מנכ"ל נטוויז'ן על מתן ISP ל-HOT: "מתקפלים בפני דרהי"

ריצ'ארד האנטר: "משרד התקשורת הפך את היוצרות ומחזק את HOT לפני שהוא דואג לחברות ה-ISP הקטנות" ■ "אני לא מתנגד ש-HOT תהיה ISP, אבל היא לא יכולה להרוס את השוק"

ריצ'ארד האנטר, מנכ"ל 013 נטוויז'ן, יוצא בהתקפה חריפה על משרד התקשורת בעקבות הכוונה להעניק רישיון ISP לחברת HOT. בשיחה עם "גלובס" אומר האנטר כי משרד התקשורת התקפל ונותן לבעל השליטה החדש ב-HOT, פטריק דרהי, כל מה שהוא רוצה בלי סיבה.

לדברי הנטר, המשרד פועל הפוך מהמדיניות המוצהרת שלו והפוך ממה שנקבע בוועדת גרונאו, והוויכוח חייב להיות מוכרע ברמה של שר התקשורת או שר אחר.

משרד התקשורת פרסם אתמול (ד') שימוע לקראת מתן רישיון ISP לחברת HOT , לאחר שנתיים של עיכובים. המשרד עומד להתיר ל-HOT למכור סל שירותים שכולל את הטריפל שלה (טלוויזיה, תשתית אינטרנט וטלפוניה) פלוס קישוריות לאינטרנט (ISP) - וזאת בתנאי ש-HOT תחויב להציע ללקוחות לקבל שירותי ISP גם מהחברות המתחרות כמו 012 סמייל ו-013 נטוויז'ן. הדבר מאיים על סמייל ונטוויז'ן משום שהמציאות יותר חזקה, ואין סיכוי ש-HOT תציע ללקוחות לקבל שירותי ISP מחברות שמתחרות בה.

"פגיעה מאוד משמעותית"

האנטר טוען כי ועדת גרונאו, שאת מסקנותיה אימץ המשרד, קבעה כי הבעיה בישראל היא בתחום הטלוויזיה והתשתיות. מטרתה היתה לייצר תחרות בשוק התשתיות ולהוריד מחירים בטלוויזיה. לכן המליצה הוועדה להמשיך בהפרדה המבנית שקיימת היום (בין בזק והחברות בנות שלה, אך גם ב-HOT שאצלה אין הפרדה), ובנוסף לקבוע שוק סיטונאי שיאפשר לספקיות ה-ISP לרכוש קווי אינטרנט בסיטונאות ובמחירים הרבה יותר נמוכים ממה שמוכרות היום בזק ו-HOT.

לדברי האנטר, "משרד התקשורת הפך את היוצרות, ובמקום ליישם קודם את מסקנות ועדת גרונאו ורק אחר-כך לתת ל-HOT רישיון ISP - יצר מצב הפוך, ו-HOT מקבלת רישיון ISP לפני שיש שוק סיטונאי. בכך תיגרם לנו פגיעה מאוד משמעותית, כי עוד לא נולד איש המכירות שיצליחו לשנות את הדיסקט שלו ולהורות לו למכור שירותים של חברות מתחרות".

"אני לא מתנגד ש-HOT תהיה ISP, אבל היא לא יכולה להרוס את השוק", אומר האנטר. "יש סדר לתהליך, אם אתה שם אותם בסדר הפוך, זה לא יעבוד. בשביל להגיע למצב שישראל תהיה דומה לעולם, חייבים לייצר שוק סיטונאי של תשתיות. ב-HOT ובזק מחירי התשתיות עולים בממוצע בכל שנה, ויש להם EBITDA (רווח תפעולי לפני פחת ומסים) של 52% ולנו - 25%".

לדבריו, "השוק הסיטונאי הוא הפיתרון, כי זה יאפשר לי למכור את התשתית והשירות במחיר זול יותר ב-20%-30%. אני לא מציע משהו חדש, אני מבקש שיישמו את מה שהמשרד קיבל והחליט. אם היו עושים את זה, אפשר אחרי שנתיים-שלוש לבטל את כל ההפרדות המבניות גם בבזק כי היה מתפתח, כאן שוק תחרותי".

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה כי "תפקיד משרד התקשורת להרחיב את התחרות, ולהקפיד שהיא תשמור על הוגנות, ובשימוע שנערך לחברה, הוצעו כללים שישמרו על כך. המשרד פועל במרץ לקדם את השוק הסיטונאי, והטיל על הוועדה לקבוע את המודלים ואת דרכי יישומם".