סאגת ויסקונסין: עובדי שירות התעסוקה פתחו בעיצומים

העובדים מוחים על הארכת הפיילוט של תוכנית ויסקונסין בארבעה חודשים, זאת מבלי לחתום עימם על הסכם עבודה חדש

זמן קצר אחרי שוועדת העבודה של הכנסת אישרה להאריך את הפיילוט של תוכנית ויסקונסין בארבעה חודשים נוספים, החלו עובדי שירות התעסוקה לשבש את העבודה. העובדים הפסיקו את קבלת הקהל בכל לשכות העבודה עד סוף היום.

בוועד העובדים טוענים כי הארכה נוספת של הפיילוט ללא הסכם עבודה חדש עימם, פירושו "ייבוש" תקציבי נוסף של שירות התעסוקה. יצוין כי על פי סיכום קודם בין משרדי התמ"ת והאוצר שעוגן בוועדת העבודה, נקבע כי תוכנית ויסקונסין לא תורחב לפריסה ארצית לפני שייחתם הסכם עם עובדי שירות התעסוקה.

הסכם כזה כבר גובש לאחרונה והוא מעניק לעובדים תוספות שכר והטבות שונות בעלות כוללת של כ-11.3 מיליון שקל, אולם העובדים וההסתדרות סירבו לתנאי שהציב האוצר, לפיו ההסכם יכנס לתוקף רק אם הכנסת תאשר רשמית את הרחבת ויסקונסין. העובדים לא רצו להצטייר כמי שקיבלו "דמי שתיקה" תמורת הסכמתם להרחבת התוכנית, ודרשו תוספות שכר באופן מיידי ללא קשר לתוכנית.

רק לפני יומיים הצהיר שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר כי הארכת מסגרת הפיילוט של תוכנית ויסקונסין ב-3 חודשים תהיה "זריקת כספי ציבור", ולכן הציב לנתניהו אולטימטום של שבועיים להשיג את הרוב הדרוש בכנסת ולהרחיב את התוכנית לפריסה ארצית באופן מיידי. ואולם, הבוקר (ג') הודיע פואד כי בעקבות שיחה שערך עימו אמש נתניהו, הוא נעתר לבקשתו להאריך את הפיילוט עד סוף מארס 2010.

ועדת העבודה של הכנסת, שאמורה הייתה לקיים היום דיון סוער נוסף בסוגיית ויסקונסין, התכנסה למשך שתי דקות בלבד ואישרה באופן מפתיע להאריך את מסגרת הפיילוט של התוכנית עד 29 באפריל - כלומר ארבעה חודשים שלמים ולא שלושה. מליאת הכנסת תצטרך לאשר את ההארכה הזו באופן סופי, ושם צפוי לכך רוב. יו"ר ועדת העבודה, חיים כץ, הבהיר כי הוא נחוש לאפשר למובטלים לצאת לעבודה - אך למקומות עבודה שמכבדים אותם.

לדברי בן אליעזר, נתניהו העניק לו הבטחה ברורה כי בפרק הזמן הזה הוא יפעל לאישור הפריסה המלאה של התוכנית בכנסת. על פניו נראה כאילו פואד "ירד מהעץ", אך גורמים במשרד התמ"ת מביעים דווקא שביעות רצון, שכן בפעם הראשונה נתניהו לקח על עצמו את האחריות להרחיב את התוכנית.

כפי שפורסם ב"גלובס", לאור ההתנגדות העזה לתוכנית ויסקונסין מצד חברי ועדת העבודה, אחת האפשרויות הפוליטיות שעומדות על הפרק היא גניזת החוק הקיים והעברת חוק חדש שיקודם מחוץ לוועדת העבודה - אלא בוועדת הכלכלה או הכספים. אפשרות נוספת היא שימוש ב"תוכנית מגירה" שכבר קיימת במשרד התמ"ת, לפיה תוכנית ויסקונסין תוגדר כ"מיקור חוץ" תחת שירות התעסוקה או תחת רשות תעסוקה ממשלתית שתקום ולא כהפרטה מלאה, כאשר הסמכות הבלעדית לשלילת קצבאות תינתן רק לעובדי ביטוח לאומי או שירות התעסוקה ולא לאנשי החברות הפרטיות.

האפשרות הזו מקובלת גם על החברות שמפעילות כיום את ויסקונסין במסגרת הפיילוט, והיא צפויה לרכך את ההתנגדות מצד מבקרי התוכנית. גם חברת הכנסת שלי יחימוביץ', אחת המתנגדות הבולטות בוועדת העבודה למתכונת ויסקונסין הנוכחית, יזמה הצעת חוק שלפיה שירות התעסוקה יהיה זה שבסמכותו להתקשר עם חברות פרטיות ומלכרי"ם להפעלת התוכנית.