולי "משוגע" זה טוב?

בין אנשים המכירים את ארד יש קונצנזוס שהאיש "מוכשר אבל קצת משוגע", לא במובן הקליני כמובן, אלא בגלל היותו בלתי צפוי ונתון להתפרצויות. תכונות אופי אלה נתפשות כשליליות, הן על הציבור והן על הפרשנים.

אני לא בטוח שזה לגמרי כך. בואו נחשוב רגע: מה כל כך טוב בלשכות בהן יושבים אנשים "נורמליים", כלומר כאלה שלא עושים גלים גם כאשר ניקרים על דרכם מעשים לא ראויים? מספרים על ארד שהוא לה מסתדר עם האנשים העובדים אתו. מה זה אומר? שהוא לא בסדר? אולי הוא רב עם עובדים כי אינו מסוגל לעבור לסדר היום על תופעות של עצלות, שאננות או סתם חוסר כשרון הנמצאות בשפע במשרדי ממשלה ובצבא?

האם ארד הוא רק עשו?

"היועץ לבטחון לאומי עוזי ארד נפגש לבקשתו עם הרמטכ"ל. ראש הממשלה נתניהו הביע את הערכתו לצעד שיזם ארד ולעבודתו כיועץ לבטחון לאומי של ממשלת ישראל", דברי ראש הממשלה. יפה, אבל מה חושב נתניהו על הדברים שאמר ארד על אשכנזי, גם התוכן וגם הצורה?

ראש הממשלה לא אומר. וכך יוצא שמבחינתו של נתניהו, ארד ראוי רק לשבחים על התנהלותו בפרשה זו. מה שמחזיר אותנו להרהור שאולי בכל זאת הידיים היו ידי ארד, אבל הקול קול עשו. ומכל מקום, התגובה של נתניהו, הנשמעת כהסכמה עם דברי ארד, פוגעת באשכנזי לא פחות מהדברים שאמר עליו ארד.