מגדל שוקי הון: "יש להיזהר מהתחזיות המנוגדות לשנת 2010"

האנליסט יואב כץ בתחזית עולמית לשנת 2010: "האופטימיים הצליחו להחזיר את רוב ההפסדים והיה משתלם להיות במחנה שלהם. אך טיעוני הפסימיים, גורמים לרצות להשתייך אליהם" ■ רפי גוזלן מלידר: "הפעילות במשק תהיה חיובית לפחות עד למחצית הראשונה של 2010"

"על פי התחזיות לשנת 2010 שפורסמו עד כה ע"י הבנקים הגדולים בארה"ב, ישנה תמימות דעים בין האנליסטים. קונצנזוס זה, גם אם אינו מפתיע, מעורר תהיות: האם לא אפשרי שישנם עוד גלי הדף בדרך ממשבר האשראי החמור ב-80 השנים האחרונות, או אם תרצו, מהמיתון הכי חמור מאז מלחה"ע ה-2? מההזרמות האדירות של הממשלות והריביות האפסיות? לא למדנו כלום ממה שקרה פה בשנה שעברה?", כך פותח יואב כץ ממגדל שוקי הון את תחזיתו לשנה הקרובה בשוקי העולם.

כץ מציין כי ע"פ הקונצנזוס, צפוי המשך חזרה לצמיחה עולמית מתונה אך יציבה ושוקי המניות ימשיכו לעלות. לדבריו, האסטרטגיה הכללית שעולה ממספר תחזיות של בנקים גדולים היא "משקל יתר" לסקטורים מחזוריים - תשתיות, טכנולוגיה, פיננסים ועוד - לצד "משקל יתר" לדפנסיביים - שירותי בריאות, יצרני ומשווקי מוצרי צריכה ביתיים ועוד. כמו כן, "משקל יתר" לשווקים מתפתחים על פני מפותחים, שם טרנד הצמיחה והחזרה לשגרה נראים ברורים יותר.

אשר לדולר ישנה מגמה מעורבת, אומר כץ, "צמיחה עולמית אמורה להוציא משקיעים מהדולר לטובת מטבעות אחרים, אך אנליסטים רבים מעריכים כי הדולר הוא 'אובר סולד', במיוחד אל מול אי הוודאות בגוש האירו וההתאוששות החלשה בבריטניה".

עוד צופה הקונצנזוס כי ה'פד' תתחיל לעלות באיטיות במהלך המחצית השנייה של 2010. ההשפעה תהיה חלשה, שכן הרמה עדיין תהיה נמוכה מאד.

ומנגד - המחנה הפסימי

אל מול החזית האחידה שוול סטריט מציגה, מציין כץ, יש כמה אנשים שלא מוכנים להשתתף בחגיגה, וביניהם נוריאל רוביני, מרדית' וויטני, ביל גרוס ודיוויד רוזנברג, "בינתיים", אומר כץ, "הם פספסו ראלי של 65% ב-S&P 500מאז מארס, אבל חייבים להודות שדבריהם מעוררים מחשבות מערערות ביטחון ותהיות לגבי תמימות הדעים הרווחת בוול סטריט".

כץ מביא את עיקרי הבעיות, שלדבריהם, עשויות לפגוע בהמשך ההתאוששות ובאופטימיות הכללית. ראשית, שוק העבודה החלש - רמת האבטלה הגבוהה מזה 30 שנה, ממוצע שעות שבוע עבודה נמוך מאד ברמה היסטורית, מיליוני מועסקים במשרות חלקיות בעל כורחם ועוד שלל נתוני שיא שליליים. "כל עוד לא יחול שיפור משמעותי ברובד הבסיסי ביותר בעושרם של משקי הבית, הכלכלה האמריקנית תתקשה להציג התאוששות בת קיימא".

שנית - שוק אשראי מתכווץ. כץ מציין שדיוויד רוזנברג מדבר על שינוי כללי ואקוטי בתפיסה של הצרכן האמריקני כלפי אשראי. בתהליך ארוך (עשרות שנים) והדרגתי שתפס תאוצה בשנים האחרונות, הגיע האמריקני הממוצע מיחס חוב/הכנסה פנויה של 30% ליחס של 125%. לפי רוזנברג, המשבר הביא לנקודת תפנית קריטית ביחס לאשראי - כלכלת ארה"ב יצאה לדרך חדשה, בה יחס החוב/הכנסה פנויה ירד לרמה היסטורית ממוצעת של 70%. כץ אומר ש"אם אכן יקרה הדבר, מדובר באשראי בהיקף של 7 טריליון דולר, שייכחדו ויהוו מעמסה כבדה מאד על היכולת של ארה"ב לחזור למסלול צמיחה יציב".

הבעיה השלישית היא הפסקת תוכניות התמרוץ והעלאות ריבית - האנליסט ממגדל מציין שכלכלנים רבים טוענים כי הצמיחה בארה"ב היא אשליה בלבד וללא מאות המיליארדים שהוזרמו, הצמיחה עומדת על 0% במקרה הטוב. אולם, הנחת הממשלות היא שהפחתה הדרגתית בתוכניות השונות, בשילוב עם העלאת ריבית איטית, תאפשר למשקים לחזור למסלול צמיחה נורמלי ללא "גלגלי העזר".

לדברי כץ, "צריך לקחת בחשבון את קשרי הגומלין בין הצמיחה בכלכלות המפותחות למתפתחות. על אף הביטחון בטרנד הצמיחה של האחרונות, אין להתעלם מההשפעה של אי התממשות הציפיות בראשונות. ירידה בביקושים במערב משפיעה ישירות על הפעילות היצרנית בשווקים המתפתחים ותפגע בצמיחה ה'וודאית', שנסמכת רבות על הייצוא ופחות על הביקושים מבית".

כץ מסכם וגורס כי הדבר מדאיג בכל נושא התחזיות השנה, יותר מבשנים עברו, הוא הביטחון הכמעט מוחלט של הצדדים בתחזיותיהם הכה מנוגדות. "עד כה ראינו כי האופטימיים הצליחו להחזיר את רוב ההפסדים והיה משתלם להיות במחנה שלהם. אך טיעוני הפסימיים, חייבים להודות, גורמים לרצות להשתייך אליהם, במקרה שהורדת גלגלי העזר של הממשלות תסתיים בנפילה".

מוטב שבנק ישראל יעלה את הריבית בינואר

קצת פחות ספקות יש לכלכלן המאקרו של לידר שוקי הון, רפי גוזלן, שבתחזית השוק השבועית שלו אומר כי "הרמה הגבוהה של הציפיות לאינפלציה מכתיבה העלאת ריבית. מוטב שהבנק (ישראל) ישדר נחישות ויעלה את הריבית לחודש ינואר ויימנע בכך מהעלאות מיותרות בהמשך". להערכת גוזלן הריבית בשנה הקרובה תועלה באופן הדרגתי ל-2.25%.

בהתייחסו לתחזית המאקרו של ישראל אומר גוזלן כי מכלול הנתונים שפורסמו לאחרונה ממשיך לשקף כצפוי את המשך ההתאוששות בפעילות המשק. להערכתו "תמונת הפעילות תוסיף להיות חיובית - לפחות עד למחצית הראשונה של 2010".