לראשונה: קנסות לחברה על שימוש מסחרי במאגר מידע לא חוקי

הרשות למשפט וטכנולוגיה במשרד המשפטים הטילה קנסות מינהליים בסך 167 אלף שקל על חברת "נקודת שיווק וסחר", שהשתמשה בקובץ "אגרון" - מרשם האוכלוסין הלא חוקי המופץ באינטרנט - לצורך שיווקי

הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע במשרד המשפטים הטילה לראשונה קנסים מינהליים על חברה, בגין שימוש מסחרי במאגר מידע לא חוקי תוך הפרת חוק הגנת הפרטיות. הקנסות בסך 167 אלף שקל הוטלו על חברת "נקודת שיווק וסחר", שהשתמשה בקובץ "אגרון", מרשם האוכלוסין הלא חוקי המופץ באינטרנט, לצורך שיווקי.

בעקבות תלונה שהגיעה לרשם מאגרי המידע, ביצעו מפקחי הרשות פיקוח מינהלי בחברת "נקודת שיווק וסחר". למפקחי הרשות סמכויות לדרוש מכל אדם ידיעות ומסמכים המתייחסים למאגר מידע, להיכנס למקום שיש בו מאגר מידע ולערוך בו חיפוש ותפיסה.

הפיקוח העלה כי החברה השתמשה במאגר "אגרון", ובו פרטים על אזרחים שדלפו מתוך מרשם האוכלוסין, הכוללים בין היתר שם, כתובת, תאריכי לידה, תאריכי עליה ופטירה ופרטים על ילדי האזרח וקשרי המשפחה שלו.

החברה נהגה לטלפן לאנשים ביום הולדתם או בסמוך לו, ולהציע להם הטבה לרגל יום הולדתם ברכישת מוצר ה"לוטו דיל" שהיא משווקת. הקנסות הוטלו בגין שימוש במידע שלא למטרת הקמת מאגר המידע, וזאת במקום הגשת כתב אישום נגד החברה.

ראש הרשות למשפט וטכנולוגיה, עו"ד יורם הכהן, אומר כי "שימוש במאגר מידע לא חוקי, אף אם הודלף לאינטרנט, מהווה עבירה על חוק הגנת הפרטיות. השימוש במכשיר של סנקציות כלכליות על מי שעושה שימוש בלתי חוקי במידע, בפרט לצורך השגת תועלת כלכלית, הוא אמצעי יעיל לשיפור ההגנה על הפרטיות".

עו"ד דן חי מסר בשמה של חברת נקודת סחר שיווק, כי "מדובר באכיפה סלקטיבית לא תקינה של הרשות, שנתפסה לקנוניה שעשו עובדים של החברה מאחורי גבה. הוכחנו לרשות את טענותינו וסיפקנו לה את הסולם לרדת מהעץ תוך הפחתה משמעותית של הקנס שהוטל על-ידה מלכתחילה לכדי כמעט רבע. החברה הוכיחה כי היה מדובר בפעילות לא תקינה וחריגה מסמכות של עובדים בחברה ממניעים אישיים וממוניים, פעילות שהוסדרה ייד לאחר שנודעה לראשונה לחברה בביקורת שערכה הרשות. החברה הוכיחה טענותיה בפני נציגי הרשות, לרבות ההקפדה הרבה בשמירה על הוראות חוק הגנת הפרטיות. החברה רוצה להאמין כי הרשות לא נטפלה אליה באופן דווקני וכי היא תפעל למנוע הפרות במקרים מהותיים ומשמעותיים ממקרה טפל זה".