שטייניץ: "ישראל תהיה הראשונה שהמציאה תקציב דו-שנתי"

שר האוצר באסיפה השנתית של איגוד הבנקים: "נציגי קרן המטבע אמרו בשיחות איתנו שהם נדהמו כאשר שמעו על תקציב דו-שנתי בשיאו של המשבר"

שר האוצר, יובל שטייניץ, מקדם מעבר של תקציב דו-שנתי קבוע במשק ומתכנן יחד עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לקדם חקיקה בנושא. שטייניץ אף ציין כי בפגישתו האחרונה עם נציגי קרן המטבע הבינלאומית, שביקרו בארץ בתחילת החודש, הם "נדהמו" מהתקציב הדו-שנתי ושוקלים להמליץ למדינות אחרות לנהוג כמו ישראל.

"נציגי קרן המטבע אמרו בשיחות איתנו שהם נדהמו כאשר שמעו על תקציב דו-שנתי בשיאו של המשבר; היום הם אומרים לנו שהם לומדים את העניין מתוך כוונה להמליץ למדינות אחרות לנקוט בצעד דומה", אמר שטייניץ באסיפה השנתית של איגוד הבנקים שנערכה היום בת"א.

"ישראל תהיה המדינה הראשונה בעולם שהמציאה תקציב דו-שנתי וגם שתעבור למחזור תקצוב דו-שנתי באופן קבוע. אנו עוסקים בהכנת החקיקה בנושא זה. יש לי תיאום מלא עם ראש הממשלה ועם רוב שרי הממשלה ואנו נוביל את ישראל בכיוון הזה. אני משוכנע שמדינות אחרות ילכו בעקבותינו".

שר האוצר סיכם את 2009 וחזר על הגורמים שהביאו, לדעתו, את ישראל לצלוח את המשבר הכלכלי באופן קל יחסית לשאר מדינות המערב. לדבריו, גורמים אלה היו העברת התקציב הדו-שנתי, שמירה על משמעת פיסקאלית מצד הממשלה, מדיניות מוניטארית מרחיבה בה נקט בנק ישראל וכמובן העובדה שהמשק נכנס למשבר במצב טוב יחסית, עם מערכת פיננסית איתנה ושוק נדל"ן שלא התפתחה בו בועה.

"אפשר כבר להבחין במגמה של ירידה באבטלה בחודשים האחרונים", אמר שטייניץ, אך באותה נשימה הבהיר כי "ישנם סיכונים. אם לא נשמור על משמעת תקציבית, או לחלופין אם העולם ייכנס לתסריט W ונראה נסיגה בהתאוששות במדינות המערב ההתאוששות תהיה בסכנה". שטייניץ אף שיגר חץ לעברו של יו"ר ההסתדרות עופר עיני, אשר איים לסיים את "השקט התעשייתי" ולהחזיר את השביתות למשק, ואמר: "אם המשק שלנו ייקלע פתאום לסכסוכי עבודה קשים ומכבידים או אז ההתאוששות בסכנה. יש לנו כאן הזדמנות להשלים את ההתאוששות; זה תלוי בעולם אך בראש ובראשונה זה תלוי בנו".

שטייניץ בירך גם על מינויו של פרופ' עודד שריג לממונה על הביטוח ושוק ההון באוצר, מינוי עליו נודע אתמול. לשריג רקע אקדמי בתחום מחקר ניהול הסיכונים ושטייניץ ציין כי מינויו מהווה המשך של ה"מגמה ברורה של שילוב אנשים מחוץ למערכת - מהאקדמיה ומהתעשייה - לתוך האוצר". נזכיר כי גם מנכ"ל האוצר הטרי, חיים שני, הגיע מהמגזר הפרטי, שכן לפני כניסתו לתפקיד הוא כיהן כמנכ"ל חברת נייס.

שר האוצר לא חסך מחמאות מהבנקים בישראל ואמר כי השמרנות שלהם תרמה ליציבות המשק. לדבריו, "יש סצינה בסרט מרי פופינס בה מופיע קשיש שאומר: 'כל עוד הבנקים של האימפריה עומדים יציב ואיתן, כך האימפריה יציבה ואיתנה; אבל אם הבנקים מתרסקים האימפריה הבריטית כושלת ומתרסקת'. היום, המשבר הכלכלי הוכיח את האמת שבדבר. התרסקות מקצת מהבנקים במדינות המערב היוותה פתיח להתערערות כלכלית. היום ברור הקשר בין בנקאות וכלכלה ריאלית. מי שהיה זקוק להוכחה לפעילות של הבנקים לפעילות המשקית ולחוסן הכלכלי הרי שהיום הדבר ברור. לכן, יתרון גדול היה למשק הישראלי בכך שהבנקים וכל המגזר הפיננסי עמדו איתן. היו אמנם הפסדים ומחיקות, אך כל הגופים במגזר הפיננסי בישראל לא התקרבו לנקודה של התרסקות".

באשר לשנת 2010 העומדת בפתח, אמר שטייניץ, כי ההתאוששות הכלכלית בישראל. לדבריו, "נזדקק לכל שנת 2010 כדי להשלים את ההתאוששות, אך ההערכה בעולם כולו היא שישראל עשתה זאת טוב יותר, מהר יותר וחזק יותר מכל השאר ובלי לשלם את אותם מחירים כבדים מנשוא לכלכלה ולחברה, כלומר בלי להגדיל באופן משמעותי את החוב הלאומי. החוב הלאומי גדל ב-1% השנה וההערכה שלנו היא שעד סוף 2010 הוא יגדל ב-2%. אך יש לציין כי הצמיחה עדיין שברירית. אם נמשיך לשמור על המשמעת הפיסקאלית ונבצע את הרפורמות והתוכניות הכלכליות, יש סיכוי סביר לשנה טובה ב-2010, שנה של המשך הצמיחה, שנה שבה נמשיך לבלום ולהוריד את שיעור האבטלה".