לחיאני: "אני בת-ימי גאה שמסתכל לכל תושב בעיניים; אפוצץ את הבלונים המופרחים"

ראש עיריית בת-ים, ששוחרר מהמעצר ל-8 ימי מעצר בית: "תושבי בת-ים שגאים בי, תהיו גאים בי גם מחר. יכול להיות שהמחר הזה ייקח עוד חודש, אבל הוא יגיע. אף אחד לא יכול לתפור לי תיק" ■ עו"ד זכרוני, מפרקליטי לחיאני: "ההדלפות של המשטרה שערורייתיות" ■ העיתונאי יואב יצחק: "המשטרה חושדת כי לחיאני הופעל ע"י משפחות הפשע" ■ וגם: פרשת לחיאני - דמויות המפתח

בית משפט השלום בראשון-לציון שיחרר הערב (ג'), לבקשת המשטרה, את ראש עיריית בת-ים, שלומי לחיאני, ל-8 ימי מעצר-בית. לבקשת המשטרה, הוצא גם צו האוסר עליו להגיע למשרדי העירייה למשך 20 יום.

בעת שיחרורו מהמעצר התראיין לחיאני לחדשות ערוץ 2 ואמר: "זה לא יום פשוט ולא קל. אני אעשה כל מה שצריך על מנת לנקות את שמי. אני שמח שיש לי הזדמנות לפוצץ את כל הבלונים המופרחים".

לחיאני הנרגש פנה לתושבי בת-ים ואמר: "אני בת-ימי גאה ואתם, שגאים בי, תהיו גאים בי גם מחר. אני מסתכל לכל תושב בת-ים בעיניים ואומר לכם: יכול להיות שהמחר הזה ייקח עוד חודש, אבל הוא יגיע. אני מתכוון להיות ראש עיריית בת-ים כל עוד תרצו בי. אף אחד לא יכול לתפור לי תיק. אם הייתי יכול לשתף אתכם בחקירה, תאמינו לי - היינו במקום אחר", אמר.

זכרוני מלא טענות כרימון אל המשטרה

"הדלפות המשטרה שערורייתיות, אבל שלומי לחיאני הוא איש חזק", כך אומר היום ל"גלובס" עו"ד אמנון זכרוני, המייצג יחד עם קנת מן את ראש העיר בת-ים שנעצר אתמול (ב').

זכרוני מלא טענות כרימון אל המשטרה. "יש כאן שני מסלולים", הוא אומר, "יש מסלול תקשורתי שערורייתי של הדלפות מצד המשטרה, הן על המעצר (חיכו לו צלמים אתמול בבוקר מחוץ לבית) והן על החשדות נגדו; ובמקביל יש מסלול שני ובו בקשה להוצאת צו מעצר הכוללת זוטי דברים, כמו הגניבה בידי עובד ציבור. לפי הנטען, מדובר בדו"ח מהירות אישי ששילם מכספי העירייה, אבל הוא כבר שנים אינו נוהג ברכב".

לדברי זכרוני, המשטרה סירבה לפרט את מהות עבירת הלבנת ההון, והנציג שהופיע בבית המשפט "גמגם ואמר שזה מתקשר לעבירת המירמה המיוחסת לו".

לדבריו, גם בטענה שלחיאני הסתיר את חלקו במקומון "גל גפן" אין ממש. "הם טוענים שיש לו יותר מ-5% במקומון, והוא אומר שיש לו רק 1% ולאשתו יש 3-4% נוספים. ניסיתי לשכנע את בית המשפט שמאחר שמדובר בזוטי דברים, אין הצדקה אפילו למעצר מינימלי. השופטת במחוזי מאוד התלבטה".

- לדעתך המשטרה החליטה "להתלבש" עליו?

"אני לא יודע אם החליטו להתלבש עליו. במשטרה מנהלים חקירה סמויה מזה כשנתיים. כשהוצגו בפניו טענות, הוא הגיב עליהן, הן בתקשורת והן במעמדים נוספים. אני לא יודע מה עומד מאחורי זה, אבל ההדלפות המשטרתיות הנוראיות מכעיסות אותי, כי הוא במעצר ולא יכול להגיב על אותן טענות. מעבר לזה, המשטרה סירבה לפרט בדיון את מהות החשדות, אף שכבר הוצגו ללחיאני שאלות בחקירתו, והוא יודע במה מדובר. ביקשנו דיון בדלתיים סגורות, אבל לא קיבלנו".

- מהי תחושתו של לחיאני?

"הוא איש חזק והוא מגיב כהלכה. הוא צפה את הגל התקשורתי, אבל לא ידע את היקפיו. הוא ביקש ממני להגיב, מתוך תקווה שברגע שישתחרר הוא יוכל להגיב. אני מקווה שלא יגבילו אותו".

בחדשות ערוץ 2 נמסר הערב כי המשטרה דורשת מלחיאני הסברים על עסקת מקרקעין שביצע יחד עם עו"ד דורי קלגסברד ושופט בית המשפט העליון היום, יורם דנציגר, עסקה שנחשפה ב"גלובס". להלן תמצית העסקה:

בבסיס התביעה עמדה דרישה של בעלי הקרקע להעניק להם, במסגרת הפשרת הקרקע לבנייה, פיצוי שנאמד ב-5-7 מיליון דולר (ברוטו, לפני היטל השבחה). אולם, המינהל טען כי ללחיאני ולבעלי הקרקע הנוספים מגיע פיצוי, שהוערך בכ-65 אלף שקל.

