הפייננשל טיימס בכתבה על לבייב: נפל בדירוג העושר העולמי

לב לבייב צנח בדירוג עשירי העולם של פורבס למקום 468 ממקום 210, אז עמד ההון העצמי שלו על 4.1 מיליארד דולר ■ נכון לעכשיו השווי הנקי של נכסיו התכווץ בכ-65%

לב לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל ושחקן מרכזי בשוק היהלומים העולמי, נפל למקום 468 ברשימת עשירי העולם של מגזין פורבס לשנת 2009, לאחר שב-2007 הגיע למקום 210, אז עמד ההון העצמי שלו על 4.1 מיליארד דולר ונחשב לאיש העשיר ביותר בישראל. נכון לעכשיו השווי הנקי של נכסיו התכווץ בכ-65%. כך לפי הפייננשל טיימס.

שווי השוק של אפריקה ישראל הגיע ל-7 מיליארד דולר במאי 2007, אך המניה איבדה מאז 91% כתוצאה ממשבר הנדל"ן בארה"ב, רוסיה ומזרח אירופה. ב-2007 לבייב רכש את בניין הניו יורק טיימס בסכום של 525 מיליארד דולר. שווי הנכס ירד בחדות לאור משבר הנדל"ן בארה"ב וכעת לבייב מתכננן לשבח את הנכס ולהקים בבניין בית מלון, שבע מסעדות, מועדון לילה ומרכז קניות.

באוגוסט לבייב הפתיע את שוק ההון הישראלי כאשר הזהיר כי אפריקה לא תוכל להחזיר אג"ח בהיקף 2 מיליארד דולר. בשבוע שעבר הוא הצליח להגיע להסדר האג"ח הגדול ביותר מאז קום המדינה.

הפסדים הגדולים של אפריקה ישראל והשחיקה האדירה בהונה העצמי, הובילו לבעיות ביכולת פירעון החוב של החברה, ונושא הסדרי החוב הסעיר את השוק. החלטתה של אפריקה ללכת להסדר חוב הבהירה למשקיעים כי יציאתו של המשק מהמשבר הפיננסי אינה אומרת בהכרח שכל החברות בו הגיעו לחוף מבטחים, ושחלקן לא יעברו את המשבר בשלום, אם בכלל.

לבייב רכש את השליטה באפריקה ישראל ב-1996 בסכום של כ-200 מיליון דולר. ב-2007 לבייב הנפיק את אפ"י פיתוח בבורסה של לונדון בהנפקה בהיקף 1.4 מיליארד דולר.

בראש רשימת עשירי העולם של פורבס לשנת 2009 נמצאים ביל גייטס עם 40 מיליארד דולר, וורן באפט עם 37 מיליארד דולר וקרלוס סלים עם 35 מיליארד דולר. דירוג עשירי העולם של פורבס פורסם בתחילת נובמבר.