הסל שכשל בגלל נפט

סיפורה של תעודת ההשתתפות "גבעות עולם" - מופע שוק מוזר

ביום חמישי האחרון הציג מדד היתר 50 את אחד ממופעי השוק הכי מוזרים שלו, כתוצאה ישירה מכך תעודות הסל העוקבות אחרי מדד זה נכשלו ביכולתם לעקוב אחריו. בכישלון זה אכזבו תעודות הסל הן את ציבור המשקיעים הספציפי שרצה לפעול באותו יום והן את דבר הסנגוריה הקבועה שגורסת שתעודות סל הן מכשיר פיננסי שתמיד יותר איכותי בהשוואה לכל מתחריו.

במהלך יום המסחר התנדנד מדד היתר בן עליה של 1% ועד 4%. עלייה זו לא שיקפה את רכיבי המדד ולמעשה רוב מניות היתר 50 , 43 במספר, ירדו ואפילו חזק ורק 7 מניות מתוכו עלו.

הסיפור כמובן הוא סיפורה של תעודת ההשתתפות "גבעות עולם" שהודיע כי מצאה סימני נפט באתר ראש העין, ושערה עלה בכל המרווח שבין 100% ל350% .

התנהגות קיצונית זו חשפה את מנהלי תעודות הסל לקושי אמיתי לספק מעקב סחיר אחרי המדד "המתפרע", המשמעות של כישלון זה היא שמי שראה את מדד היתר נסחר בעליה של 4% והחליט למכור סל שהחזיק,זאת במחיר שהוא קרוב לעליה זו, קיבל בפועל הצעת מכר "מעליבה" מהנהלת הסל שהייתה נמוכה 1.5% עד 2.4% מהמדד עצמו.

רשימת התירוצים שסיפקו מנהלי הסלים למצב זה כללה את:

1. כבר יום קודם נוצר פער לזכות הסל , בגלל משקיעים נלהבים ולכן היום הסל נסחר נמוך מהמדד. תירוץ זה כמובן לא נכון כי שערי הסגירה של הסלים לבסוף היו לא רחוקים מהמדד עצמו.

2. כאשר המדד קפץ לעלייה של 4% ניטען שזו לא עלייה אמיתית וקשה להתכסות בה. טענה זו היא הגיונית אך סותרת את התחייבות תעודות הסל שכן לשקף את המדד.

3. טענה נוספת הייתה שלא ניתן לעקוב אחרי המדדים ברמה של שניות, אך בפועל ביום ה מדד היתר הגיע לעלייה של 4% לזמן רב יחסית.

האמת שאני מוכן לקבל את כל טענות מנהלי הסלים, אכן מדד שמציב אתגר מסוג זה, קשה עד בלתי אפשרי להעתיק באופן אפקטיבי וסחיר ולכן אני ממליץ להודיע על כך כאשר מנפיקים או מפרסמים תעודות סל זאת על גבי כריכת חוברת ההנפקה כסוג של הזהרה בלשון זו , "תעודת הסל לא תוכל לעקוב תמיד אחרי כל גחמות מדדי השוק, גם אם תשתדל לעשות כן"

ואם להזדקק לאותה פרסומת של חברת הסלים המפורסמת "אתה הבנת את זה מר ירון?"

זוהר רוזן הוא מנהל שותף בסגולה בית השקעות