דנקנר לא רוצה לפטר

החלטתו על הקפאת הסדרנות בשופרסל טומנת בחובה ביקורת כלפי ראשי הרשת

5 מסקנות עולות מהודעתו של יו"ר אי.די.בי, נוחי דנקנר, על הקפאת הסדרנות ברשת שופרסל לחצי שנה והנחייתו לרשת לקלוט עובדים מבין הסדרנים שיפוטרו.

1. המעמד מחייב

דנקנר הבין כי הוא לא יכול להיות חתום מחר על תמונות המפוטרים (אמהות חד-הוריות, מבוגרים, משתכרי שכר מינימום) שיתראיינו לרשתות הטלוויזיה ויחדרו לכל סלון בישראל. הוא בחר לכבות את הבעירה בשלב מוקדם, כשהאש עוד קטנה והפיטורים עוד לא התרחשו בפועל. מעבר לכך, דנקנר ידוע כאדם רגיש, ועניין המפוטרים קשי-היום נגע באמת ללבו. ההחלטה באה מעומק הלב.

2. מסר לראשי שופרסל

קשה להתעלם מהעובדה שהחלטתו של דנקנר טומנת בחובה ביקורת כלפי ראשי שופרסל בסגנון "אל תהיה צודק, היה חכם". ראשי שופרסל צדקו כשאמרו שיש לרשת זכות לבצע את עבודת הסדרנות בעצמה, אבל הם לא השכילו לעשות את המהלך בחוכמה וברגישות. המפוטרים של היום הם הלקוחות של מחר, שעשויים להדיר את רגליהם מהרשת ואולי גם מעוד חברות של קבוצת אי.די.בי כמו סלקום. מעבר לכך הם יהיו השגרירים השליליים שלה. בשיטה של דנקנר הוא יגיע לאותה התוצאה בדיוק - רק ללא ההשלכות השליליות.

3. דנקנר פירק מהספקים את הנשק

בהחלטתו זו, לא רק שדנקנר פירק את יצרני המזון לפחות מחלק מהנשק שהיה להם - העובדים, אלא הוא גם העביר את האחריות למפוטרים למגרשם. המסר הוא: שופרסל תעשה מאמץ לקלוט את המפוטרים, ואלה אפילו יזכו להיכלל בהסכם קיבוצי, אבל אתם, יצרני המזון, אחראים לכל יתר המפוטרים שלא ייקלטו בשופרסל, ויש לכם חצי שנה למצוא להם תעסוקה. דבר אחד בטוח - אלינו לא תוכלו כבר לבוא בטענות.

4. מסר לרשתות האחרות

בשוק יש תמימות-דעים כי אין שאלה אם יתר רשתות השיווק יעבירו את הסדרנות אליהן, השאלה היא רק מתי. ברגע שדנקנר יוצא עם מסר חברתי ומביע מחוייבות עקרונית לקלוט את המפוטרים - מחר יו"ר קבוצת אלון, דודי וייסמן, לא יוכל לנהוג אחרת אם רשת רבוע כחול תחליט לסדר בעצמה את המדפים. וזה נכון לא רק לרבוע כחול אלא לכל יתר רשתות המזון.

5. המבחן הוא במספר

הצהרותיו של דנקנר יעמדו מחר למבחן המציאות. החשבון פשוט. הספקים יפטרו 2,500 עובדים (אולי אפילו יותר), ושופרסל תקלוט לשורותיה 1,275 עובדים. האם יקשה על שופרסל למצוא 1,275 עובדים ראויים מבין המפוטרים? קשה להניח. השאלה היא עד כמה היא תתאמץ לעשות זאת.