משתתפת בתוכנית ויסקונסין: זו עבודה בעיניים

אמנה חסן מנצרת, משתתפת בתוכנית שהוגדרה בעיתונות כ"סיפור הצלחה", טוענת כי מצאה עבודה בכוחות עצמה, וכי רק לאחר שהשתלבה בעבודה יצרו איתה קשר אנשי תוכנית ויסקונסין וביקשו ממנה תלושי שכר

בעיתוי מתוכנן ומתוזמן היטב על-ידי משרד יחסי ציבור ששכר משרד התמ"ת, הקדישו ביום ד' שעבר כמעט כל העיתונים בארץ נתח גדול ומרשים של כתבות ומאמרים בעניין הרחבתה של תוכנית ויסקונסין, רובם ככולם מאמרים התומכים נלהבות בתוכנית. אחד מהם הופיע ב"דה מרקר", שם גייסה הפרשנית מירב ארלוזורוב את תוכנית ויסקונסין לצורך המלחמה ב"בעיה הדמוגרפית" - הגידול באוכלוסיית הערבים בישראל.

ארלוזורוב תיארה את המקרה של אמנה חסן, תושבת נצרת, כמקרה הצלחה של התוכנית. וכך היא כותבת: "בתוכנית ויסקונסין גאים להציג מקרים כמו זה של חסן אמנה, רווקה בת 43 שסיימה את לימודיה בכיתה ה', ושב-20 השנה האחרונות טיפלה בשני הוריה ומומנה למחייתה על-ידי אחיה ועל-ידי קצבת הבטחת הכנסה. לאחר תהליך שנמשך שנתיים, במסגרת תוכנית ויסקונסין, החלה אמנה לעבוד במשחקייה לילדים בעיר בשכר של 3,500 שקל בחודש - פי שלושה מהקצבה שקיבלה מהמדינה קודם לכן".

יש רק בעיה אחת בסיפור: אמנה חסן טוענת כי היא נדהמה לשמוע ששמה הוזכר בעיתון,

ועוד בהקשר של "סיפור הצלחה" של ויסקונסין. בתצהיר חתום שמסרה לעו"ד שפיק טלל מסלם, אשר הגיע לידי "גלובס", היא כותבת: "אני מצהירה כי במשך כל תקופת התייצבותי במרכזי חברת אגם מהל"ב (מרכז ויסקונסין בנצרת) נאלצתי להתייצב למשך 7 שעות ביום, מבלי שום העצמה או הכשרה מקצועית, ולא השתלבתי בכל עבודה בזמן הרלוונטי להתייצבותי במרכז. אני מצהירה כי את עבודתי בקניון מצאתי בכוחות עצמי, ואין לחברת אגם מהל"ב או מי מטעמה כל קשר במציאת עבודה זו".

חסן טוענת כי רק לאחר שהיא השתלבה בעבודה, יצרו איתה קשר אנשי תוכנית ויסקונסין וביקשו ממנה תלושי שכר, וזאת בטענה כי עליהם להסדיר את ענייניה עם המוסד לביטוח לאומי.

יצויין כי מרכזי ויסקונסין זוכים לתגמול כספי מהמדינה על כל השמה, כאשר התגמול נעשה גדול יותר ככל שמשך ההעסקה ארוך יותר.

מנכ"לית מרכז ויסקונסין בנצרת, תרצה בר-חיים, אמרה היום (ב') ל"גלובס" כי היא תמהה על התצהיר שהגישה חסן, וכי חסן חתמה בעצמה על הסכמה להופיע ב"ספר ההצלחות" של התוכנית יחד עם תמונתה וסיפורה האישי.

בר-חיים מציינת כי גם אם חסן לא הופנתה ישירות לעבודתה על-ידי המרכז, בהנחה וזה נכון, הרי שתוכנית ויסקונסין העניקה לה כלים להשתלב בשוק העבודה. כל הקשר עם הקניון הובא לידיעת משתתפי התוכנית דרך מרכז ויסקונסין. "אם היא ניגשה על סמך המידע הזה לעבודה, זה מעולה מבחינתי", מבהירה בר-חיים.

עוד היא טוענת כי בין עובדי המרכז לאמנה נרקמו יחסים מאוד מיוחדים, ולכן טענותיה אלה שלה "מעוררות תדהמה" במרכז. גורמים במרכז רמזו כי ייתכן שמעורבים שיקולים ולחצים פוליטיים מצד מתנגדי התוכנית, המתנגדים בין היתר להשתלבותן של נשים ערביות בשוק העבודה.

המנהלת הישירה במקום עבודתה של חסן אמרה בשיחה עם "גלובס" כי חסן אכן הגיעה לעבודה בכוחות עצמה, ולטענתה, מהיכרותה עם תוכנית ויסקונסין, בדרך-כלל מנהלי התוכנית נוהגים ללוות מועמדים לעבודה לראיון עבודה מה שלא קרה הפעם.

יחד עם זאת, המנהלת מציינת כי היא פנתה בעצמה למרכז ויסקונסין כדי לחפש עובדים, שבועיים לפני שחסן הגיעה אליה. היא מציינת כי כשחסן הגיעה היא שאלה האם מחפשים עובדים - מה שמחזק לכאורה את הטענה כי חסן לא ידעה שהמקום מחפש בוודאות עובדים באמצעות מרכז ויסקונסין.

אמנה חסן, מלווה בעורך דין ובפעילי עמותת סאוטאל עמל המתנגדים נחרצות לתוכנית ויסקונסין, תגיע מחר (ג') לוועדת העבודה של הכנסת, לדיון נוסף שיעסוק בהרחבת התוכנית.

במרכז ויסקונסין בנצרת משוכנעים כי מדובר במניפולציה של מתנגדי התוכנית, שלא בוחלים באמצעים. מנגד, אחיה של אמנה טען בשיחה עם "גלובס" כי אנשי ויסקונסין הם שעושים מניפולציות, ואף התקשרו לכל פרנסי העיר נצרת בניסיון להפעיל לחץ שימנע ממנה להגיע לכנסת. "פתאום כולם רוצים לדבר עם אחותי. ממה הם מפחדים, שהיא תגיע לכנסת ותספר את האמת על התוכנית הזאת?", הוא שואל.

אם גירסתה של חסן נכונה לחלוטין או אם היא תופרך מהיסוד זאת נדע במהלך הדיון בכנסת או אולי בבית המשפט, אך מה שבטוח זה שהסיפור שלה מלמד על היצרים הרבים סביב סוגיית ויסקונסין, שהולכים רק להתלהט בימים הקרובים לקראת ההכרעה האם לגנוז את התוכנית או להרחיב אותה לפריסה ארצית.

כזכור, בוועדת העבודה קיים רוב לפי שעה נגד התוכנית, אולם ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לנסות בשבועיים הקרובים לגייס את הרוב הדרוש. אחת האפשרויות הנבחנות היא הפלת הצעת החוק הקיימת להרחבת התוכנית והעברת חוק חדש בחקיקה מזורזת - הפעם באמצעות ועדת הכלכלה או הכספים.