כלכלני הפועלים ממליצים: הסקטורים המנצחים של 2010

מחלקת המחקר של בנק הפועלים צופה שההתאוששות תימשך בשנה הבאה, כלכלת ישראל תצמח בכ-5%, הריבית תעלה ל-2.5%, ושוק המניות ימשיך לעלות - וממליצים על הסקטורים החזקים של 2010

לקראת תחילת השנה החדשה, מסמנת מחלקת המחקר של בנק הפועלים את הסקטורים החזקים של 2010 ואת אלו שצריך לקחת עם קורטוב של זהירות.

התחזית מבוססת על כמה הנחות. הראשונה, אומר אנליסט הבנק, ירון פרידמן, היא שההתאוששות הכלכלית, שהחלה במהלך 2009, תימשך גם ב-2010. "אמנם איום החזרה למיתון לא פג לחלוטין, אולם האווירה הכללית היום חיובית בהרבה מכפי שהייתה לפני שנה בדיוק", מציין פרידמן.

בין הכלכלות הבולטות, מציין פרידמן את ארה"ב, שצפויה לצמוח בקצב של כ-1.5%, מרחב האירו שצפוי לצמוח בכ-0.3% בלבד, וקבוצת המדינות המתעוררות, עימה עדיין נמנית ישראל, שצפויה לצמוח בשיעור של 5.1%.

פרידמן מזכיר, כי למעלה ממחצית ההכנסות של החברות במדד ת"א 25 נובעות מפעילות בחו"ל, ולכן יש תלות חזקה בין ביצועיהן לשווקים הגלובליים. לפיכך, שהצמיחה הגלובלית, ביחד עם השיפור הצפוי בהיקף הסחר העולמי יטיבו עם תוצאות חברות המעו"ף.

הריבית תעלה ל-2.5%

בשוק המקומי, למרות שהמשבר לא פסח על ישראל, הרי שהפגיעה בסקטורים השונים הייתה מתונה יחסית, כך שההיחלצות מהמשבר הייתה מהירה יחסית. בבנק הפועלים צופים חזרה לצמיחה חיובית בתוצר לנפש, כמו גם בתוצר העסקי, בצריכה הפרטית, בשוק העבודה ובסחר החוץ. ביטוי לאופטימיות הזו ניתן לראות בשורה של אינדיקטורים כלכליים על תפקוד המשק, לפי פרידמן.

באשר לסביבת הריבית, פרידמן מזכיר כי למרות שישראל הייתה הראשונה להעלות את הריבית בעולם המערבי, הריבית בישראל עדיין נמוכה היסטורית. ריבית זו מקלה על שוק ההון בשל היעדר אלטרנטיבות להשקעה, ובשל ההקלה על הוצאות המימון של החברות. בבנק מעריכים כי הריבית תעלה בשנה הקרובה ותעמוד על 2.5% בסוף 2010.

פרמטר נוסף אותו יש לקחת בחשבון הוא שוק הסחורות, אחד השווקים שאופיינו בתנודתיות גבוהה בשנים האחרונות. לדברי פרידמן, להתנהגות מחירי הסחורות יש השפעה מגוונת על החברות. "מחד, חברות שלהן משקל גבוה של הוצאות אנרגיה או סחורות, כמו חברות תעופה או יצרניות מזון, עלולות לסבול מהתייקרות התשומות. מאידך, חברות המוכרות לשווקים האלו, כמו חברות האגרו כימיה, עשויות ליהנות מהמשך ההתייקרות שהחלה ב-2009, אם תירשם גם במהלך 2010", הוא אומר.

שוק המניות יעלה - אך פחות

כל הפרמטרים הללו באים לידי ביטוי בשורה התחתונה של שוקי ההון, שביטאו בשנה האחרונה את המעבר החד של הכלכלה ממצב של דפרסיה לאופוריה. "רק לפני שנה קבע מדד ת"א 25 שפל של ארבע שנים, כשירד מתחת לרף ה-600 הנקודות", מציין פרידמן. "מאז התחלפה האווירה, ושנת 2009 צפויה להסתיים כאחת השנים השוריות שנרשמו אי פעם בשוק המניות המקומי".

עליות השערים בבורסה נתמכו בעיקר בסימני ההתאוששות במשק המקומי, בריביות הנמוכות בעולם, ובציפיות שרווחיות החברות צפויה להשתפר ביחס לתוצאות החלשות שנרשמו ברבעון האחרון של 2008 ובמחצית הראשונה של 2009. בבנק הפועלים מעריכים כי ההתאוששות שנרשמה במחצית השנייה של השנה תימשך גם ב-2010, אם כי העלויות יהיו מתונות משמעותית לעומת אלו שנרשמו ב-2009.

המגמות בשוק ההון

להתנהגות שוק ההון מספר השפעות על החברות. הראשונה היא על חברות שביצועיהן מוטים לשוק ההון, כמו חברות הביטוח, ועל רווחיות החברות הנמצאות בפורטפוליו ההשקעות שלהן. השפעה נוספת ואולי חשובה יותר, צפויה להיות על יכולות המימון של החברות באמצעות השוק, בעיקר נוכח מחנק האשראי בשנתיים האחרונות, וחזרתן של הנפקות האג"ח במחצית השנייה של 2009. על בסיס התחזית הזו, מסמנים במחלקת המחקר של בנק הפועלים את הסקטורים החמים של השנה הקרובה בישראל.

