לנדאו הורה למשרדו להכין תוכנית-אב לפיתוח אנרגיות מתחדשות

כך נודע ל"גלובס" ■ תוכנית-האב שיוזם שר התשתיות אמורה לקבוע רשימה של פרויקטים לאומיים לייצור חשמל סולארי, ובהם התחנות המתוכננות באשלים, בתמנע ובצומת הנגב

שר התשתיות עוזי לנדאו הורה למשרדו להכין תוכנית אב לפיתוח אנרגיות מתחדשות, שתוגש לאישור הממשלה במהלך השנה, כך נודע ל"גלובס". גורמים בלשכתו של לנדאו אמרו ל"גלובס" כי התכנית מבטאת את כוונתו של לנדאו "לעשות סדר בבלאגן שמתחולל כיום בשוק המתקנים הסולאריים וליצור ודאות". לדברי אותם גורמים "לא ייתכן שהלחצים מהשטח יכתיבו את המדיניות".

תוכנית האב שיוזם לנדאו אמורה לקבוע רשימה של פרויקטים לאומיים לייצור חשמל סולארי ובהם התחנות המתוכננות באשלים, בתמנע ובצומת הנגב. בנוסף תכלול התוכנית תיעדוף של גגות כאתרים להתקנת מתקנים סולאריים על-פני קרקע חקלאית וקרקע פרטית. במסגרת התכנית יציע לנדאו להגדיל את מכסת החשמל שתירכש מיצרני PV קטנים ל-50 מגוואט, אך מכסה זו תהיה כפופה לתעריפים החדשים שייקבעו בתכנית.

התוכנית תציע להנהיג תעריף מיוחד למתקנים סולאריים קטנים במגזר הביתי שיהיה גבוה משמעותית מהתעריף המקובל במגזר העסקי. יוזמה זו באה לתקן את המצב הנוכחי שבו יש העדפה כמעט מוחלטת של הגופים העסקיים להתקנת מתקנים במגזר העסקי. טיוטת התוכנית תועבר בשבועות הקרובים להערות משרדי הממשלה, מומחים ויזמים ותוגש לאחר מכן לאישור הממשלה.

ועדת הכלכלה של הכנסת תקיים הבוקר דיון בנושא התמריצים למתקנים הסולאריים ומכסת ההתקנות. לקראת הדיון אמר ל"גלובס" יועצו של לנדאו יהונתן פרידמן, כי ישראל הפכה כיום לשוק הגדול ביותר לייצור חשמל סולארי בעולם המערבי וליעד עלייה לרגל של חברות סיניות ואחרות.

"אני מדבר על בערך 3000 מגוואט של חשמל סולארי שאמורים לקום כאן עד 2020 לפי החלטת הממשלה, שקבעה יעד של 10 אחוז ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות. אם ניקח להמחשה מתקן PV בינוני של 6 מגה ואט שעלות הקמתו מאה מיליון שקל, אז אנחנו מדברים על השקעה כוללת של 5 מיליארד שקל רק בהקמת המתקנים הבינוניים, בהיקף כולל של 300 מגוואט".

רשות החשמל אישרה לאחרונה את ההסדרה למתקנים סולאריים בינוניים (בגדלים שבין 50 קילוואט ל-5 מגואט) לפי תעריף של 1.49 שקל לקוט"ש לשנים 2010-2011 היורד ב-5% בשנה עד ל-1.28 שקל לקוט"ש ב-2014. ואולם, במשרד התשתיות סבורים כי ייתכן שהקשיים הביורוקרטיים הרבים לא יאפשרו להתחיל בהקמת המתקנים לפני 2011. בנוסף סבור השר לנדאו כי ההסדרה במתכונתה הנוכחית איננה מעודדת פיתוח טכנולוגיה ישראלית ואינה תורמת מספיק לקידום הפריפריה.