נפתלי מנדלוביץ' ללא הפסקה: מנסה להשתלט על טי.אר.די

ניסיון ההשתלטות - באמצעות האג"ח של החברה מנדלוביץ' רכש כ-11 מיליון שקל ע"נ מהאיגרות, ואומר: "מצבנו יהיה טוב יותר אם נחליף את האג"ח למניות, ואז תהיה חברה נקייה מחובות"

המרצה לשוק ההון, נפתלי מנדלוביץ ("מנדי"), איננו מפסיק להפתיע. רק השבוע התפרסם כי המרצה הפופולרי, שהפך בשנה האחרונה לרוכש אג"ח סדרתי של חברות נדל"ן, ירכוש יחד עם חברת אאורה בניין דירות במנהטן תמורת 17.5 מיליון דולר. כעת, מתברר שאין בכוונתו של מנדי לעצור גם שם.

ל"גלובס" נודע, כי מנדלוביץ' רכש כ-80% מסדרת האג"ח של חברת טי.אר.די שנקלעה לקשיים והוא עשוי להשתלט עליה, לאחר שלא עמדה בהחזר החוב בזמן למחזיקי האג"ח. מנדלוביץ' פועל בשוק ההון באמצעות חברת יו-טרנד, שבה חברים יותר מאלף משקיעים פרטיים, חלקם סטודנטים במכללת "מגמות" שהקים. לא מן הנמנע, כי אם מהלך ההשתלטות יעלה יפה, הוא יעביר את פעילותה של יו-טרנד לחברה הבורסאית .

טי.אר.די עוסקת בתחום של מכשור רפואי, אך נקלעה למשבר בעקבות השקעות שאינן קשורות לפעילות הליבה שלה. מנדלוביץ', שרכש כ-11 מיליון שקל ערך נקוב של האיגרות, יכול להשתלט על החברה באמצעות דרישה לפירעון מיידי או במו"מ עם בעלי השליטה הנוכחיים.

טי.אר.די, שבשליטת צבי דוידוביץ' וישראל רמות, גייסה מהציבור כ-47 מיליון שקל לפני כארבע שנים באמצעות הנפקת מניות ואג"ח להמרה. עקב הפרת תנאי האג"ח, רשמה החברה בדוחות הרבעון השלישי הפרשה של 16.4 מיליון שקל, בגין הפיצוי לו זכאים מחזיקי האג"ח במקרה של הפרה.

מאז הנפקתה סבלה טי.אר.די, העוסקת בפיתוח מכשור לתחום טיפולי השיניים, מצרות שונות, שהמרכזית בהן היא הפסד של 14 מיליון שקל בעסקאות מט"ח ספקולטיביות.

רואי החשבון של החברה, סוראיה ושות', מציינים כי "בחודש אוגוסט 2009 נדרשה החברה לפרוע אג"ח בסך של כ-2.8 מיליון שקל (קרן וריבית). החברה הודיעה כי אין באפשרותה לעמוד בתשלום האמור במועד, והחלה במו"מ עם מחזיקי האג"ח".

מלבד ההפסד הכבד שנלווה להפרה, מציגה טי.אר.די רפרטואר מגוון של בשורות איוב ברבעון השלישי: הפסד תפעולי, גירעון בהון העצמי, סירוב של מספר בנקים להעניק לה הלוואות, ובעיקר הערת "עסק חי" שמתלווה לכל אלה.

מנדלוביץ' אמר היום ל"גלובס", כי "מצבנו יהיה טוב יותר אם נחליף את האג"ח למניות, ואז תהיה חברה נקייה מחובות. יש לחברה פעילות יפה בתחום של ייצוא מכשירים רפואיים, והיא מושקעת גם בחברת סטארט-אפ. חברה נקייה ללא חובות יכולה לשמש פלטפורמה לפעילויות נוספות".

עם הרכישות בא התיאבון

מנדלוביץ' זיהה בתחילת השנה את ההיסטריה סביב איגרות החוב הקונצרניות של חברות נדל"ן, שנסחרו במחיר נמוך ממה שניתן לקבל אפילו במקרה של חדלות פירעון. בתחילה קיבץ משקיעים ורכש נתח של כ-20% מהאג"ח של בוימלגרין קפיטל, שבשליטת שעיה בוימלגרין, והשתלב בהסדר החוב שנרקם בחברה. העסקה המוצלחת הגבירה את התיאבון, ומנדלוביץ' החליט למסד את ההשקעות באמצעות יו-טרנד. לאחר ההשקעה בבוימלגרין, רכש מנדלוביץ' נתח נכבד מהחוב של החברות דוראה ואאורה (אותו המיר למניות ברווח ניכר), ובימים אלה הוא מנהל מו"מ עם מספר חברות נדל"ן נוספות שנקלעו למשבר תזרימי במטרה לבצע מהלך דומה - רכישת אג"ח והמרתן למניות.

התיאבון של מנדלוביץ' וקהל המשקיעים הנלהב יוצר קרקע פורייה להשקעות נוספות בתחומים שאינם קשורים לנדל"ן או לשוק ההון באופן ישיר, אך המשקיעים חתומים על הסכם סודיות. "קבוצת בסר מעניינת, ואני גם מאוד אוהב את טאואר, אבל לא שחקן מרכזי שם", חושף מנדלוביץ' מעט מהעדפותיו בקרב חברות מקומיות.