מגמה חיובית

פרמצבטיקה

טבע נכנסה ל-2010 עם דריסת רגל משמעותית בשוק מוצרי הנשימה, בריאות האישה, טרשת נפוצה, פרקינסון ועוד. "למרות הציפייה לצמיחה ברווח של יותר מ-30%, צפויים לחברה אתגרים ארוכי טווח עימם תצטרך להתמודד כבר בשנה הקרובה, כמו הביוגנריקה והרחבת הנוכחות בשוק הגרמני", טוענים בבנק.

יצרניות המזון

למרות מתווה חיובי בצריכה הפרטית, בבנק מעריכים שתוצאות החברות יושפעו במידה ניכרת מהתאמתן לקשיי התקופה. "לאור מהלכי ההתייעלות שננקטו ולאור הדומיננטיות שלהן בשווקים, אנו מעריכים כי המגמה בתוצאות החברות תהיה חיובית".

תקשורת

חברות התקשורת נהנו בשנים האחרונות משוק צומח ומשיפורים טכנולוגיים. בשנת 2010, מעריכים בבנק הפועלים, הצמיחה תואט כתוצאה מרוויה של השוק, וכן מאפשרות של כניסת מפעיל סלולארי רביעי (מירס שנרכשה על ידי הוט). למרות זאת, בבנק מעריכים שהענף צפוי להמשיך ולהציג צמיחה מתונה ברווחיות הכוללת.

בנקים

"תוצאות הבנקים ב-2010 צפויות להיות מושפעות לחיוב מהמשך השיפור הכלכלי ומהעלייה הצפויה בריבית, כמו גם מהמהלכים שהם יבצעו לשיפור רווחיותם", טוענים בבנק הפועלים.

מגמה מעורבת

קמעונאות

לאור מתווה חיובי בצריכה הפרטית, בפועלים מעריכים כי רשתות המזון הגדולות יציגו שיפור בתוצאותיהן, וכי שיפור זה יתעצם ככל שתתעצם החזרה למתווה של צמיחה במשק. מנגד, אופי מוצריה של התעשייה (אופנה לעומת מזון) והתעצמות התחרות בענף, צפויים להביא לכך שהתוצאות יצביעו שיפור מינורי בלבד במהלך השנה.

אנרגיה

בתחום הזיקוק המרווחים צפויים להיוותר נמוכים ביחס לשנים האחרונות, ולהקרין בשלילה על שורת הרווח של בתי הזיקוק. עם זאת, מגוון ההשקעות והשיפורים שבוצעו לאחרונה בבתי הזיקוק, לצד היתרונות היחסיים שלהם, יסייעו להם להמשיך ולהציג ביצועים עודפים בהשוואה למרווח הייחוס.

בתחום השיווק, חברות הדלק צפויות להמשיך ביישום האסטרטגיה שהניבה להן צמיחה מרשימה בשנים האחרונות - הרחבה של בסיס הפעילות ומעבר מסיטונאות לקמעונאות. עם זאת, בבנק מעריכים כי הרחבת בסיס הפעילות, על רקע התחרות המחריפה בענף, צפויה לגרור עלייה מהותית בהוצאות התפעוליות ולהביא לשחיקה ברווחיותן.

כימיה

בבנק הפועלים מעריכים כי ענפי האגרו כימיה יתאוששו השנה, ביחד עם הכלכלה הגלובלית, התייצבות מחירי הסחורות וחזרת הביקושים. מנגד, החברות יתקשו לשחזר את רמת הרווחיות ההיסטורית שלהם. בבנק מעריכים כי סקטור הדשנים יציג ב-2010 גידול כמותי משמעותי עם יציבות במחירים. מנגד, בתחום הגנת הצומח צפוי גידול חד-ספרתי, עם שחיקה קלה ברמת המחירים לאור התחרות הגבוהה.

ביטוח

לאחר החזרה למתווה של רווחיות, תוצאות החברות ימשיכו להיות תלויות בשוקי ההון. ככל ש השווקים ימשיכו להציג תשואות חיוביות, כך צפויות החברות לשפר את ביצועיהן. באופן דומה, החזרה הצפויה לגביית דמי הניהול המשתנים בביטוחי החיים והשיפור הצפוי בהון העצמי, עשויים לשפר את מצבן. עם זאת, בפועלים מעריכים כי שוק ההון יניב ב-2010 תשואות נמוכות מאלו שיירשמו השנה, ועל כן ייתכן כי בהשוואה בין השנים תרשם האטה בפעילותן.

נדל"ן

הצמיחה המתונה עשויה להעיב על פעילות הנדל"ן המניב. חברות רבות הודיעו ב-2009 כי הקפיאו התחלות בנייה, גם באזורי ביקוש. לכן יתכן שייווצר במהלך 2010 מחסור בשטחי משרדים. עליית הריבית, שמייקרת את המשכנתאות, והופכות אלטרנטיבות ההשקעה הופכות לאטרקטיביות יותר, ימתנו אתהביקושים לדיור.

בצד ההיצע, מעריכים בבנק, התחלות הבניה נמצאות במגמת ירידה, ומלאי הדירות מצטמק בהתאמה. מגמה זו תמנע, ככל כנראה, ירידה משמעותית במחירי הדירות באזורי הביקוש במרכז הארץ בשנת 2010.

roee-b@globes.co.il