סיכום עשור בשוק המגורים: הזינוק החד ביותר במחירי הדירות - באשדוד

עליות מחירים חדות במחירי הדירות נרשמו בעשור האחרון גם בבני-ברק ■ עליות גבוהות של 65%-72% נרשמו בראשל"צ, פ"ת, נתניה וירושלים בעשור האחרון ■ העלייה ברמת החיים באה לידי ביטוי בשטחן של הדירות, שגדל בסך-הכל בכ-8% בממוצע ארצי

שנת 2009 מסתיימת עם לא מעט דיבורים על בועת מחירים בענף הנדל"ן המקומי, בעקבות עלייה של כ-30% במחירים בשנתיים האחרונות. מבט על העשור כולו מכניס מעט פרופורציות לעליות האחרונות.

מניתוח של 10 הערים הגדולות בישראל, שערכה עבור "גלובס" ד"ר רינה דגני, מנכ"ל גיאוקרטוגרפיה, עולה כי בעשור האחרון העליות הגבוהות ביותר במחירי הדירות נרשמו באשדוד ובבני ברק.

דגני מסבירה כי הביקוש של עולים חדשים לדיור באשדוד ושל חרדים לדיור בבני ברק העלה את מחירי הדירות ב-87% באשדוד וב-85% בבני ברק.

לשם השוואה, בכל ישובי המדינה עלו המחירים המבוקשים לנכסי מגורים בכ-43%, מול עליית מדד המחירים לצרכן ב-22%.

עליות גבוהות של 65%-72% נרשמו בראשון לציון, פתח תקווה, נתניה וירושלים בעשור האחרון. "כיוון שהמחירים בתל אביב גבוהים, בחרו משקי בית עם ילדים וזוגות צעירים לעבור לערים סמוכות, בהן המחירים היו סבירים יותר", מסבירה דגני. העלייה במחירי הדירות בירושלים נבעה "מביקוש של תושבים זרים, ובשל העובדה שהיצעי הבנייה החדשה למשפחות שאינן משתייכות לעשירונים הגבוהים נמוך בעיר מאוד, ואינו מדביק את הביקוש", אומרת דגני.

בתל אביב, עם כל הרעש השיווקי והתקשורתי סביבה ועם מגדלי היוקרה שבה, עלו מחירי הנדל"ן בכ-38%, פחות מהממוצע הכלל ארצי שעומד על 43%. ובחיפה, בה עלו המחירים בשנה האחרונה, צנחו מחירי הנדל"ן בעשור האחרון בכ-15% - העיר היחידה מבין הערים הגדולות שרשמה ירידת מחירים בהסתכלות עשר שנתית.

העלייה ברמת החיים שלנו באה לידי ביטוי מעניין בשטחן הממוצע של דירות שהוצעו למכירה בעשור האחרון, שגדל בסך הכל בכ-8% בממוצע ארצי, מה שמסביר חלקית את העלייה במחירי הדירות. העליות הגבוהות בשטח הדירה הממוצעת שעמדה למכירה היו באשדוד (15%), בבאר שבע, בבני ברק ובנתניה (11%-12%). "אלה הן ערים שהביקוש אליהם חל בעיקר בשנים האחרונות, בהן עלתה רמת החיים של האוכלוסייה, והיא עברה לדירות גדולות יותר", מסבירה דגני.

עליית המחירים, בכל מקרה, לא היתה נחלתו של כל העשור. בשליש הראשון, כשהארץ דיממה מפגועי האינתיפאדה והמצב הכלכלי היה בשפל, רשם גם השפל במחירים במרבית הערים, אולם ההתאוששות הגיעה במחצית השנייה וביתר שאת בשנתיים האחרונות, בהן כבר החלו להשמע קולות שדיברו על "בועת מחירים".

11