בהליכים המשפטיים נחשפה העובדה שלמעשה יש ללחיאני שני שותפים בעסקה - עוה"ד דורי קלגסבלד ויורם דנציגר, שמונה בינתיים כשופט בבית המשפט העליון. השלושה פעלו במסגרת חברה הקרויה ש.א.נ.ל. השלושה טענו כי לחיאני רכש את הקרקע בנאמנות עבור קלגסבלד ודנציגר.

המינהל טען מנגד כי מסמכי הנאמנות הוסתרו, וכי הוא כלל לא שמע על הנאמנות במשך השנים עד הגשת התביעה, ובכך יש הפרה של הסכם החכירה.

עו"ד אייל רוזובסקי, המייצג את בעלי הקרקע, טען כי לא היתה חובת דיווח על הנאמנות ברכישת הקרקע.

כל החשדות נגד לחיאני והמקורבים

1. ראש העיר - שלומי לחיאני

ראש עיריית בת-ים נעצר אמש בתום חקירה שארכה שנתיים. מעצרו הוארך עד היום בערב, והערר שהגיש נדחה בבית המשפט המחוזי. הערב הוא הובא שוב בפני שופט. הוא חשוד בעבירות של קבלת דבר במירמה וכן במירמה ובהפרת אמונים, ובראשן ניצול העירייה ורשויות התכנון לקידום האינטרסים הכלכליים שלו ושל בני משפחתו. הוא חשוד כי צמצם חוב של 35 מיליון שקל שהיה לו ב-2003, וקיים חשד כי עובדי עירייה רבים נדרשו לקחת עבורו הלוואות אישיות של 50 אלף שקל, בעוד הוא משלם להם את ההחזר החודשי.

הוא חשוד גם ששילם מכספי העירייה דו"ח תנועה על מהירות; שהסתיר את העובדה שהוא מחזיק למעלה מ-5% במקומון "גל גפן" כדי לאפשר לעירייה להתקשר עם המקומון בחוזה פרסום; שהלבין כספים, וכן שעבר על פקודת העיריות.

2. האישה - דורית לחיאני

אשתו של לחיאני נחקרה ושוחררה. בדו"ח מבקר המדינה מתח לינדנשטראוס ביקורת על גובה התשלומים שקיבלה לחיאני בתמורה להעסקתה כמנהלת מסע הבחירות של בעלה. על 10 חודשי עבודה קיבלה שכר כולל של 150 אלף שקל, ולאחר הניצחון בבחירות קיבלה בונוס "דמי הצלחה" בגובה 230 אלף שקל.

3. האם - אסתר לחיאני

מבקר המדינה מצא כי זמן קצר לאחר שנכנס לתפקיד, דאג ראש העיר לקדם את אמו, סייעת לגננת במקצועה, לתפקיד מנהלת ענף גני ילדים בעירייה, בלא מכרז. אילו היה מתקיים מכרז, נקבע בדו"ח, האם לא היתה עומדת בתנאי הסף של השכלה וניסיון מקצועי.

4. האח - אבי לחיאני

מעצרו של אבי לחיאני הוארך ב-4 ימים. על פי החשד, הוא השתמש בעירייה לקידום אינטרסים כלכליים אישיים שלו, תוך ניצול סמכויות אחיו. כמו כן, הוא חשוד בתיווך בעסקת שוחד בין גורמים שונים לבין בכירים בעירייה, בשימוש בחשבוניות פיקטיביות והפצתן, בהעלמות מס מעסקאות נדל"ן (לפי החשד, הוא ביצע עסקאות רחבות היקף, אך דיווח על הכנסה של פחות מ-5,000 שקל בחודש) וכן בעבירות הלבנת הון.

לפני כ-3 חודשים הוא נורה מרכב חולף, ובמשטרה חושדים כי האירוע התרחש על רקע סכסוך בין משפחת לחיאני לבין משפחת פשע מדרום הארץ בענייני רישוי עסקים והיתרי בנייה.

5. האח - גדי לחיאני

גדי לחיאני הוא בעל מסעדה בחוף לדוגמה (חוף טובגו) בבת-ים. החוקרים צפויים לבדוק את הקשרים שבין המסעדה לעירייה, ואם גם האינטרסים של אח זה קודמו תוך ניצול מנגנון העירייה.

6. החלפן - גיל הראל

מעצרו של גיל הראל, חלפן כספים, הוארך ביממה. על-פי החשד, הוא שימש כבנקאי של משפחת לחיאני. בעסק שלו נתפסו כ-300 צ'קים, שרובם לא נרשמו בספרי העסק כהכנסה. בחקירתו הודה כי העלים בשנתיים האחרונות מס בסך 1.2 מיליון שקל. בחיפוש נתפסו מסמכים ועליהם שמות האחים אבי וגדי לחיאני, וכן סכומי הכסף שהם חייבים להראל.

7. העוזר - שמעון ועקנין

שמעון ועקנין, עוזר ראש העיר, שוחרר ל-7 ימי מעצר-בית בשל חשדות למתן שוחד, קבלת דבר במירמה, מירמה והפרת אמונים, גניבה בידי עובד ציבור והלבנת הון. כמו כן, הוא חשוד כי השתמש בעירייה כדי לקדם את האינטרסים הכספיים של שלומי לחיאני וניצל את סמכויותיו כעוזר ראש העיר.

8. הסמנכ"ל - ארז פודמסקי-שקד

עו"ד פודמסקי-שקד, סמנכ"ל תכנון וארגון בעירייה ומקורבו של לחיאני, שוחרר ל-7 ימי מעצר-בית, בשל חשדות למתן וקבלת שוחד, מירמה והפרת אמונים, קבלת דבר במירמה, העלמת מס והלבנת הון. מבקר המדינה מצא כי הליך מינויו לסגן היועמ"ש לעירייה היה לא תקין.