כלי עבודה לשנה החדשה

סקירה מהירה של האמצעים המקוונים שעומדים לרשותנו לקראת העשור הבא

שנת 2010 בפתח, והיא מסמנת בין השאר את כניסתנו לעשור השני של האינטרנט המהיר, או לפחות את האינטרנט במתכונתו הנוכחית - מהיר, פשוט והמוני.

התחלנו את העשור הקודם עם כאוס גדול ברשת, שנבע בעיקר מהתפתחות מהירה וקלה של אתרים, פורטלים ותכנים רבים ומגוונים, ללא חוקיות וסדר כלשהו, כאשר הגולשים התקשו למצוא במרחב האינסופי של הרשת את שביקשו. את הפיתרון הראשון נתנה גוגל, באמצעות מנוע חיפוש פשוט וידידותי, והשאר היסטוריה.

את העשור הראשון אנו סוגרים עם שתי תופעות מובילות שימשיכו להתפתח בעשור הבא:

1. סרטונים - האתר המוביל הוא כמובן YouTube, אשר נקנה לפני מספר שנים על-ידי גוגל והיום מהווה את המדיה הגדולה והמובילה בעולם, עם כמיליארד צפיות ביום.

2. רשתות חברתיות - האתר המוביל הוא פייסבוק עם למעלה מ-350 מיליון חברים ברחבי העולם. האתר מככב במספר הכניסות ובזמן השהייה הממושך ביותר, כמעט בכל השווקים שבהם פועל (במילים אחרות, כל העולם).

בראייה עסקית, תוך התמקדות בלקוח, ניתן לראות כי יש מגוון רחב מאוד של אמצעים מקוונים, העוטפים את הלקוח ומקיפים אותו. לפני שמתחילים את העשור החדש, כדאי לוודא כי אנו מודעים ליתרונותיהם ולבדוק אילו מביניהם מתאימים לעסק שלנו ולמטרותיו.

הכלים הבסיסיים:

1. מנועי חיפוש - חשוב להתאים את האתר לדרישותיהם, בעיקר של גוגל שהנו מנוע החיפוש המוביל בארץ ובעולם. כדאי להיעזר בקידום אורגני, המסייע לקדם את העסק מעלה בדירוג האתרים שמציע המנוע, תחת מילות החיפוש הרלוונטיות ובכך מגדיל את חשיפת האתר והעדפתו על פני המתחרים. מומלץ גם להיעזר ברכישת מילות מפתח ייעודיות, תוך מחקר מילים מתאים.

2. דואר אלקטרוני - מבוסס על מאגר לקוחות ייעודי. כלי מהיר ויעיל להעברת מסרים וביצוע עסקים עם כל סוגי הלקוחות הרלוונטיים לעסק.

3. ניוזלטרים - כמו מיילים, רק מעניק מידע רלוונטי ללקוחות כערך מוסף, ועל-ידי כך מאפשר להעביר הרבה יותר מסרים, בצורה נעימה ורצויה יותר על-ידי הלקוח, ללא תמורה מצדו (לפחות לא ישירה ומיידית).

4. פורטלים ואתרים - היום יותר מתמיד, חשוב ואף הכרחי, שיהיה לעסק אתר משלו. כדאי לפתח שיתופי-פעולה עם אתרים דומים או משלימים וכן להשתייך לפורטלים ייעודיים - זה עוזר להביא לקוחות ועסקים ובקידום האתר במנועי החיפוש.

5. עיתונות מקוונת - חשוב להופיע בה באמצעות יחסי ציבור מתאימים, שיתופי-פעולה ותשלום, בכפוף להגדרת יעדים ברורים ומדידים.

6. פורומים - תחילתה של המדיה החברתית. מבוסס על קהילות חברים הומוגניות. חשוב שהעסק יופיע במקומות הרלוונטיים בהם נמצא הקהל שלו וייקח בהם חלק פעיל קבוע ונקודתי.

7. בלוגים ומיקרו-בלוגים - ביטוי אישי ופרסום של רשמים אישיים (פוסטים), אותם יכולים לקרוא כולם ואף להגיב. האבולוציה של הבלוגים הנם המיקרו-בלוגים, שהמוביל בהם הוא טוויטר. במיקרו-בלוגים מתבטאים בקצרה ובדרך-כלל בתכיפות גבוהה. כדאי מאוד שהעסק יבטא עצמו בנושאים רלוונטיים עבורו, באמצעות שני כלים אלה.

8. סרטונים - חשוב להעביר מסרים ישירים ועקיפים, באמצעות סרטונים, לרבות העלאתם ל-YouTube - פעולה שתסייע לנו גם בקידום האתר במנועי החיפוש, וזאת ללא כל עלות.

9. רשתות חברתיות - המגמה החזקה ביותר בשנה האחרונה, עולם ומלואו, כפי שצויין לעיל, בו מצויים לקוחותינו, וניתן ליצור עימם קשר בצורה חכמה במימד אחר לגמרי ממה שהכרנו - על תקן "חברים".

10. סלולרי - יש לוודא כי כל הנ"ל מתורגם ומותאם לסלולרי, לא רק מבחינה טכנולוגית, אלא גם ובעיקר מבחינת המשתמש.

* הכותב הוא יועץ לענייני אסטרטגיה ושיווק.