8 שנות מאסר לעודד גולד ו-6 שנים לשלמה וחניש

שלמה וחניש ועודד גולד הורשעו כי הוציאו במירמה מהמדינה כ-53 מיליון שקל; ביהמ"ש: מדובר בעבירות חמורות ביותר

בית המשפט המחוזי בת"א גזר 8 שנות מאסר בפועל על עודד גולד, ו-6 שנות מאסר בפועל על שלמה וחניש, שהורשעו בפרשת מירמה חמורה בהיקף כולל של כ-53 מיליון שקל (נומינלי) ממרכז ההשקעות שבתמ"ת. על חיים סדרס, ששימש איש הקש שלהם והורשע בעבירות מס, נגזרה שנת מאסר בפועל. על השלושה נגזרו גם מאסרים על-תנאי וקנסות.

מדובר בעונשים חמורים בהתחשב בכך שלנאשמים אין עבר פלילי וכן שחלפו 13 שנים מאז חקירת המשטרה ו-10 שנים מאז הוגש כתב האישום. וחניש וגולד צפויים לערער לבית המשפט העליון.

"עבירות מסוג זה מחייבות הטלת עונשים כבדים על העבריינים למען יראו וייראו, שכן רק כך ניתן יהיה להרתיע אותם ועבריינים בכוח מפני ביצוע עבירות דומות, עבירות שהן פרי תכנון מוקדם ובחינה מושכלת של גורמי הרווח וההפסד", קבע השופט אורי שהם. "אם יקנן החשש בקרב אותם עבריינים פוטנציאליים כי העבירות תיחשפנה לעין כל, וכי גילויין יביא להטלת עונשי מאסר לתקופות משמעותיות, ישפיע הדבר לפחות על חלק מאותם עבריינים בכוח, ויגרום להם להרהר בשנית בדבר ביצוע העבירות. הקלה בלתי מחויבת המציאות בעונשם תגרום להתגברות עבירות כלכליות, בשל הסיכון המועט יחסית לחשיפה ולנשיאה בעונשים חמורים".

וחניש וגולד הורשעו ב-59 עבירות קבלת דבר במירמה, ובמקביל זוכו מעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועבירות על חוק מע"מ. בנוסף זוכה גולד מעבירות של בידוי ראיות, עדות שקר, זיוף מסמך ושימוש במסמך מזויף.

"מגה-מירמה"

הפרשה עסקה בארבעה פרויקטים שגולד ו-וחניש יזמו וקיבלו מעמד של מפעל מאושר. השניים הגישו דו"חות ביצוע מנופחים, הכוללים נתונים כוזבים אודות השקעה במיזמים השונים, שהביאו לקבלה במירמה של סכומי עתק, שאת חלקם שלשלו לכיסם והחלק האחר הועבר לחשבונות בנק בשליטתם.

השניים הנהיגו שיתופי פעולה עם חברות זרות, על מנת להציג מחירים מנופחים של רכיבי ציוד שונים, תוך הנפקת חשבוניות כוזבות ומנופחות, שהוצגו לגורמי מרכז ההשקעות. חברות שהיו בשליטתם הם שהנפיקו את החשבוניות הכוזבות. כדי לטשטש את פעולותיהם, בוצעו "סיבובי כספים" בהיקפים גדולים ביותר, וסכומי עתק עברו בין חשבונות בנק בארץ ובחו"ל, באמצעות מתווכים שונים שפעלו בשמם.

התובעים, עוה"ד ליאת בן-ארי ונעם עוזיאל, ביקשו לגזור על וחניש וגולד 15 שנות מאסר בנימוק שמדובר ב"מגה-מירמה שלא היה כמותה בתולדות מדינת ישראל", וכי סכום המירמה כשהוא מוצמד למדד, אפילו בלא ריבית שנתית, מגיע ל-100 מיליון שקל. בעקבות המירמה אף נסגר מפעל דימונה טקסטיל ופוטרו 180 עובדיו.

פגיעה במשק

השופט אורי שוהם ציין ש"מדובר בעבירות חמורות ביותר, שהביאו בסופו של דבר לקריסת החברות השונות שהנאשמים עמדו בראשן, כאשר בחלק מהמקרים נסגרו המפעלים שהוקמו על-ידם, ובאחרים הושלמה הקמתם על-ידי גורמים אחרים".

השופט הוסיף כי גם אם אין מדובר בתוכנית מירמה כוללת שהגו שני הנאשמים, הרי שלגבי כל אחד ואחד מהאתרים נעשו פעולות שכוונו להוצאת כספים במירמה.

לדברי בית המשפט, "במעשים אלה חטאו הנאשמים, וחניש וגולד, לא רק בפגיעה בגורמי מרכז ההשקעות אלא גם במשק ובכלכלה, וזאת בנוסף לפגיעה בכל אזרח ואזרח השותף למימון צרכי החברה, לרבות בפעילותן התקינה של הרשויות הציבוריות".

בין השיקולים שנזקפו לחובתם של וחניש וגולד בקביעת גזר הדין: העובדה שדובר בהגשת לא פחות מ-60 דו"חות ביצוע כוזבים, תוך הפעלת שיטות פעולה וטכניקה דומות; העובדה שהשניים פעלו במשך תקופה של שנתיים; העובדה שהשניים לא הביעו חרטה על מעשיהם ולא נטלו אחריות עליהם ואף לא השיבו את הכספים שקיבלו במירמה מהמדינה.

גולד ייצג את עצמו במשפט; ואילו וחניש יוצג על-ידי עוה"ד מיכה פטמן וקרין בן-משה. (ת"פ 40431/99). *