לנדאו נגד לינדנשטראוס: "אין מנוס מלייקר את תעריפי המים"

(עדכון) - שר התשתיות: חשוב ליישם גם את היטל הבצורת - אפעל לכך שהציבור ימשיך לחסוך במים ■ מבקר המדינה: "העלאת התעריפים תפגע קשות בשכבות החלשות" ■ מנהל רשות המים: "עיכוב הייקור יביא לקריסה של יותר מ-20 תאגידי מים וביוב עירוניים; לא נוכל להתפיל מים"

"העלאה בשיעור ניכר של תעריפי המים עלולה לפגוע בצורה קשה באוכלוסיות מעוטות יכולת וחלשות בחברה". כך קובע היום (ד') מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בדו"ח מיוחד בנושא ייקור תעריפי המים.

המבקר קובע, כי ראוי שההחלטות על תעריפי המים יתקבלו לאחר שווידאו כי נעשתה בדיקה יסודית של הנתונים ומרכיבי התעריף, לאחר גיבוש תוכנית אב ולוחות זמנים לסגירת פערי העבר.

"לאור העובדה שהמים הם מוצר קיומי לכל תושב במדינה", קובע המבקר, "העלאה בשיעור ניכר תפגע בקשות באוכלוסיה מעוטת היכולת". המבקר מציין כי מבדיקתו עולים ממצאים המעלים שאלות כבדות משקל באשר לכמה ממרכיבי התעריף. כמו כן, התעריף החדש כולל בתוכו התייקרות של מעל 40%, ונראה כי בכך לא סוף פסוק וצפויות בהמשך העלאות נוספות בשיעורים ניכרים.

המבקר מציין כי נראה שהתעריף החדש אמור, בין היתר, לממן גם את נטל פיגורי ההשקעה בתשתיות במשך השנים, את המרכיבים שתוקצבו קודם לכן באופן נפרד על ידי האוצר וגם את חוסר היעילות בהקמת תאגידי מים במספר העולה על הנדרש. המבקר אומר כי יש מקום לשקול מחדש ובאופן ענייני ומעמיק את הצורך בביצוע מיידי של ההעלאה הניכרת של העלאת תעריפי המים, ולהשהות את המהלך עד לביצוע כל הבדיקות הנדרשות.

בדיון בדו"ח שהתקיים בוועדת הביקורת של הכנסת ציין המבקר, כי ייצוג הציבור במועצת המים 2 מתוך שמונה חברים - הוא בלתי מתקבל על הדעת. לדבריו, ייצוג הציבור במועצת המים צריך להיות גדול בהרבה, והוא קורא לחברי הכנסת לתקן את המעוות.

מנהל רשות המים: לא נוכל להתפיל מים ללא ייקור התעריף

בעקבות דו"ח המבקר, קראה חברת הכנסת מירי רגב, שהייתה מבין הלוחמים העיקריים נגד העלאת תעריפי המים, לראש הממשלה, לאמץ את המלצות הדו"ח ו"להפקיע מיידית מרשות המים את הסמכות להעלאת מחירי המים".

מנהל רשות המים, פרופ' אורי שני, הגיב גם הוא לדו"ח ואמר: "ללא העלאת תעריפי המים, לא נוכל להתפיל מים ולספק את צרכי המים כבר השנה".

שני הוסיף, כי דחייה בהעלאת התעריפים תביא לקריסה של יותר מ-20 תאגידי מים וביוב עירוניים, בשל תעריפים שאינם מכסים כיום את עלות מתן שירותי המים והביוב. לדבריו, כבר כיום לספקי המים ביישובים שונים אין כסף לרכוש מים מחברת מקורות ולכן הם עומדים בפני סכנה של עצירת אספקת המים. קריסה זו תפגע באספקת המים לצרכנים תפגע בטיפול בביוב ותזהם את מקורות המים והסביבה. בנוסף, ייעצרו השקעות המים ותידחה כניסתם של מתקני התפלה נוספים לפעולה.

עו"ד ציפי איסר איציק, מנכ"לית אדם טבע ודין, הגיבה לדברי המבקר היום בישיבה, באומרה: "אישור העלייה בתעריפי המים פירושו הנצחה של כשלי משק המים והטלת נטל החידלון על הציבור. אנו קוראים לממשלה להירתם לטיפול אמיתי ויסודי למשבר, הכולל כלים סביבתיים וחברתיים כמו שיקום הבארות המזוהמות ושידרוג איכות השפכים".

שר התשתיות, עוזי לנדאו, חזר ואמר בהמשך לדברים שעלו בישיבת הוועדה לביקורת המדינה, כי אין מנוס מלייקר את תעריפי משק המים כדי לענות על הצרכים של האוכלוסיה. נזכיר, כי לנדאו התבטא לא אחת וציין כי גם היטל הבצורת הינו מנגנון שחשוב ליישם וכי יפעל לכך שהציבור ימשיך לחסוך בשימוש במים.

לנדאו גם אמר כי "הפתרון למצב הוא ברור: יש לקבוע בעל-בית אחד למשק המים בישראל, לתת בידיו את האחריות והסמכות לקביעת המדיניות ולפיקוח על ביצועה במשק המים. בעל הבית הזה צריך להיות משרד התשתיות והשר המופקד עליו. תפקידה של רשות המים הוא לעסוק בניהול השוטף, ברגולציה ובביצוע המדיניות".

ייקור של עשרות אחוזים

כפי שדיווח אתמול (ג') "גלובס", מחרתיים, עם תחילת השנה, צפויה להיכנס לתוקפה הרפורמה במחירי המים. המדובר הוא בהעלאת מחירי המים בשיעור מצטבר של 41% על פני שנה, שנועדה לממן את שידרוג התשתיות של משק המים והסבתו למשק מבוסס התפלה.

מי התפלה הם מים יקרים וכדי להשתמש במים כאלה, נדרשת עלייה במחירים. עד כאן בקצרה סיפור הרפורמה במשק המים.

מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, מעלה כמה טענות עיקריות בדו"ח הביניים שלו. ראשית, סוגיית הפגיעה בשכבות החלשות, כאמור. נציין, כי בנושא זה מטפל בחודשים האחרונים הרחק מהכותרות שר הרווחה, יצחק (בוז'י) הרצוג כשהוא פועל להכניס ברפורמה מנגנון שיכתיב מחירים מוזלים לשכבות החלשות.

טענה מהותית נוספת של לינדנשטראוס היא, כי התעריף שנקבע על-ידי רשות המים מכיל בתוכו מרכיבים לא לגיטימיים, כגון כיסוי חובות העבר של השקעות בתשתיות המים והקמה בלתי יעילה של תאגידי מים רבים מדי. כמו כן טוען המבקר כי העלאות המחיר לא יסתכמו ב-40%. ברשות המים מאשרים כי בפעימה השלישית של העלאת התעריפים, תיתכן העלאה מעבר ל-2% כפי שנקבע במתווה הרפורמה.

טענה מהותית נוספת של המבקר היא שהעלאת המחירים נקבעה עוד בטרם הוכנה תוכנית אב מקיפה למשק המים, אבל זו לא תוכן בטרם תסיים הוועדה הממלכתית לחקר משבר המים את עבודתה, מה שאמור לקרות בתוך חודשיים. אבל כדי שמשק המים יעבור לעידן החדש של התבססות על התפלה, העלאת המחירים נדרשת מייד. לכך לא התייחס המבקר בדבריו.